Miksi 7*15" ET30 195/60 ei sovi og900S???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Miksi 7*15" ET30 195/60 ei sovi og900S???

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Välillä kun kuulostelee puheita niin satkuun on pistetty isompiakin.

Miksi mulla otsikon mukainen yhdistelmä ei takana sopinut pyörimään ottamatta kiinni.

Raappasi siis kiinni takapyöränkaareen "takareunassa".

Tästä on jo aikaa, mutta alkoi mietityttämään.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Mulla oli ässässä noilla spekseillä olevat aluvanteet ja 195/60/15 renkaat jotka mahtuivat pyörimään.
Renkaina Sava Exalto(tkohan ne oli). Savojen jälkeen 185/65/15 talvigummit samoilla vanteilla kertaakaan vastaamatta koteloihin.

Riippuu kai sitten renkaiden pintakuviosta. Ei Savoilla mullakaan sormi tahtonut renkaan ja kotelon väliin mahtua...
#1430
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

195/65/15 ja toimii 15" 7" et30

Ei ota kiinni, renkaina euromaster.

Kai se on renkaan pulloisuudesta kiinni...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin se OG:n alkeperäinen vanne on 5,5"
Mulla on tonnarin 6" aerot kesäksi ja lisävarustekirjassa suositellaan jousirajoittimen 138 003 009 käyttöä.

Mutta näköjään 7" menee alle, tiedä miten sitten isoissa joustoissa pelivaraa jää...varmaan edellyttää, että iskarit ja jouset on kunnossa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Miksi ihmiset survovat selvästi ylikokoisia renkaita autoihin? Etenkään talvella siitä ei voi edes teoriassa olla hyötyä ajettavuuteen/pitoon ja kesälläkin se edellyttää, että alusta rakennetaan ihan uuteen uskoon.

Jollei 6" vanne ja 195/205 rengas 60 profiilisena satkuun riitä, niin mikä on ongelmana? Ulkonäkö? No niinhän ne monet survovat niitä alumiinisiipiäkin sellaisiin kulkineisiin, että ei edes sieltä lintulaudalta jyviä popsivan oravan häntä hulmua...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Myrkky kirjoitti:Miksi ihmiset survovat selvästi ylikokoisia renkaita autoihin? Etenkään talvella siitä ei voi edes teoriassa olla hyötyä ajettavuuteen/pitoon ja kesälläkin se edellyttää, että alusta rakennetaan ihan uuteen uskoon.

Jollei 6" vanne ja 195/205 rengas 60 profiilisena satkuun riitä, niin mikä on ongelmana? Ulkonäkö? No niinhän ne monet survovat niitä alumiinisiipiäkin sellaisiin kulkineisiin, että ei edes sieltä lintulaudalta jyviä popsivan oravan häntä hulmua...
Ei kyse olekaan siitä, mutta kun mulla tuli satkun mukana tuollaiset otsikon mukaiset Fondmetalit 195/65 kumeilla. Ne raappi kiinni ja meni heti vaihtoon. Tilalle tuli Nokian NRH2 195/60 (7" vanteelle kun ei mielellään kapeampaakaan laiteta). Luulin että sopii mutta kiinnipä otti nekin ennen kuin pohjasi. Lähes kaikki tarvikealuvannekuvastot kertoo satkuun 7*15" ET30 vanteita (sama kuin tonnariin)!!!

Sitten meni etsintään Saabin orggis vanteet ja ongelma poistui.

Eikös tuo ET mitata vanteen keskilinjalta kiinnityspintaan (siis vanteen ja navan kosketuspintaan). Eihän leveys silloin vaikuta mitenkään ET-lukemaan. Verrattuna alkuperäisen 5,5" vanteeseen, on 7" vanteen ulkoreuna 0,75" ulompana ja sisäreuna 0,75" sisempänä, mutta siis keskilinja samassa kohti ja saman kokoinen rengas sijaitsee täsmälleen samassa llinjassa (siis tietysti jos se ET on sama). Olenko väärässä?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei ET:llä ja vanteen leveydellä ole mitään korrelaatiota keskenään. ET voi "mitä vaan" riippuen siitä mihin autoon vanne on suunniteltu.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Teemu kirjoitti:Ei ET:llä ja vanteen leveydellä ole mitään korrelaatiota keskenään. ET voi "mitä vaan" riippuen siitä mihin autoon vanne on suunniteltu.
Juuri niin, mutta kun minulle rengasliikkeessä myyjä laski että tuo 7" ET30 vanne tulee ulommaksi orig. 5,5" ET38" yhteensä (38-30mm=8mm) + 7"-5,5"=1,5" on noin 40mm eli yhteensä 48mm!!! Minustakin väärin.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Kummallista, mulla on samankokoiset NRH2 Fondmetallin Tech3:sten päällä (7" ET33) ja hyvin sopii. Kun lastasin takaluukun täyteen pihakiviä niin meni jousetkin (ilmeisesti) pohjaan - silti jäi sormenmentävä rako.

Tuossa kun kysyttiin miksi laitetaan "ylikokoisia" renkaita niin ensinnäkin 195 ei vielä ole ylikokoinen, toiseksi tuon kokoinen rengas käyttäytyy paremmin 7" kuin 5,5" vanteella (tjaa, toiset tykkää lullasta, toiset mikroautoista).

Alkuun en kuitenkaan ollut aivan tyytyväinen NRH2/7"ET33 yhdistelmään -keskialueen ohjaustuntuma oli jo vähän liian äkkinäinen (tai jotain, en muista). Talveksi kun tuli laitettua Q-luokan WinterViking1:t 5.5" peltivanteelle niin APUA - luikertelee niin perkeleesti. Rengas vaatii selkeästi suuremman sortokulman ohjatakseen. Mutta, kaikkeen tottuu...

Pitää vielä koittaa säätää aurausta isommalle ja nostaa vieläkin paineita.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Juu, tottakai oikeanlevyinen vanne oikealle renkaalle, ei siitä tule kuin huono ajettava jos vanne on liian kapea rengaskoolle.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on 5,5" leveissä originaali tykäreissä 195-leveät pullat kesät talvet. Paremmin se käyttäytyy 195 kuin 185-leveillä samoilla vanteilla.

185/65R15 kokoiset talvirenkaat raapi kaariin isoissa heitoissa. 195/55R15 ei ole ottanut vielä missään tilanteessa kiinni ja seuraavat renkaat olis tarkoitus laittaa kokoa 195/60R15 kuten kesärenkaatkin on ollu jo 4 vuotta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

meverkko kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Ei ET:llä ja vanteen leveydellä ole mitään korrelaatiota keskenään. ET voi "mitä vaan" riippuen siitä mihin autoon vanne on suunniteltu.
Juuri niin, mutta kun minulle rengasliikkeessä myyjä laski että tuo 7" ET30 vanne tulee ulommaksi orig. 5,5" ET38" yhteensä (38-30mm=8mm) + 7"-5,5"=1,5" on noin 40mm eli yhteensä 48mm!!! Minustakin väärin.
eikös se tule n. 28mm ulommas mitä orkkis :?: , jos niissä olis sama et niin se olisi 20mm, mutta kun nuo 7" vanteissa on et 8mm pienempi ne se on 28mm
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

takatulitangon pidennys auttaa aika paljon tuohon kiinni ottamiseen..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Frostgrey kirjoitti:
meverkko kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Ei ET:llä ja vanteen leveydellä ole mitään korrelaatiota keskenään. ET voi "mitä vaan" riippuen siitä mihin autoon vanne on suunniteltu.
Juuri niin, mutta kun minulle rengasliikkeessä myyjä laski että tuo 7" ET30 vanne tulee ulommaksi orig. 5,5" ET38" yhteensä (38-30mm=8mm) + 7"-5,5"=1,5" on noin 40mm eli yhteensä 48mm!!! Minustakin väärin.
eikös se tule n. 28mm ulommas mitä orkkis :?: , jos niissä olis sama et niin se olisi 20mm, mutta kun nuo 7" vanteissa on et 8mm pienempi ne se on 28mm
Ei kun 8mm.ET:ssä 8 ero, ja kuten todettiin, tuo leveys ei vaikuta. Tai siis totta kai vaikuttaa vanteen reunan sijaintiin, mutta nyt puhutaan kuitenkin siitä renkaan sijainnista. silloinhan vaikuttaa vain tuo vanteen keskilinja (=ET). Positiivinen ET on sisäänpäin, negatiivinen ulos.

Siis se kiinni ottava osahan on aina se rengas. Eli miksi kukaan haluaisi laskea missä on vanteen ulkoreuna (OK, ulkonäkö...). Merkityksellisempää on missä on vanteen keskilinja ja siis samalla renkaan keskilinja. Tämähän määrää yksiselitteisesti sen missä on renkaan ulkoreuna, yhdessä renkaan leveyden ja profiilin kanssa tietenkin. Ja tätä juuri laskimme siellä liikkeessä... Silloin en vielä itse ollut perehtynyt niin paljoa näihin juttuihin.
Viimeksi muokannut meverkko, Ti Helmi 15, 2005 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

mikkoimp kirjoitti:takatulitangon pidennys auttaa aika paljon tuohon kiinni ottamiseen..
Mikä :?:

Viisaammat kertokoot äkkiä lisää :!:
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin