99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys ja kytkin vielä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja benicio »

anv kirjoitti:Ton ikäisessähän saa sytkän edes hehtaarille pelkällä virtakynällä.
Juu, niinhän sitä sanotaan, mutta kun strobo jo on ja sen sijainnistakin joku haju, niin sillä ajattelin laitella. Voi olla että on muutakin käyntihäiriötä, bensat nyt ainakin on pari vuotta vanhat.

Nyt tosin sataa räntää, eli voi olla että jää koeajot tekemättä tänään. :(
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja benicio »

Hmm, sytytyksen kanssa haasteita. Käy tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia ihan hyvin, ja pintakaasulla myös, mutta kuormittaessa nykii ja hyytyy. Lisäksi strobo ei välkähtele kuin silloin tällöin (jokaisessa tulpan johdossa sama tilanne) ja merkki tuntuu myös vaeltavan aika lailla, välillä on ihan kohdillaan siinä 17 eykk, välillä asteikko häviää kokonaan. Missä vika? Puola tai puolan johto? Vai virranjakajaperäinen juttu? Katkojan kärjet säädin rakotulkilla 0,4 milliin.

Kyllähän tuolla nytkin herrasmiesmäisesti ajelee, mutta olisi se kiva ihan maantienopeuksiakin kokeilla 8)

Bensapuolella en usko vian olevan, tai voihan sielläkin vikaa olla, mutta tuo strobokäytös viittaisi syttyyn. Vai voiko rikkinäinen strobo oirehtia noin ja johdattaa väärille jäljille. Rikkaalla tuo varmaankin on, mutta kaasareitten kalvot on ehjät ja bensaa tulee kyllä iloisen oloisesti. Ja öljyä on kaasareissa.

Ja loppuun tyhmä kysymys: vauhtipyörässä on 0 (ykk otaksun) ja siitä toiseen suuntaan asteet 25 (eykk) asti, mutta jonkun matkaa toiseen suuntaan (jykk) on sellainen metallitappi tms. Mikä merkki se on?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2187
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys

Viesti Kirjoittaja anv »

Moro, mulla oli vastaavassa autossa sama ongelma. Kokeiles kuinka paljon välystä on virranjakajan akselilla. Eihän se sytkä voi kohillaan pysyä jos kärkiväli heittelee 0-1mm. Tuolloin, 80-luvulla, mun autolla oli ajettu jotain 300tkm. Uudet puslat sain yllättäen volvolta eivätkä maksaneet juuri mitään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys

Viesti Kirjoittaja jus »

Vanhassa Bilteman strobossa ei ole samantekevää miten päin tunnistinjohdon kytkee tulpanjohtoon. Tulpanpuoleiseksi tarkoitettu tunnistimen kylki on merkattu.

Tappi vauhtipyörässä asteikon vieressä ja pyöreä reikä kytkimen muovikopassa hahlon vieressä on merkkihuollon TSI-laitteen (Timing service Instrument) tunnistinta varten.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja rr »

benicio kirjoitti:Hmm, sytytyksen kanssa haasteita. Käy tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia ihan hyvin, ja pintakaasulla myös, mutta kuormittaessa nykii ja hyytyy. Lisäksi strobo ei välkähtele kuin silloin tällöin (jokaisessa tulpan johdossa sama tilanne) ja merkki tuntuu myös vaeltavan aika lailla, välillä on ihan kohdillaan siinä 17 eykk, välillä asteikko häviää kokonaan. Missä vika? Puola tai puolan johto? Vai virranjakajaperäinen juttu? Katkojan kärjet säädin rakotulkilla 0,4 milliin.
-75 taitaa apuakselin ja virranjakajan akselin hammastus olla vielä mallia harva. Tästä johtuu se, ettei sytkää saa ihan tarkasti pysymään alueella.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys

Viesti Kirjoittaja benicio »

jus kirjoitti:Vanhassa Bilteman strobossa ei ole samantekevää miten päin tunnistinjohdon kytkee tulpanjohtoon. Tulpanpuoleiseksi tarkoitettu tunnistimen kylki on merkattu.
:oops: :lol: Kappas vaan, alkoi välkettä löytyä.

