Mitkä iskarit noppaan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Mitkä iskarit noppaan?

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Eli huomasin tuossa äsken kotiinpäin tullessani että oikea etuiskari taitaa olla tiensä päässä. Ja kyllähän se sitten olikin korkannut asiaa tutkiessani.
Nyt pitäisi löytää noppaan sitten uudet iskarit. Motonetistä ajattelin moiset putket hommata.

Mutta mitkä? Neste, kaasu vai korkeapainekaasu? Millainen iskari muuten on korkeapainekaasuiskari?
Puolesta ja vastaan, tuplaysimiehet varmaan osaavat kertoa molempien iskareiden hyvät ja huonot puolet?
Vai pitäisikö ihan suosiolla ottaa Sachsit?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos sulla on vakioalustalla niin osta Sachsin Super Touringit eteen ja taakse Advantaget. Mulla oli ensimmäiset uudet iskarit Sachsin ja pelasivat todella hyvin noin, että edessä on vankempi nesteiskari ja takana kunnon stydit kaasut. Toiset iskarit on jo sitten korkeapainekaasuja; edessä KYB Gas-a-just (ei saa enään, mutta saa jotain Excel-G kaksiputkikaasuvaimenninta) ja takana Sachsin Advantaget. Ovat olleet alla jo nelisen vuotta (alkukesästä 2001 asennettu) ja tammikuussa katsastaessa sai samantapaiset arvot ku kolme kuukautta alla olleena iskaritestissä. Eihän ne enään mitään uusia ole mutta hyvässä iskussa vielä. Tarkoitus olisi vielä vuosi ajaa noilla ja vaihtaa jykevämpiin (Spax tai Bilstein).

Suosittelen lämpimästi Super Touringia ja Advantagea. Muuttaa kummasti kulkua parempaan vaikka edessä on neste- ja takana kaasuiskarit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Juuri tulin tallilta ja pistettiin Sachsia joka kulmaan. Eli taisi olla juuri nuo Super Touringit.
Alusta on minulla ihan vakio. Ja nuo uudet iskarit kyllä sopivat erittäin hyvin!
Tuli nopasta kertaheitolla hiljainen, kun vanhoilla iskareilla kolisi ja kitisi jo ihan kiitettävästi! :D
Ehkä tuota alustaakin voisi vähän jopa päivitellä... Tai ainakin kesänopan alkuperäisillä iskareilla olevaa "lellua"... :wink:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hyvä, että parani ja uusillahan ne paranee. Nuo Super Touringit on hyvät vakioalustalle. Soitin nimittäin Sachsin maahantuojalle ja suositteli niitä vakioon. Madallettuun Sachsin edustaja suositteli Advantagea (saa vain taakse) tai kääntymään esim. Bilsteinin puoleen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Onko sinulla dimebak jotain hyviä vinkkejä miten noppan alustaa saisi vähän viilattua? Tulipa tuossa iskareita vaihtaessa mieleen että voisihan tätä vähän rakennella.
Tämä nyt kuuluisi tuonne Styling ja Tuning osastoon... :oops:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lesjöforsin -35mm jouset (löytyy esim. Motonetista tai Vianorilta) ja Spaxin tai Bilsteinin iskarit olis näin äkkiseltään ajateltuna kunnon alustaviritys. Sachsin puoleen ei kannata kääntyä 99/90 kohdalla kuin takaiskareihin (Advantage). Ennemmin Spaxia tai Bilsteiniä joka nurkkaan. Yksi mikä on mahdollinen kans on OG900-vakaajat eteen ja taakse. Etulokasuojasta pitää vaan "leipoa" peltiä pois edestä ettei etuvakaaja hakkaa lokasuojaan. Niin kuin tässä on tehty tuohon raidetangon reiän oikealle puolelle. Tässä näkyy vähän lähempää ja enemmän kasattuna.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Tyhmänä täytyy vielä kysyä että onko ihan toivoton homma vaihtaa 99/90:iin jouset?
Siinähän ne tyrkyllä ovat, mutta millainen toimenpide tuo mahtaa olla?
Kun vakaajia en taida viitsiä kyllä rakennella, mutta kun toiseen noppaan sitten joskus vaihdan oikein hiton hyvät iskarit niin voisi vaihtaa jouset samalla.
Kiitoksia hyvistä neuvoista ja faktatiedosta dimebak!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei se vaikea homma ole. Etujouset on hankalammat, kun joutuu käyttämään (HYVIÄ) jousipuristimia ja etupäässä suurin osa ajasta menee ensimmäisen jousen irroittamiseen ja uuden asentamiseen. Puristimilla jousi läjään, pois paikoiltaan, uusi jousi läjään ja paikoilleen. Madallusjousi on helpompi laittaa paikoilleen kuin vakio, kun se on lyhyempi. Edessä kannattaa tarkistaa pohjaanlyöntikumen/tukikumen istuvuus.

Takapäässä kannattaa nostaa perä pukkien varaan tunkinkorvallisista. Sitten irroittaa taka-akselin alatukivarren etupäästään irti ja tässä vaiheessa pitää tunkkia alatukivarren alla tukena. Tämän jälkeen laskee tunkin alas, ottaa vanhan jousen pois, laittaa uuden paikoilleen (muista tarkistaa, että jousi istuu tukikumeihin hyvin), tunkkaa tukivartta ylös ja lopuksi laittaa pultin ja mutterin paikoilleen.

Yleensäkin tukikumien asento on tärkeä, ettei alustasta kuulu ylimääräistä ja samalla hermostuttavaa kolinaa. Omassa oli takana Saabin omat korotuspalat takana, joista toinen puoli meni poikki madallusjousia asentaessa ja armoton kolina kuulu takaa akselin joustaessa. Otin pois ne 5mm siivut takaa ja passasin tukikumet kunnolla, kolinat loppu. Jos ne jouset on hyvin asennettu niin kolinat loppuu noin kilometrin ajon jälkeen, kun jouset hakee paikkansa. Ja pyöräkulmien säätö sitten jousien vaihdon jälkeen ettei kulku ole "haimainen", kun auto hakee kaikki mahdolliset urat tiestä :D

Omassa ei tuo madallus näy mitenkään ihmeemmin mutta esim. ku ajaa setän vakioalustaisen 99GL:n viereen niin eron huomaa. Mutta ajettavuus on omassa ensisijassa kuin ulkonäkö, mitä nyt tuli Eskiltä spoikka ostettua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Jatkan tähän aloittamaani ketjuun.
Iskarit on siis vaihdettu, ja auto on ajettavuudeltaan TODELLA paljon parempi kuin vanhoilla. No tämä ei varmaankaan yllätä ketään... :wink:

Mutta: Jostain syystä iskarien vaihdon jälkeen alkoi etupäästä hetekamainen nitinä ja natina???
Kun autoa painaa alaspäin keulasta niin kuulee selvästi natinan. Mutta kun ei pysty paikantamaan sitä.... 8O

Mikä ihme siellä voisi olla? Kun on natina nimittäin jo sitä luokkaa että alkaa kadulla ihmisten päät kääntymään... :evil:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mulla ainakin natisi keulassa ihan pelkkä jousi. Itsekseen poistui aikanaan.
Tai sitten kuiva pallonivel natisee.

Niitähän voi rasvatakkin..

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6358
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Teemu kirjoitti:Mulla ainakin natisi keulassa ihan pelkkä jousi. Itsekseen poistui aikanaan.
Tai sitten kuiva pallonivel natisee.

Niitähän voi rasvatakkin..

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6358
Jep jep. Jousethan ne siellä natisee... Kiitoksia vinkistä!

Onneksi pallonivelet olivat kunnossa. Tai no yhdessä havaittavissa että vaihto on pian ajankohtainen. Aika pienellähän tuon natinan sai pois kun vaan jaksoi kykkiä polvillaan kaverin painellessa autoa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No hyvä et selvisi , mulla natina on aina tienny pallonivelen vaihtoa.
Harry-Porter
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:27
Paikkakunta: Jkl

Iskarit

Viesti Kirjoittaja Harry-Porter »

Myyn etuiskarit Sachs Super 106 006.
"Pystykeulaisen" vm -83 Saab 900 GLS pakoputki 10 €(kiiltää uutuuttaan), etuiskarit(Sahcs-kaasut Super 5 €/kpl, ehjät), bensapumppu(kaasari) 1 €, uusi lohkolämmitin 20 € ym.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Iskarit

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Harry-Porter kirjoitti:Myyn etuiskarit Sachs Super 106 006.
HÄH?Eikös noi tullut mulle?En ole kyllä vielä paketteja avannut ja ovat tallilla.Mitkäs mulle tuli?
Vastaa Viestiin