Hei,
Katsastusmiehen hylättyä jarrut huonon (ja koko ajan vaihtelevan) tehon vuoksi ja arveltua jarrulevyä kieroksi kiiruhdin kauppaan ja ostin uudet takajarrulevyt. Levyn vaihdon jälkeen levy hankaa edelleen jarrupaloihin epätasaisesti vuoron perään kummallekin puolelleja nyt kun tarkemmin katsoin, koko takarengas vemppaa renkaan ulokehän kohdalla n. 1-2mm verran - siis vähän, mutta kuitenkin näkyvästi.
Mikähän tähän mahtaisi olla syynä - voiko kyseessä olla lika navan ja jarrulevyn välissä (putsasin kyllä mielestäni hyvin ja sama vika oli mitä ilmeisimmin jo vanhallakin levyllä, joka sekin oli vielä melko tuor) - ja voiko se aiheuttaa sen, että koko rengas asettuu paikoilleen niin, että jää vemputtamaan - vai onko mahdollista, että takapyörän laakeri on jotenkin "kiero"? Heiluttaessa renkaassa ei tunnu klappia, eli riittävän tiukalla se tuntuisi olevan.
Ajattelin ainakin vielä yrittää kiristää takanavan keskimutterin mutta mahtaako tuosta olla edes teoriassa mitään hyötyä, kun tuo uudemmanmallisen navan kuulalaakeri (joka tässä vuosimallissa ymmärtääkseni on) ei taida millään tavoin kiristyä, vaikka mutteria kuinka vääntäisi? Alfamerin kirja ei myöskään anna mitään momenttia laakerin kireydelle, joten väännetäänkö se vaan tiukkaan ja sitten löysätään hieman? Vai vedetäänkö tuo kuulalaakeri vaan tiukkaan kiinni, eikä löysätä ollenkaan?
Jälleen kerran kaikista valaisevista ajatuksista kiitollisena,
--Tuomas
takapyörä vemppaa - laakeri kiero? 900 '87
Re: takapyörä vemppaa - laakeri kiero? 900 '87
Väittäisin ettei laakeri voi olla "kiero", mutua siis. Jotain on navan ja levyn välissä, esimerkiksi pinnapulttien kannat koholla?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: takapyörä vemppaa - laakeri kiero? 900 '87
Taisi tosiaan olla kyseessä laakerin ja jarrulevyn välisen kosketuspinnan likaisuus kaikesta huolimatta ... ilmeisesti sinne oli jo edellisten levyjen vaihdossa (levyt eivät olleet kovinkaan kuluneet ja kaikkien osien irrotus oli kohtalaisen helppoa, joten kovin vanhat ne eivät olleet - auton historia on tiedossa n. 7v ajalta, joten sitä vanhemmat kuitenkin) jäänyt vanhaa ruostesaostumaa, joka oli "hitsautunut" lähelle jarrulevyn keskiön saumakohtaa. Liuotin ja hioin sitä pois niin paljon kuin jaksoin ja lopputulos oli huomattavasti aiempaa parempi, joskaan ei aivan täydellinen (eli edelleen jarrutuksen jälkeen rengasta pyöritettäessä osalla pyörintäkehää tuntuu hieman vastusta ja kuuluu pieni hankaava ääni, nyt heilumista ei kuitenkaan enää silmin erota samalla tavoin).
Tuo heiluminen oli varmastikin jarruvoiman epätasaisuuden pääsyy ... jarrutehon heikkouteen taisi kuitenkin vaikuttaa enemmän se, että satulan toinen mäntä alkoi liikkumaan kunnolla vasta, kun sen polkaisi kunnolla ulos jarrupalan ollessa poissa paikoiltaan, vaati useamman lujan polkaisun (ja sitten pitikin irrottaa koko satula, kun ei sitä muuten saanut mitenkään painettua takaisin... seuraavalla kerralla pitää muistaa laittaa joku painantaväline etukäteen väliin...)
--Tuomas
Tuo heiluminen oli varmastikin jarruvoiman epätasaisuuden pääsyy ... jarrutehon heikkouteen taisi kuitenkin vaikuttaa enemmän se, että satulan toinen mäntä alkoi liikkumaan kunnolla vasta, kun sen polkaisi kunnolla ulos jarrupalan ollessa poissa paikoiltaan, vaati useamman lujan polkaisun (ja sitten pitikin irrottaa koko satula, kun ei sitä muuten saanut mitenkään painettua takaisin... seuraavalla kerralla pitää muistaa laittaa joku painantaväline etukäteen väliin...)
--Tuomas
Re: takapyörä vemppaa - laakeri kiero? 900 '87
Tuo takajarrujen "herkistäminen" oli kyllä pakollista hommaa kaikissa tuplis/satkuissa (vanhat etukäsijarrulliset), joita minulla on ollut, joka kerta, kun paloja vaihtoi ja muutaman kerran välilläkin. Vaatii tosiaan kymmeniäkin mäntien pumppauksia ääriasennosta toiseen. Joka kerta kuitenkin lähtivät lopulta liikkeelle, vaikka voimaa sisääntyöntöön tarvittiin joskus huimasti (suojakumien kanssa tarkkana). Vaikka sittemmin yritin esim valoissa seisoessa painaa kunnolla jarrua, jotta takajarrutkin liikahtaisivat, jostain syystä varsinkin sisemmät männät tuppasivat jumittumaan ja levy ruostui sieltä kilven puolelta huomaamatta.tmerila kirjoitti:
... jarrutehon heikkouteen taisi kuitenkin vaikuttaa enemmän se, että satulan toinen mäntä alkoi liikkumaan kunnolla
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: takapyörä vemppaa - laakeri kiero? 900 '87
Kyllä se tosiaan tässäkin kulkineessa, jolla ajetaan 3 - 6 kk vuodessa on aivan välttämätöntä jarruja herkistellä aina seisonnan jälkeen. Nytkin katsastuksessa tuli hylky alkujaan, kun vasen takajarru oli jäänyt käsittelemättä ja ensiksi yritin tosiaan parantaa sitä vaan tavallisella tavalla, eli palat pois ja pientä eestaasnytkytystä, vaan se ei riittänyt. Levyjen vaihdossa sitten tein tosiaan tuon kunnolla voiman kanssa ja varmistin, että männät tosiaan oikeasti liikkuvat... eilen käytin asemalla ja hyvin pelasi, vaikka katsuri kyllä kommentoi, että enemmänkin tehoa saisi vielä löytyä...
Jännästi kyllä molemmissa takajarruissa oli toinen mäntä jumissa - tuossa katsastuksen hylkäämässä ulompi, oikeanpuoleisessa sisempi. Oikeanpuoleinen levy oli myös irrotuksen jälkeen tarkasteltuna takapuolelta paljon ruosteisempi kuin muut pinnat. Oikeanpuoleinen kuitenkin antoi jarrutehoa niin hyvin, että katsastuksen kannalta ei olisi ollut mitään ongelmaa. Huollon jälkeen tasapaino oli kääntynyt toisin päin, eli tuo oikeanpuoleinen oli lievästi vasenta heikompi mutta tehoero oli vain 10% kun se aiemmin hylkäyksen kanssa oli 40%...
--Tuomas
Jännästi kyllä molemmissa takajarruissa oli toinen mäntä jumissa - tuossa katsastuksen hylkäämässä ulompi, oikeanpuoleisessa sisempi. Oikeanpuoleinen levy oli myös irrotuksen jälkeen tarkasteltuna takapuolelta paljon ruosteisempi kuin muut pinnat. Oikeanpuoleinen kuitenkin antoi jarrutehoa niin hyvin, että katsastuksen kannalta ei olisi ollut mitään ongelmaa. Huollon jälkeen tasapaino oli kääntynyt toisin päin, eli tuo oikeanpuoleinen oli lievästi vasenta heikompi mutta tehoero oli vain 10% kun se aiemmin hylkäyksen kanssa oli 40%...
--Tuomas