Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Tietääkö kuksaan onko kyseisten autojen muussa tekniikassa kuin moottorissa eroja ja onko päästöarvoissa eroja (katiton versio)? Autooni on vaihdettu 16V moottori, mutta auton papereissa lukee 103KW Saab 900 Special T8. Auton vuosimalli on -89 ja tuotu muutama vuosi sitten Ruotsista.
Haluaisin kuitenkin papereihin merkitä tuon 16V koneen ja katsastuskonttorilta tiedusteltuani haluavat todistukset että nuo tiedot eivät ole erilaiset. Auto on kuitenkin katsastettu hyväksytysti tuolla 16V turbolla tänäkin vuonna.
Haluaisin kuitenkin papereihin merkitä tuon 16V koneen ja katsastuskonttorilta tiedusteltuani haluavat todistukset että nuo tiedot eivät ole erilaiset. Auto on kuitenkin katsastettu hyväksytysti tuolla 16V turbolla tänäkin vuonna.
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Tekniikan osalta tuohon ei pitäisi tarvita suurempia muutoksia. Jos molemmat pannut katittomia, ei siinäkään ongelmaa.
Löytyneekö siulta tuota lappua:
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif
Tuon 16-v tekniikanhan pitäisi olla siinä kuosissa kuin se on luovuttaja-autossa ollut ettei mene omavalmisteen puolelle. Eli jos on otettu vähäpäästöisestä, niin vaatinee katin, muuten ei liene ongelmaa.
Itsellä muutoskatsastukseen riitti tuo ym. yleistodistus sekä joku ote korjaamokäsikirjasta tms. jossa näkyi tuon autoon laitetun pannun kokoonpano ja teho. Taisivat lopulta arpoa otteeseen ~126kW, kai siihen saisi prosentitkin päälle mutta vaatisi sitten ilmeisesti teholaput.
Oman käsityksen mukaan satkussa saa olla mitkä tahansa jarrut millä tahansa koneilla/tehoilla. Taisi suurimmat tehot olla katittomissa 16-naulaisissa, joissa oli vielä vanhemmat jarrut. Nuo uudemmat jarrut taas pitäisi voida laittaa ilman prosentteja vanhempiinkin vehkeisiin, ainakin itse luokittelen ne paremmiksi. -89 mallissa ei tarvitse noistakaan välittää...
EDIT:
Tuli niin selkeästi, että jotain yhteenvetoa:
Korkeapainekaasut riittää tuossa tapauksessa. Ja jos luovuttajatekniikassa on ollut alunperin katti, tarvittanee tuo jatkossa (jolloin muuttuisi vähäpäästöiseksi). Vaihtoehtoisesti leimattava omavalmisteena, jolloin tarvitsee teholaput. Tuon 16-v tekniikan alkuperä/info pitäisi löytyä lohkossa sijaitsevasta koodista, ellei sitten ole kasattu 8-tappisen lohkoon jolloin menisi kai tuohon omavalmisteeseen...
Löytyneekö siulta tuota lappua:
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif
Tuon 16-v tekniikanhan pitäisi olla siinä kuosissa kuin se on luovuttaja-autossa ollut ettei mene omavalmisteen puolelle. Eli jos on otettu vähäpäästöisestä, niin vaatinee katin, muuten ei liene ongelmaa.
Itsellä muutoskatsastukseen riitti tuo ym. yleistodistus sekä joku ote korjaamokäsikirjasta tms. jossa näkyi tuon autoon laitetun pannun kokoonpano ja teho. Taisivat lopulta arpoa otteeseen ~126kW, kai siihen saisi prosentitkin päälle mutta vaatisi sitten ilmeisesti teholaput.
Oman käsityksen mukaan satkussa saa olla mitkä tahansa jarrut millä tahansa koneilla/tehoilla. Taisi suurimmat tehot olla katittomissa 16-naulaisissa, joissa oli vielä vanhemmat jarrut. Nuo uudemmat jarrut taas pitäisi voida laittaa ilman prosentteja vanhempiinkin vehkeisiin, ainakin itse luokittelen ne paremmiksi. -89 mallissa ei tarvitse noistakaan välittää...
EDIT:
Tuli niin selkeästi, että jotain yhteenvetoa:
Korkeapainekaasut riittää tuossa tapauksessa. Ja jos luovuttajatekniikassa on ollut alunperin katti, tarvittanee tuo jatkossa (jolloin muuttuisi vähäpäästöiseksi). Vaihtoehtoisesti leimattava omavalmisteena, jolloin tarvitsee teholaput. Tuon 16-v tekniikan alkuperä/info pitäisi löytyä lohkossa sijaitsevasta koodista, ellei sitten ole kasattu 8-tappisen lohkoon jolloin menisi kai tuohon omavalmisteeseen...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Paljon kiitoksia hyvästä infosta ja tuosta todistuksesta, sitä minulla ei ollut. Eiköhän näillä tiedoilla taas mennä eteenpäin.
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Ei helvatti, nyt enään tarvitsisi löytää auto mistä tuo 16v turbo kattila on peräisin tai... ei kukaan nyt voisi auttaa ja kertoa minulle purkamastaan 88-90 katittomasta 16v täyspaineturbostaan ex-rekkarin ja valmistenumeron jonka voisin merkitä trafin papereihin elinluovuttajaksi ??? YV kelpaa mainiosti
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Missä päin lohkoa tuo koodi luuraa, koordinaatit helpottaisi etsimistä. Kiitoslordofgreed kirjoitti:Tuon 16-v tekniikan alkuperä/info pitäisi löytyä lohkossa sijaitsevasta koodista, ellei sitten ole kasattu 8-tappisen lohkoon jolloin menisi kai tuohon omavalmisteeseen...
