900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Viesti Kirjoittaja Remus »

Painamalla kytkimen poljinta kytkin ei enää liikkunut ja katsoessani auton alle huomasin lätäkön kytkimen alla.
Poistettuani kytkimen suojakotelon epäilykseni varmistui - Työsylinteri ruikkii nesteet pihalle.

Selasin foorumia ja internetiä - Löytyi hyvä ohje Adam Malmcronalta kytkimen vaihtamiseen.
Nyt pitäisi saada nuo kynnet taitettua takaisin ja pidettyä siinä, jotta saisin tuon työsylinterin irti.

Adam Malmcronan kytkimen vaihto-ohjeesta
Kuva
Oma Saab:
Tässä paineasetelma näyttää hieman erilaiselta kuin mitä olen nähnyt ohjeissa.
Kuva

Tuonne mennee kuitenkin jonkinlainen rautalanka, alle joka pitää kynnet taitettuna.
Ajattelin kokeilla seuraavaa ohjetta Jusilta 99:iin koska kynsien taittaminen yksitellen ja rautalangan ujuttaminen vaikuttaa erittäin hankalalta mitä äsken yritin.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... tage1.html

Onko kellään viisaamalla tähän neuvoa tai varoituksen sanaa? Kytkinlevy on vaihdettu 30k km sitten, joten sitä en lähde nyt vaihtamaan samalla. Painelaakerin ajattelin vaihtaa koska se rutisee sitä pyöritettäessä.
sabapepe
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 13, 2016 12:04

Re: 900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Viesti Kirjoittaja sabapepe »

Tuossa löytämässäsi ohjeessa on vanhemman mallin työsylinteri Borq ja Beck mallia oletan...tuo sinun 89 mallinen on laakerin osalta eri näköinen.
Viisaammat korjatkoot mutta ainakin omassa muutaman kuukauden seisoneessa -88 mallisessa oli valuttanut kytkin neste säiliön tyhjäksi ja poljin oli tunnoton...lisäsin säiliöön nestettä ja ilmasin uudestaan järjestelmän jolloin sain asetelman läjään ja kuvassakin näkyvää metalli tankoa asetelman läjässä pysymiseen väliin. Itsellä riitti ilmausruuvin avaus säiliö täynnä ja kahvikupin juonti odottelussa että ilma nipasta alkoi valua nestettä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24009
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika tyypillinen säästöremontti tehty
kyllä se kytkinlevy kannattaa tarkastaa ettei ole jarruneste pilannu.

mul on työkalu jolla tuo aukee ilman hikoilua, Rauman liki voin avustaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Viesti Kirjoittaja mestari »

91 malllin sylinteri meni seisoessaan jumiin kun painelin pojinta
ja ei purkaantunut kuin isolla rälläkällä, ei liikkunut ei sit mihinkään päin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: 900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Ota paineasetelma irti , kiilaa vauhtipyörän ja paineasetelman väliin rautaa sorkkarautaa apuna käyttäen ,niin paljon että saat laitettua sen rautalangan tai tulpanjohdon sinne paineasetelman sisään ,sitten kiilat pois ,paineasetelma kiinni muutamalla pultilla , sitten työsylinteri irti .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: 900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Viesti Kirjoittaja Remus »

Kiitos vastauksista.
Olisi kysymys kytkimen työsylinteristä.
Onko tuo Motonetin LPR:n italialainen työsylinteri mistään kotoisin? Tuo vanha työsylinterin alumiini on melko syöpynyt, joten pitää vaihtaa.
EDIT: Mitä olen tässä selvitellyt niin alkuperäistä ei taida oikein olla saatavilla eli on käytettävä tuota LPR:ää.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ajoittain löytynyt mitä ihmeellisimpiä (genuine) osia tuolta "skandix.de":stä. SaabPartsilta ei tainnut enää alkuperäistä löytyä. Tosin toimitusajat tuolta senverran ettei huomiseksi auta. Ei kokemusta noista satkun tarvikkeista, toivottavasti on parempia kun tonnarin vastaavat...!

Tuon asetelman pystyy painamaan kasaan myös pulteilla ja muttereilla, raottaa senverran että saa mutterit väliin ja sitten vaan kirii pulteilla työntäen tuota kasaan(vedättää sylinteriä päin). Saa koko paskan kerralla vireeseen eikä tarvitse pikkuhiljaa ujuttaa jotain väliin. Uuden kytkimen laitossa olen käyttänyt laturin kiilahihnaa, reilusti vaan asetelma läjään ja hihna väliin, lähtee helposti vetämällä irti.

Mahdollista myös laittaa rasvanippa sylinteriin ja polettaa rasvaprässillä sylinteriä, saattaa onnistua jos ei ihan loppu ole. Tuo sikäli helppo että onnistuu ilman apumiestä.

EDIT: Olihan tuo pulttikikkakin tuolla esillä kun tarkemmin katsoi. Jarruputkesta saa helpohkosti sopivan välirenkaan taiteltua tuohon väliin.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: 900C, '89 | Kytkimen työsylinteri rikki - Miten painaa paineasetelma kasaan?

Viesti Kirjoittaja Remus »

lordofgreed kirjoitti:Ajoittain löytynyt mitä ihmeellisimpiä (genuine) osia tuolta "skandix.de":stä. SaabPartsilta ei tainnut enää alkuperäistä löytyä. Tosin toimitusajat tuolta senverran ettei huomiseksi auta. Ei kokemusta noista satkun tarvikkeista, toivottavasti on parempia kun tonnarin vastaavat...!

Tuon asetelman pystyy painamaan kasaan myös pulteilla ja muttereilla, raottaa senverran että saa mutterit väliin ja sitten vaan kirii pulteilla työntäen tuota kasaan(vedättää sylinteriä päin). Saa koko paskan kerralla vireeseen eikä tarvitse pikkuhiljaa ujuttaa jotain väliin. Uuden kytkimen laitossa olen käyttänyt laturin kiilahihnaa, reilusti vaan asetelma läjään ja hihna väliin, lähtee helposti vetämällä irti.

Mahdollista myös laittaa rasvanippa sylinteriin ja polettaa rasvaprässillä sylinteriä, saattaa onnistua jos ei ihan loppu ole. Tuo sikäli helppo että onnistuu ilman apumiestä.

EDIT: Olihan tuo pulttikikkakin tuolla esillä kun tarkemmin katsoi. Jarruputkesta saa helpohkosti sopivan välirenkaan taiteltua tuohon väliin.
Nyt kytkin ottaa mutta huonosti ja vasta ihan alhaalla... prkl kun ei jaksanut odottaa tyttöystävää että tulisi ilmaamaan kytkintä.
Pulttikikka toimi loistavasti ja niille tiedoksi jotka itse yrittävät niin pitää ottaa koko työsylinteri+paineasetelmasetti pois samalla kertaa, pelkän työsylinterin irrottaminen ei mennyt millään. Paineasetelman kiinni lukitsemiseen kannattaa myös käyttää paksuinta kaapelia mikä sinne mahtuu. Pistin itse 5 mm muovipäällysteistä kaapelia väliin.

EDIT: Ilmaa siellä vain oli. Nyt pääsee taas kruisailemaan.
Vastaa Viestiin