Hei. Olisi kysymys Saab 900og:n öljysuosituksesta. Ohjekirjaa ei tietenkään enää löydy. Joten apuja kaivattaisiin henkilöltä, jolla ohjekirja löytyy. Kyseessä on vm. -91 Saab 900 2.0i. Mitkä laatumerkintöjä pitää kanisterista löytyä?
Kiitos jo etukäteen ja anteeksi hieman tyhmä kysymys.
Nyk. Saab 900i 2.0 AT 4d -89
Ex: Saab 9-5 2.3t sedan -01
Ex: Saab 900i 2.0 16v 4d -91
Ex: Saab 9000 2.3 CD -93
Merkillä ei väliä ja laatu riittää joka normaali öljyssä. Ohjekirja sanoo SAE 10W-30, 10W-40, 5W-30, 5W-40. eli puoli tai osasynteettinen. Itsellä venttiilinnostajat alkaa kalkattamaan puolisynteettisellä,joten 5W-40 eli täyssynteettinen on valintani.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Mitäs mieltä olette Valvolinen 15w-40? Kone vuotaa sen verran paljon öljyä, että kaveri vinkkasi että tuolla voisi saada vähenemään. Fiksuintahan olisi lienee tivisteiden uusinta, mutta on sen verta vaivallioista (ja minun osaamisellani kallista), että lienee helpoin tuohon ruosteen raiskaamaan rakkaaseen kokeilla poppakonsteja.
Nyk. Saab 900i 2.0 AT 4d -89
Ex: Saab 9-5 2.3t sedan -01
Ex: Saab 900i 2.0 16v 4d -91
Ex: Saab 9000 2.3 CD -93
Tuo 15w40 on kuumana samanpaksuista kuin esimerkiksi 0w40, mutta kylmänä selvästi paksumpaa. Eli en näe mitään hyötyä. Sen sijaan tuo käyttämäni 5w50 on vähän paksumpaa kuumana.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Jos vuotaa esim. öljypumpun kannen O-renkaasta, ei taida poppakonstit auttaa. 900:ssa tuo tiiviste on kohtuudella vaihdettavissa, 99:ssä vaatisi moottorin irrottamisen.
Taidampa 5w50 lorautella pannuun. Ei taida minkään o-renkaan vaihto auttaa, suunnilleen koko kone hikoilee... Ja pienen läikän merkkailee jostain läheltä öljyproppua...
Nyk. Saab 900i 2.0 AT 4d -89
Ex: Saab 9-5 2.3t sedan -01
Ex: Saab 900i 2.0 16v 4d -91
Ex: Saab 9000 2.3 CD -93