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Katin tarvitset täyttääksesi päästömääräykset, jotka tuli voimaan 7/-87, mutta autosi pysyy kuitenkin edelleen "iso"päästöisenä, vaikka vähäpäästöisen (katillisen) tekniikan laittaisit paikoilleen.
Tarkoittaa sitä, että katista riittää vaikka kuoret, koska katsastuksen päästömittaus menee kuitenkin väljempien rajojen mukaan.
Tarkoittaa sitä, että katista riittää vaikka kuoret, koska katsastuksen päästömittaus menee kuitenkin väljempien rajojen mukaan.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Toivottavasti en astu kenekään varpaille, tuosta pitäisi löytyä tarvittavat moottorikoodi-infot:
http://jouppi.fi/saab/Misc/saab_900_tek ... _passi.pdf
http://jouppi.fi/saab/Misc/saab_900_tek ... _passi.pdf
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Vihdoin sain vietyä vuosikatsastuksen yhteydessä tuon moottorinvaihdon myös papereihin ja auto on nyt virallisesti muutoskatsastettu T16 Aero ja ajoaikaakin tuli vuosi huomautuksitta lisää, voi tätä ilon ja onnenpäivää
Kiitos kaikille vinkkeja ja neuvoja antaneille !!!!!!
Kiitos kaikille vinkkeja ja neuvoja antaneille !!!!!!
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Onneksi olkoon. Minua alkuperäisen aeron
omistajana heräsi uteliaisuus tuohon ,että
tuliko sulla sinne rekisteri otteeseen tuo
aero-merkintä? Kun se vaan helähtää korvaan,
että millähän oikeutuksella ne katsastus
viranomaiset niitä sinne kirjoittelee?
Tuohan tuntuu kuin rusakosta tehtäisiin
jänis. Tämähän ei ole sinun häpeä.
Onko kellään virallista tietoa? Sonett 73 esim.
vois tietää ja vastata tähän???
omistajana heräsi uteliaisuus tuohon ,että
tuliko sulla sinne rekisteri otteeseen tuo
aero-merkintä? Kun se vaan helähtää korvaan,
että millähän oikeutuksella ne katsastus
viranomaiset niitä sinne kirjoittelee?
Tuohan tuntuu kuin rusakosta tehtäisiin
jänis. Tämähän ei ole sinun häpeä.
Onko kellään virallista tietoa? Sonett 73 esim.
vois tietää ja vastata tähän???
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Aika hämäävää, jos tosiaan Specialista Aeroksi muuttuu
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Niin minustakin? Minusta aero ollut tähän
asti tehdasmalli?
asti tehdasmalli?
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Joo, eihän moottorin muutoskatsastuksella auton identiteetti pitäisi muuttua mihinkään, ja mallinimi lisukkeineen pitäisi pysyä samana.
Itselläkin tuon Oldsmobilen otteessa lukee mallinimenä: "4D DELTA 88 ROYALE DIESEL", vaikka ei ole ollut 30 vuoteen pellin alla öljypoltinta.
Onnea kuitenkin muutoskatsastuksen onnistumisesta!
Itselläkin tuon Oldsmobilen otteessa lukee mallinimenä: "4D DELTA 88 ROYALE DIESEL", vaikka ei ole ollut 30 vuoteen pellin alla öljypoltinta.
Onnea kuitenkin muutoskatsastuksen onnistumisesta!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Eikös vin koodi kerro lopulta
sen mikä on tehtaalta lähtenyt..
Mun mielestä T8 special on säilömisen arvoinen sinällään,
kun niitä ei muistaakseni montakaan tehty...
sen mikä on tehtaalta lähtenyt..
Mun mielestä T8 special on säilömisen arvoinen sinällään,
kun niitä ei muistaakseni montakaan tehty...
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Ei taida montaakaan 89 Aeroa olla Odoardon harmaana ja kokopunaisella nahkasisustuksella. Jos joku tuollaista settiä Aerona myisi, niin kyllähän ostajalla pitäisi hälytyskellojen soida.
Mutta muistelen kyllä, että Aeroksi on ainakin yksi Special merkitty aiemminkin jo maahantuotaessa. Tiedä sitten onko tahallinen kusetusyritys ollut. Saattaisi se ostajaa harmittaa, jos ilmenisi, että on maksanut Specialista Aeron hinnan...
Mutta muistelen kyllä, että Aeroksi on ainakin yksi Special merkitty aiemminkin jo maahantuotaessa. Tiedä sitten onko tahallinen kusetusyritys ollut. Saattaisi se ostajaa harmittaa, jos ilmenisi, että on maksanut Specialista Aeron hinnan...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8
Niin tämän auton paperissa on alunperin ollut seuraava merkintätommij kirjoitti:Ei taida montaakaan 89 Aeroa olla Odoardon harmaana ja kokopunaisella nahkasisustuksella. Jos joku tuollaista settiä Aerona myisi, niin kyllähän ostajalla pitäisi hälytyskellojen soida.
Mutta muistelen kyllä, että Aeroksi on ainakin yksi Special merkitty aiemminkin jo maahantuotaessa. Tiedä sitten onko tahallinen kusetusyritys ollut. Saattaisi se ostajaa harmittaa, jos ilmenisi, että on maksanut Specialista Aeron hinnan...
LTJ-mallimerkintä 900T8 AERO-SPECIAL moottorin teho 103KW
nyt
LTJ- mallimerkintä 900T16 AERO-SPECIAL moottorin teho 129KW
Vaihdettujen osien määrä 14% (moottori)
Herranjumala ei kannata pillastua, ei tämä ole, eikä tästä tule AITOA AEROA, eikä tässä ole tuota 129KW:a Eikä tämä ole edes myynnissä
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88