:cry: Satku luo nahkaansa...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

:cry: Satku luo nahkaansa...

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Kuva

Joo, eli onko kellään tietoa, pystyykö paikkaLAKATA jotenkin siististii, kun satkusta irtoaa lakka metallivärin päältä...

Ei varmaankaan oo mahdollista paikata. Haeskelin haulla jotain tietoa, mutta saisko joku tehtyä sellasen hyvän yhteenvedon, että miten asia pitäs hoitaa. Huomasin nimittäin että molemmissa(!) saapeissani on sama onkelma.

Eli ymmärtääkseni maalit menee uusiksi pakostakin vai olenko väärässä??

Kiitoksia vastauksistanne!
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vaikken maalaus-proo olekaan, niin väitänpä, että jos sellaiselle auton viet, tuomio on seuraavanlainen:

Koko katto maalataan uudestaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

en minäkään ammattilainen ole, mutta uskaltaisin väittää, että vesihiomalla karkeaksi, ja kynäruiskulla paikkalakkaus tarpeeksi monta kerrosta,kunnon kuivumisaika ja uusintahionta, jonka jälkeen farecla/glymikiillotus.

olen omaa autoani kynäruiskulla paikkamaalannut, ja todennut ihan järkeväksi vaihtoehdoksi verrattuna esim. koko takaloksun maalaukselle ammattimaalarilla.pari tuntia viitseliäisyyttä, monta sataa euroa säästöä.

Eli sanoisin, että kyllä onnistuu.

-Masa

P.S. onko muuten jotain 81-85 vuosimallia?olen 99:säkin havainnut tuota lakan kuoriutumista
saab 99 -83 GL"S"
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Eihän noi koko auton maalauksetkaan vissiin kovin hirveissä hinnoissa pyöri jos maalaa/maalauttaa ihan perusvärillä :roll: ... Korjatkaa jos olen väärässä :? :wink:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vanhasta OG900i satkusta vm 1984, väri viininpunainen.
Kerran pestessäni autoa painepesurilla...( mitä todellakaan ei pitäisi
kenenkään tehdä ) katosta alkoi lakat lähtemään no laskin painepesurilla
loputkin irti, hyvin lähti.
Tämän jälkeen maalarin juttusille ja kattoon uusi lakka, nyt rupesi pysymään.
Olen kuullut että näistä punaisista värisävyistä lakka lähtisi helpommin
hilseilemään kuin muista ( merkistä riippumatta ) mikä tällaisen ilmiön
aiheuttaa...???

ps..alla oleva väri pysyi kyllä kiinni.
ja samalla tavalla oli hilseillyt kuin tuossa ylhäällä olevassa kuvassa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Jo joskus 90-luvun alussa lähti viininpunaisesta 900 GLS:stä samaan tapaan katosta lakka lohkeilemaan. Auto oli vuosimallia 1981. Ilmeisesti siis tosiaankin tyypillinen ongelma.
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 900tic »

Vanhasta OG900i satkusta vm 1984, väri viininpunainen.
Kerran pestessäni autoa painepesurilla...( mitä todellakaan ei pitäisi
kenenkään tehdä ) katosta alkoi lakat lähtemään no laskin painepesurilla
loputkin irti, hyvin lähti.
Sama vika. Kerran lipsahti painepesuri liian lähelle maalipintaa
hopeanharmaassani ja lakka läks kyljestä. Onneks vaan 2 euron kolikon
kokoiselta alueelta, mutta kuitenkin... :oops:
Autohan on alla mainittu.
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

matti sallinen kirjoitti:P.S. onko muuten jotain 81-85 vuosimallia?olen 99:säkin havainnut tuota lakan kuoriutumista
Jep vuosimallihan on -83.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

olihan tuossa katossa toki nuo kaksi naarmua, jotka tämän ilmiön ajulle saivat, mutta kun konepellistäkin irtosi nyt talvella ilman kolhuja / naarmuja, niin alkoi jo epäilyttämään, että jokin on vialla. :cry:

Taidan joku kaunis päivä ottaa painepesurin kauniiseen käteen ja :twisted:

Toivottavasti vaan tuo lakkaaminen ei kovin kalliiksi tule, opiskelijan tuloilla kun ei kahta autoa uusiksi maalailla... :(
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

OT:

"Kerran pestessäni autoa painepesurilla...( mitä todellakaan ei pitäisi
kenenkään tehdä ) katosta alkoi lakat lähtemään no laskin painepesurilla
loputkin irti, hyvin lähti.
"


Olisin tuosta hyvinkin eri mieltä.olen omat 2 autoani, vanhempien 2 autoa,muijan, ja muijan porukoiden autot, yhteensä 6 autoa/ajokausi kesät talvet 5:n vuoden ajan ensin huuhdellut pesuaineliotuksen jälkeen painepesurilla, pessyt käsin sienellä, ja vielä huuhdellutkin painepesurilla..(sekä perusvärisiä että lakallisia metallihohtovärejä)ja en kyllä ikinä tule ostamaan yhtään autoa, jota on käytetty konepesussa/käsin rähmitty/muuten vituilleen pidetty, ainakaan ilman tuntuvaa alennusta. jos se lakka lähtee, niin sen silloin kuuluukin lähteä.silloin siinä on vain yksinkertaisesti VIKAA. appiukkokokelaan erästä autoa pestessä lähti takapuskurista lakka irti yhdestä kohtaa, sekin vaan totes, että siinä oli sitten jotain vikaa, siis siinä lakkauksessa.samaa totesi ko. merkin takuuasioista vastaava hlö.

Kyllä painepesurilla, ja etenkin niillä halvoilla paskoilla enemmän tuhoa aikaan, kuin hyötyä, etenkin jos ei ole tarkkana miten suihkulla sohii.

suosittelisinkin kaikkia, joilla mahdollisuus vaan on, pesemään/pesettämään vähintään kerran kuussa painepesuri/käsinpesuyhdistelmällä autonsa, sillä esim nykyautojen listanvälit/puskurin ja korin välit ja yleensäkin kaikki kolot alkavat olla niin tiiviisti rakennettuja, että kura ja suolavesi jää muhimaan koloihin, vaikka kuinka letkulla huuhtelee.

esimerkki: muijan autoa viimeksi pestessä (edelisestä pesusta n. kuukausi aikaa) normaalisti pesuaineliuos painepullosta pintaan, muutama minuutti odotusta, huuhtelu paineella...kas kummaa kuinka paljon hiekkaa ja suolaa oli esim ovilistojen välissä, ikkunan koloissa jne..
tässä siis kunnon neuvo kaikille: huuhdelkaa hyvin,peskää käsin,huuhdelkaa vielä paremmin, ja kuivatkaa/jättäkää kuivumaan talliin. ja tietty mitä enemmän pesua, sitä useammin vaha päälle..ja kun hyvin on pessyt säännöllisesti, ei tarvitse edes liutotinpesuaineita, jotka kuluttaa/syövyttää vahan pois..
itse pesen mieluummin 2 viikon välein käsin, kuin keväällä hinkkaan liuottimella 5 tuntia. vahaa autoni saa melkeimpä 4 kertaa vuodessa, motivaation puuskissa jopa 6-7 kertaa..
tämä offtopicista.

niin ja varsinaiseen aiheeseen: Djjules, oletko kysellyt noista smart repair-puljuista? esim. helsingissä (en huomannut katsoa missäpäin vaikutat)toimii jossain herttoniemessä ainakin firma, joka saa sävytettyä vaikka sisustan muoveihin oikean värin, että eiköhän niiltä tuo paikkalakkauskin onnistu.

T:Matti
saab 99 -83 GL"S"
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

matti sallinen kirjoitti:niin ja varsinaiseen aiheeseen: Djjules, oletko kysellyt noista smart repair-puljuista? esim. helsingissä (en huomannut katsoa missäpäin vaikutat)toimii jossain herttoniemessä ainakin firma, joka saa sävytettyä vaikka sisustan muoveihin oikean värin, että eiköhän niiltä tuo paikkalakkauskin onnistu.
Juu en oo vielä ehtiny juuri kyselemään, mutta jotenkin vaan on sellanen fiilis, että jos se lakka lähtee yhdestä kohtaa, niin sitten sen kohdan paikattuani, se rupeaakin lähtemään toisesta kohtaa jne jne...

Tämän takia mietin että kannattaisko sitä lakkaa pyrkiä sitten irrottamaan niin paljon kun sitä vaan lähtee, kun sinne alle on jo varmaan vähän ilmaa ja kosteuttakin päässy...

Koko auton maalamiseen kun en haluaisi ryhtyä, jos ton alkuperäsen metallivärin vain suinkin pystyy tuossa pinnassa pitämään.

Mutta kyllähän sitä pitää ruveta ainakin näitä lähimaaston puljuja pommittamaan kyselyillä, että paljonko sitten tämmonen projekti maksais. Siis lähimaasto rajaa Pohjois-Karjalan hyvinkin pitkälti.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin