vetarikotelon paikkauksesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Hei,

Katsastaja löysi kohtalaisen laajan pehmeän paikan satkun oikean etupyörän vetarikanavasta - sekä kanavan pohjalta, että ulkosivulta. Onkohan tuohon olemassa jokin valmis paikkapala (esim. tämä? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/6 ... oneuvo=497), vai täytyykö paikka rakennella siihen? Vaurio siis vetarikotelon alla ja alemman tukivarren kiinnityskohdan takapuolella (ei kuitenkaan kiinnityskohdassa asti), nousten siitä tukivarren kohdalta aika reilusti myös ylöspäin.

Niin, että kannattaako hommata tuo Motonetin paikkapala, tai joku muu vastaava, vai paikkailla ihan pellillä? Jos jollakulla on tuo Motonetin pala tai kuva siitä, sekin voisi auttaa...

--Tuomas
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Vetaritunneleihin saa sekä pohjaa, että pystyosaa korjauspalana ja näitä molempia yhdessä.
Useimmat varaosakaupat niitä saa toimitettua, mutta saatavuus kotimaisilta tukkureilta voi olla heikkoa ja toimitusajat voi vähän venyä. Hintakin vaihtelee kovasti..

Kuvaa klikkaamalla klokkerholmin sivuille

Kuva
Kuva
Kuva
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kiitoksia. Tuo alimmaisessa kuvassa oleva ainakin kattaa koko vauriokohdan kummaltakin puolelta - ja enemmänkin. Taitaa olla koko etutuennan irroitus edessä, jos tuon palan kokonaisena laittaa, vaan eipä olisi sitten ihan lähivuosina uudelleen korjaustarvetta...

Pitääpä alkaa selvittää mistä saa ja mihin hintaan.

--Tuomas
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Viimeksi ostin pelkän pohjan Motonetista ja tein suorasta pystyosan, on sen verran yksinkertainen muoto. Motonetin tuotenumerot vastaa Klokkerholmin vastaavia, joten helppo katsoa numerolla kuvia Klokkerholmilta.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Jep, niinpä näkyvät täsmäävän nuo numerot. Motonetillä ei näytä oikein noita olevan varastossa, joten pitänee käydä kyselemässä muista liikkeistä edullisempien hintojen toivossa... toisessa ketjussa näkyi olevan Motonetin hintoja 10 vuoden takaa, vähintään kaksinkertaistuneet noiden palojen hinnat niistä...

Mitenköhän monta tuntia tuon peltipalan vaihtamiseen sitten mahtaneekaan ammattimieheltä mennä - näyttää varsinkin tuon alapuolen vaihto sen verran vaativalta työltä, etenkin kun osa on aika turvallisuuskriittinen, että omat peltityötaidot eivät tuohon enää riitä eikä paukkulangalla saa riittävän hyvää saumaa aikaan muutenkaan... joten pakko viedä auto jollekin, joka oikeasti osaa hitsata. Tuli vähän ikävänä yllärinä, kun ajattelin että edellisen katsastuksen jälkeen 10kk aikana 800km ajettu ja pääasiassa sisällä pidetty auto ei olisi voinut ruostua uusista paikoista puhki... väärin... :|

--Tuomas
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja tmerila »

No niin, paikkapala tilattu Tarviketorilta Oulussa - huomiseksi lupasivat, eli ei ainakaan aivan tehtaalta asti tarvinnut tilata.

Kunhan on pala kourassa (otin tuon yhdistelmäkappaleen), alan tutkailla kykenisikö tuon homman tekemään kuitenkin itse vai mitenkä ... muista viestiketjuista löytyneet tarinoiden perusteella työ on sen verran mittava, että oikealla korjaamolla tehtynä edullisemmaksi tulisi laittaa tuo kulkine paaliin ja ostaa kaksi ehjää tilalle ...

--Tuomas
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

En ihan kerennyt vastaamaan, olisin itse ottanut eri paloina. Pari kertaa tuon tehneenä, olen molemmilla kerroilla päätynyt poraamaan nuo pistehitsit auki ja asentamaan ne erillään. Paskamainen mittailla "leikkaukset" kohdilleen jos nuo on samana kankena. Lisäksi nuo tunnelien väliin tulevat seinät helpompi hitsata kun tuo pystyosa on irti.
Uusin myös tuon ylätukivarren alapuolisen osan kun oli vähän nurjahtanut molemmissa tapauksissa. 2-3mm tavarasta kun taputteli (+entinen vahvikepala pulteilla), ei ole tarvinnut pelätä taipumisia leimalla, asennushommissa olen jättänyt ylätukiv. lokosen rasittamatta ja käyttänyt jousipuristimia (Itsetehdyt paskat, ei niillä mitään saa kirittyä kasaan helposti mutta jaksaa kyllä pitää vireessä kun tunkilla nostaa jousen läjään ja näpeillä kiristelee pultit).
Tuota vetaritunnelia korjatessa kannattaa leikata reilusti peltiä pois että mahtuu laittamaan. Ohut laikka vaan kiinni niin saa vielä hitsattua umpeen tuon laikan jäljen jos ei sivistyneempiä leikkausvehkeitä ole käytettävissä. Pyöräkotelosta päin katsottuna se tunnelin pohjan sisäreuna on pahin, useampi rauta päällekäin ja jos on ruostunut kunnolla välistä, on hankala saada uusi pala tarttumaan kunnolla kiinni. Itse vedin vingulla pahimmat pois ja poltin rankalla virralla nuo kaikki raudat samaan pakettiin. Saa nähdä mitä kestää mutta ainakaan 5 vuodessa ei ole käynyt pahemmin kuplimaan. Tuossa siis taitaa liittyä ainakin pohjapelti, törmäyspalkki ja joku vetaritunnelin sisäosa toisiinsa... Jos ei mahdottoman mätä, voinee sauman jättää ulommaksikin.

Ei ole tarkoitus pelotella, mutta pura ja leikkaa tarpeeksi niin tiedät mitä siellä on vastassa. Ehjät osat on helppo ommella takaisin. Ei todellakaan mitään ylitsepääsemätöntä, mutta aikaa ottaa. Ja kannattanee varata tuon korjauspalan lisäksi "suoraakin peltiä", jos tarvitsee noita pystyosia tms. uusia. Vähintään millistä, menee vaikka 1,5mm mutta aina hankalampi taivutella tuota paksumpaa. Joku 1,2mm olisi omaan makuun sopiva näihin suapikkaan paikkauksiin, saa polttaa ihan kunnolla eikä tarvitse täppiä. Ehjä saabin rauta kestää kyllä hitsausta...

Tuo massan poisto hitsausten tieltä on välillä tuskallista, kovin karkealla ei kärsi hioa ettei pelti kulu ohueksi, harjalaikalla lentää paskaa riitävästi. Itse olen putsannut pienen alueen mistä aloitan ja sen jälkeen hitsannut jolloin kuuma massa on helppo irroittaa puutaltalla tai puukolla, sen jälkeen harjalaikalla tms. loput pois.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kiitoksia - joo, mietinkin tuota, että mahtaako tuon yhdistelmäkappaleen paikalleen sovittelu olla ongelma mutta ajattelin, että lopputulos on ehkä pitkäikäisempi, kun on valmis sauma tehty tehtaalla...

Nyt kun tuota olen ehtinyt hieman lisää parkkipaikalla raaputtelemaan, tuo tukivarren kiinnityskohta on vielä aivan kovassa pellissä kiinni (onneksi), joten korjauspalaa pienempikin paikka voisi riittää mikäli sieltä vielä kirkasta metallia löytyy. Pääasiallisesti syöpymä on vain pohjapellissä vanhan paikan (on siis jo joskus aiemmin tuo hitsattu suoraan vetarin alapuolelta) ja tukivarren etummaisen kiinnityksen välissä, sekä sivupellissä siitä muutaman sentin matkalla ylöspäin. Itse vetaritunnelissa konehuoneen puolella on pohjan reiän kohdalla myös syöpynyttä peltiä mutta siitä näyttäisi selviävän kohtalaisen pienellä peltipalalla.

Pahoin pelkään, että täytelankamigillä ja kymmenen kiloa painavalla autoakin vanhemmalla rälläkällä aseistautuneena pihamaalla (tulityöturvallista sisätilaakaan minulla ei ole) itse tehdyn työn lopputulos on rampa kulkupeli, joka täytyy siirtää ammattilaisen käsiin lavetilla. Teen siis varmaan niin, että putsaan ja hion paikat mahdollisimman hyvin itse valmiiksi ja varmistelen, että kaikki tukivarsien pultit saa löysättyä ja vien sitten kulkineen jollekin oikealle hitsarille tehtäväksi...

--Tuomas

p.s. vähemmän epämiellyttävänä yllätyksenä löysin autosta kesällä takaoven alareunaa hitsaillessani suureksi yllätyksekseni ilmeisesti alkuperäisasenteisen keskuslukituksen, joka alkoi toimimaan täydellisesti kun löysin vielä ohjausyksikönkin ja korjasin sieltä yhden irronneen juotoksen. Liekö ollut v. '87 karvalakki-kaasarimallissa mitenkään yleinen varuste?
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: vetarikotelon paikkauksesta

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Pitääpä kirjata tähän ketjuun homman lopputulema. Eli, en alkanut itse taistelemaan, kun oletin ettei aika ja välineet riitä vaan annoin ammattilaiselle vapaat kädet paikata reikä joko paikkapalalla tai muuten.

Ammattimiehen ratkaisu ongelmaan oli käyttää paikkapalasta vain ruostevaurioitunutta kohtaa vastaava palanen, eli n. 10cm mittainen pätkä, joka korvasi sekä ruostekohdan vieressä olleen vanhan paikan, että nyt korjatun. Korjauspellistä jäi sitten loput yli mahdollisia myöhempiä paikkauksia varten... aikaa oli mennyt viitisen tuntia tuohon tukivarsien irrotuksineen ja takaisinlaittoineen.

Lopputuloksesta tuli oikein hyvä, eikä katsastusmieskään ollut asiasta eri linjoilla. Sen sijaan takajarru, jonka olin koettanut itse elvyttää, ei edelleenkään toiminut riittävän tehokkaasti mutta se on täysin eri tarina se...

--Tuomas
Vastaa Viestiin