Aika hyvin se sytytys kuitenkin näyttäisi pysyvän paikallaan, parin asteen värinää on. Sain kulkupuolenkin aika hyväksi, 20 astetta on ennakkoa tyhjäkäynnillä, kierroksilla sitten jo jonkin verran yli 25 riippuen onko alipainekello käytössä. Toimii paremmin kuormitettuna kun se on käytössä. Itse asiassa korvakuulolta tyhjäkäyntikierrokset nousee jos laittaisi vielä vähän lisää ennakkoa, mutta kannattaakohan riskeerata jos jo on OK. 17 astetta tyhjäkäynnillä ja 24 2000rpm taitavat olla tuplakaasarin ohjearvot.

Mittasin tulpanjohtojen vastukset, 9,2-12,5 kohmia. Eikös se ole liikaa? Aika uudet Motonetin johdot kyseessä. Mistä kannattaisi alkaa asiallisia tulpanjohtoja metsästää ja mikä sarja olisi mitoiltaan oikea?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys

Viesti Kirjoittaja rr »

benicio kirjoitti:Itse asiassa korvakuulolta tyhjäkäyntikierrokset nousee jos laittaisi vielä vähän lisää ennakkoa, mutta kannattaakohan riskeerata jos jo on OK. 17 astetta tyhjäkäynnillä ja 24 2000rpm taitavat olla tuplakaasarin ohjearvot
Alkaa nakuttaa, jos ennakkoa liikaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys

Viesti Kirjoittaja benicio »

Ostin piruuttani Motonetin hyllystä irtojohdot, Janmor merkiltään. 2kpl kumpaakin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/112333/T ... ----L07-60
http://www.motonet.fi/fi/tuote/112335/T ... ----L07-75 (saattaisi tuo lyhempikin riittää, en huomannut kokeilla)
Ja puolan johto http://www.motonet.fi/fi/tuote/112312

Näissä vastukset on luokkaa 3,5 kOhm per piuha. En sitten tiedä onko jotain muuta speksiä jonka perusteella ovat huono valinta, ainakin käyntiin lähti :saab:
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys

Viesti Kirjoittaja rr »

Oisko tämä sarja lähellä oikeaa?

http://www.mister-auto.fi/fi/sytytysjoh ... 14060.html
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys

Viesti Kirjoittaja benicio »

rr kirjoitti:Oisko tämä sarja lähellä oikeaa?

http://www.mister-auto.fi/fi/sytytysjoh ... 14060.html
En usko. Puolan johdossa on noin puolet turhaa, ja 725mm on myös varmaan ainakin 15 senttiä optimaalista pitempi, koska nuo edellämainitsemani 630mm oli aika reilut nekin. 575mm on todennäköisesti myös tarpeettoman pitkä.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys

Viesti Kirjoittaja benicio »

Dodi, leimattu ilman huomautuksia. :saab:

...nyt kun laatuaikaa on virkamiehen siunauksella suotu täksi ja tulevaksi kesäksi, niin voisi varmaan tuohon kytkimen työsylinteriin perehtyä. Eli kytkimen joutuu ilmaamaan ~100km välein kun ei enää irrota. Kytkinsarja on vaihdettu muutama kesä sitten pajalla, ja about siitä asti se on tommonen ollut, eli diagnoosi olisi työsylinterin vuotavat tiivisteet. Pääsylinterissä on uudet tiivisteet ja ok näköiset seinämät. Ilmannut olen sisäkumi+pppumppumenetelmällä niin raivokkaasti että siitä en usko olevan kiinni, vaikka ilmausruuvi ja letku väärinpäin sylinterissä ovatkin. Eli ilmausruuvi alhaalla, letku ylhäällä, eihän tuolla ole toiminnan kannalta merkitystä kunhan vaan ilmat saa pois? Nuo saa kyllä käännettyä kun ottaa sen muovisen kopan irti.

