Onko kukaan tutkinut otsikon C-kasettisoittimen sielunmaisemaa.
En tästä nyt suoraan muista tarkempaa tyyppimerkintää, auton ensiasennusradio on, kahdella nännillä ja C-kasettisoittimella.
Löysin varastosta 80-luvun C-kasettikokoelmani joita kokeillessani huomasin että kasettisoitin heittää kasetin ylös mutta soittaa aivan normaalisti kun pitää kasetin pakolla pohjassa. Eli onko kohtuudella korjattavissa sellaiseksi että kasetit pyörisivät ilman "pakkopitoa".
korjausohjeita Blaupunkt Stockholm autoradioon
korjausohjeita Blaupunkt Stockholm autoradioon
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: korjausohjeita Blaupunkt Stockholm autoradioon
Voi olla, että selviät pelkällä mekanismin puhdistuksella ja voitelulla. Vanhat kasetit kannattaa ennen kuuntelua kelata alusta loppuun molemmin päin, koska voivat olla yllättävänkin jumissa. Jumiutunut tai nihkeästi pyörivä kasetti voi aiheuttaa sen, että soitin stoppaa nauhan pyörimisen ja työntää kasetin ulos.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: korjausohjeita Blaupunkt Stockholm autoradioon
Kiitos Lahti411 hyvä ohje tuli eli kokeilin kelata kasetin päästä päähän ja niinhän siinä kävi että alkoi kasetti pysymään pohjassa. Ongelma näytti koskevan erityisesti 90min kasetteja eli kasetti näyttää itsessään muuttuvan raskaaksi 30 vuoden soittamattomuuden jälkeen. Ihme kyllä omatoimi nauhoitetut TDK ad-x nauhat soivat jos eivät korvia hivellen niin ainakin suunnilleen niin hyvin kuin ne soivat silloin ennenkin. Eihän tässä nyt varsinaisesta Hi-Fi laitteesta ole kysymys...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: korjausohjeita Blaupunkt Stockholm autoradioon
Mä olen kanssa kaivanut vanhat kasetit taas kuunteluun ja yllättävän hyvälaatuisiakin nauhoituksia löytyi!
Etenkin jotkut halpis-kasetit elävät aika voimakkaasti lämmön vaikutuksesta ja saattavat olla jopa kieroja, kun niitä katsoo päädystä. Tällaisia kasetteja voi kevyesti vääntää päistään, jotta jännitteet poistuvat. Usein kuuluu ihan selvä naksaus, kun kasetin kuori/runko vapautuu jännityksistään. Joskus on kasetit olleet niin jumissa, ettei kelauskaan ole onnistunut. Silloin tuo vääntäminen on auttanut vapauttamaan kelat.
Etenkin jotkut halpis-kasetit elävät aika voimakkaasti lämmön vaikutuksesta ja saattavat olla jopa kieroja, kun niitä katsoo päädystä. Tällaisia kasetteja voi kevyesti vääntää päistään, jotta jännitteet poistuvat. Usein kuuluu ihan selvä naksaus, kun kasetin kuori/runko vapautuu jännityksistään. Joskus on kasetit olleet niin jumissa, ettei kelauskaan ole onnistunut. Silloin tuo vääntäminen on auttanut vapauttamaan kelat.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: korjausohjeita Blaupunkt Stockholm autoradioon
Jos kuvassa näkyvä "vetoratas" heijastepinta josta lukulaite lukee impulsseja, on kovin likainen
tai kulunut niin tällöin kasetti ei pysy sisällä.
Myös vetohihnan luistaminen tekee saman.
Kuvassa näkyvässä muovisessa "potkaisijassa" on käämi joka jännitteisenä muuttuu magneettiseksi.
Jos käämi on poikki niin kasetti ei taaskaan jää pohjaan.
http://antique-autoradio-madness.org/Bl ... _04AAM.jpg
tai kulunut niin tällöin kasetti ei pysy sisällä.
Myös vetohihnan luistaminen tekee saman.
Kuvassa näkyvässä muovisessa "potkaisijassa" on käämi joka jännitteisenä muuttuu magneettiseksi.
Jos käämi on poikki niin kasetti ei taaskaan jää pohjaan.
http://antique-autoradio-madness.org/Bl ... _04AAM.jpg
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: korjausohjeita Blaupunkt Stockholm autoradioon
Äänipään voi puhdistaa vaikka pirtulla ja säätää kohdalleen soittimen ollessa kytkettynä ja kasetti pyörimässä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD