Elikkä kyseessä vm -86 ysisatku (käsijarru edessä). Ensin alkoi laahata kuskin puoleinen etujarru. No, satula palasiksi ja osien puhdistus ja uudet tiivisteet. Alkoi pelata.
Seuraavaksi (n 100 km:n jälkeen) oli vänkärin puolen etujarrun vuoro. Laahaaminen ei ole niin pahaa kuin oli toisella puolella aiemmin, mutta peruuttaessa jarruttaa todella voimakkaasti kun on ehtinyt peruuttaa jonkin matkaa. Ensiapuna auttoi käsijarrun vaijerin irroitus, mutta senkin vaikutus loppui! Käsijarrun vipu on jäykkä aivan ääriasennosta alkaen (ei kai normaalia?).
Osaako joku neuvoa missä vika! Sama toimenpide kuin toiselle puolelle?
900:n etujarrut laahaa
Re: 900:n etujarrut laahaa
Liukuvan kehyksen ja jarrusylinterin uran välissä on kulumisesta johtuva liian suuri välys, pakittaessa kehys kiilautuu vinoon niin että palat jarruttavat. Tähän auttaa täytehitsaus kehyksen sisäreunoihin tai sitten pienet pellinsuikaleet tilkkeeksi. Tai sitten etsit välyksettömämmät satulan osat, niitäkin on.rieska kirjoitti:Laahaaminen ei ole niin pahaa kuin oli toisella puolella aiemmin, mutta peruuttaessa jarruttaa todella voimakkaasti kun on ehtinyt peruuttaa jonkin matkaa. Ensiapuna auttoi käsijarrun vaijerin irroitus, mutta senkin vaikutus loppui! Käsijarrun vipu on jäykkä aivan ääriasennosta alkaen (ei kai normaalia?).
Käsijarruvivun varsi voi olla ruosteessa ja tiivisteet sökönä. Vikaa voi myös olla syvemmällä.
Joka tapauksessa kannattaa samalla kasata sitten uusin tiivistein.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
laitan tähän viestiketjuun uudenlaisia kokemuksiani siitä miten jarru voi laahata.
jännää on, että oireet alkoivat koneenvaihdon jälkeen. ihmettelin heti rempan jälkeen että mikä ihme ulina kuuluu
*vain tietyllä vauhdilla (80-90)
*vain tietyllä ratin asennolla
ulina muistutti voimakkaasti sitä kun ajaa äänekkään sulkuviivan päälle.
ekana tietysti huomasin että heti kun rattia kääntää niin ulina loppuu. tässä tapauksessa loiva-oikea kaarre aiheutti ulinatilanteen.
sitten huomasin että jos painan vähänkin jarrupoljinta ulina loppuu.
en jaksanut millään epäillä jarrusatulaa, koska vuosi pari sitten tuohon oli vaihdettu kunnostettu satula. en senkään takia koska auto rullasi täysin vapaasti, ei minkäänlaista ylimääräistä vastusta.
yli tuhannen kilometrin mittaisen kesäreissun aikana ulina alkoi yltymään niin että vain vasemmalle käännettäessä ei ulissut. joskus voimakkaan jarrutuksen jälkeen auto pysyi hiljaa jonkun aikaa.
lopulta tajusin kokeilla vanteiden lämpötiloja ja se paljasti että jarrusta on kysymys. talvella vaihdettujen jarrupalojen pinnat oli niin, että ulisevan etukulman sisempi pala oli lähes uutta vastaava, ulommasta palasta alle puolet pinnasta jäljellä. vaihdoin kuluneen palan ja tosiaan huomasin että satulan toisiomäntä vaatii voimaa ja vasaran käyttöä jotta saa kaulusta siirrettyä. kuitenkin kun laitoin uuden palan ja kaveri testaili jarrupolkimesta, niin kaulus liikkui nätisti edes takaisin, eli vapauttaa hyvin. olisiko niin että kun uuden palan kanssa mäntä on sisempänä, se toimii paremmin?
no, piti nyt päästä kertomaan miten mystinen ulina voi syntyä etujarruista, tuli sellainen fiilis että se pala olisi jotenkin kanittanut siellä.
jännää on, että oireet alkoivat koneenvaihdon jälkeen. ihmettelin heti rempan jälkeen että mikä ihme ulina kuuluu
*vain tietyllä vauhdilla (80-90)
*vain tietyllä ratin asennolla
ulina muistutti voimakkaasti sitä kun ajaa äänekkään sulkuviivan päälle.
ekana tietysti huomasin että heti kun rattia kääntää niin ulina loppuu. tässä tapauksessa loiva-oikea kaarre aiheutti ulinatilanteen.
sitten huomasin että jos painan vähänkin jarrupoljinta ulina loppuu.
en jaksanut millään epäillä jarrusatulaa, koska vuosi pari sitten tuohon oli vaihdettu kunnostettu satula. en senkään takia koska auto rullasi täysin vapaasti, ei minkäänlaista ylimääräistä vastusta.
yli tuhannen kilometrin mittaisen kesäreissun aikana ulina alkoi yltymään niin että vain vasemmalle käännettäessä ei ulissut. joskus voimakkaan jarrutuksen jälkeen auto pysyi hiljaa jonkun aikaa.
lopulta tajusin kokeilla vanteiden lämpötiloja ja se paljasti että jarrusta on kysymys. talvella vaihdettujen jarrupalojen pinnat oli niin, että ulisevan etukulman sisempi pala oli lähes uutta vastaava, ulommasta palasta alle puolet pinnasta jäljellä. vaihdoin kuluneen palan ja tosiaan huomasin että satulan toisiomäntä vaatii voimaa ja vasaran käyttöä jotta saa kaulusta siirrettyä. kuitenkin kun laitoin uuden palan ja kaveri testaili jarrupolkimesta, niin kaulus liikkui nätisti edes takaisin, eli vapauttaa hyvin. olisiko niin että kun uuden palan kanssa mäntä on sisempänä, se toimii paremmin?
no, piti nyt päästä kertomaan miten mystinen ulina voi syntyä etujarruista, tuli sellainen fiilis että se pala olisi jotenkin kanittanut siellä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ja kysyjille tiedoksi
käytetty apukuskinpuoleinen jarrisatula, keltapassivointi vielä hyvin näkyvissä, myytävänä.