Kun kytkin nyt vielä toimii, niin eikös tuo työsylinterin (tai sen tiivisteiden) vaihto ole ihan tumpeloisenkin tehtävissä? Kytkin pohjaan, vaijeria kynsien väliin, jne. Eli koko asetelma ja työsylinteri tulee yhtenä kokonaisuutena irti vaikkapa näiden ohjeiden mukaisesti:
http://www.eeuroparts.com/blog/3777/eve ... ch-system/
Pelkkää työsylinteriä ja painelaakeria ei saa irti?

Jäähdytin mahtuu olemaan kunhan ei kolhi sitä?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys ja kytkin vielä

Viesti Kirjoittaja pela »

eikös 99 joudu purkamaan myös jäähdyttimen pois toisin kuin satkussa jossa kytkinakselin saa irti ilmankin?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2187
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys ja kytkin vielä

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, ei mahdu kytkinakseli tulemaan 99:ssä pois ilman jäähdyttäjän irroitusta. Tuo muuten kannattaa irroittaa koko keulapakettina. Eli konepelti pois, lamppujen alareunat irti, lukkopalkki päistä irti, jäähdyttäjän alareuna irti, johdot ja letkut irti ja nostelee pois. Tulee ihan mukavasti tilaakin samalla.

Tuosta kytkimestä sanoisin että jos ei vuoda nestettä ulos, probleema on pääsylinterissä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys ja kytkin vielä

Viesti Kirjoittaja benicio »

anv kirjoitti: Tuosta kytkimestä sanoisin että jos ei vuoda nestettä ulos, probleema on pääsylinterissä.
Olisiko tähän joku perustelu?
Olen tosiaan laittanut ihan orkkikset uudet tiivisteet pääsylinteriin, ilman apua. Silminnähtävää vuotoa ei ole, en toki ole sitä kytkimen muovikoppaa ottanut irti ja sen lähemmin tarkastellut, mutta siis lisäämään ei jarrunestettä joudu, esim vuoden seisonnan aikana ei ollut vähentynyt ollenkaan. Nyt on tullut ajeltua niin vähän että luulin vian jo korjaantuneen pääsylinterin rempalla ja ilmauksella.
Ilmaaminen tosiaan auttaa, ja ilmaa sieltä ruuvista myös tulee, ja sitten kytkin ottaa taas jonkin aikaa tosi hienosti. Ei muutu ihan veltoksi tai jää pohjaan lopuksikaan, mutta ei vaan enää irrota.
Eipä sitä ehkä ihan huvikseen alkaisi työsylinteriä irroittelemaan, ja toisaalta pääsylinteri on samanhintainen ja näköjään huonommin saatavilla.

En ole muutenkaan ihan vakuuttunut että tuo taannoinen kytkinremppa meni ihan nappiin, koska kytkimen suunnalta (painelaakerista?) kuuluu sellaista sirinää edelleen, ja se lakkaa kun polkimen painaa pohjaan. Eli en tiedä voiko siellä olla jotain vääränkokoista painelaakeria, tiivistettä tai muuta murhetta joka aiheuttaisi nuo oireet ja äänen.

Ehkäpä irroittelen sen muovikopan ja raportoin sitten. Saapahan samalla sen putken ja nipan oikeinpäin.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2187
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys ja kytkin vielä

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Perustelisin sillä että työsylinterissähän on aina jonkinlainen paine, ainakin jarrunestepatsaan aiheuttama. Jos sinne sitä kautta ilmaa pääsisi sisään, pitäisi kyllä nesteitäkin tulla ulos.

Pääsylinterin männässähän on kaksi tiivistettä. Toinen joka puskee nestettä työsylinteriin ja toinen joka estää nesteen valumisen ulos kun kytkin on pohjassa. Jos tuo ensin mainittu ei ole tiivis, pyrkii kytkin pikkuhiljaa ottamaan kiinni kun pitää poljinta pohjassa. Jos tuo toinen tiiviste vuotaa, voi vetää ilmaa tai päästää nestettä kuskin jaloille tai molempia.

Tämä nyt on vain tällaista pähkäilyä ja voin kyllä olla väärässäkin.

Tuo painelaakerin sirinä on aivan normaalia. Sehän hiukan raapii asetelmaa kun kytkin on ylhäällä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin