SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
http://rallycarsforsale.net/ads/saab-99 ... nsmission/
Asustelen Adelaidessa, ja paikallisen Saab-kaverin kautta tuli tieto linkin mukaisesta Saabista täällä.
Itse en ole nähnyt, mutta kuulemma todella huippu. Harvinaisuutensa vuoksi tuo on vaikka museoon soveltuva.
Lupasin selvitellä Suomestakin kiinnostusta, joten sillä tännekin viestiä.
Ketähän tuommoinen voisi kiinnostaa....
Asustelen Adelaidessa, ja paikallisen Saab-kaverin kautta tuli tieto linkin mukaisesta Saabista täällä.
Itse en ole nähnyt, mutta kuulemma todella huippu. Harvinaisuutensa vuoksi tuo on vaikka museoon soveltuva.
Lupasin selvitellä Suomestakin kiinnostusta, joten sillä tännekin viestiä.
Ketähän tuommoinen voisi kiinnostaa....
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Onko jollakin tietoa näistä Weslake moottoreista? Ei paljon Google kertonut aiheesta. 16-venttiilisellä kannella tuntuvat olevan.
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
http://www.saabplanet.com/saab-99-ems-w ... australia/
Tuota juttua en ollut itsekään aiemmin nähnyt. Justin on juurikin se mun Saab-kaveri täällä. Mainio heppu, ja todella kova Saabisti.
Olishan tuota kiva käydä ihmettelemässä, mutta sitä ennen jos foorumilla joku osaisi antaa vähän nippelitietoa, niin olisi paljon hauskempaa mennä paikan päälle.
Tuota juttua en ollut itsekään aiemmin nähnyt. Justin on juurikin se mun Saab-kaveri täällä. Mainio heppu, ja todella kova Saabisti.
Olishan tuota kiva käydä ihmettelemässä, mutta sitä ennen jos foorumilla joku osaisi antaa vähän nippelitietoa, niin olisi paljon hauskempaa mennä paikan päälle.
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro
Linkin takana on pätkä, jossa voi kuunnella tuollaisen moottorin laulua. Netistä toki löytyy kuvia ja tietoa tuollaisesta moottorista.
Aikanaan monessa lehdessä oli juttuja Saabin uudesta voimanlähteestä.
Dean ajoi aikanaan muistaakseni ruskealla 99 Saabilla rallia Australiassa.
Autossa taisi olla myöhemmin 8v moottori ja tämä myynnissä oleva moottori voi olla Deanin rallissa käyttämä moottori = arvailua. Nythän moottori on siviiliautossa kiinni.
https://www.youtube.com/watch?v=zl5W3NrqtoA
Tuollaisia moottoreita rakennettiin valmiiksi aikoinaan ehkä 20 kpl? Ei taida kukaan tietää ihan tarkkaa lukua.
16v kansi luokiteltiin -75 2-ryhmään ja kansia piti tehdä 100 kpl luokitusta varten.
Vanhojen kertomusten mukaan kansia valettiin n.50 kpl ja ne esiteltiin kahdessa osassa fian:n hepuille.
Kannet olivat valumöykkyjä ja niiden muuttaminen toimiviksi moottorin osiksi oli vaativa tehtävä.
Kaksiosainen kansi, joista ylemmässä oli kaksi nokka-akselia ja alemmassa 16 venttiiliä jousineen, istutettiin b-moottorin lohkon päälle. Hihna pyöritti nokka-akseleita... Käytettiin kaasuttimia ja ruiskuja...
Kokonaisia moottoreita oli 70-luvun puolivälin ja aktiivisen kilpailutoiminnan jälkeen jäljellä ilmeisesti yksi Australiassa, yksi amerikassa, Ruotsissa joitakin ja Suomessa yksi.
Ruotsin Saab-museo hankki omistukseensa joitakin moottoreita, esim amerikan moottorin.
Moni aikanan rakennettu moottori hajosi kisassa tai jo ennen kisaa....
Turbo moottori sivuutti pian 16v moottorin. Säännöt muuttuivat, siitä sai enemmän tehoa ja se oli luotettavampi.
t.hessu
Linkin takana on pätkä, jossa voi kuunnella tuollaisen moottorin laulua. Netistä toki löytyy kuvia ja tietoa tuollaisesta moottorista.
Aikanaan monessa lehdessä oli juttuja Saabin uudesta voimanlähteestä.
Dean ajoi aikanaan muistaakseni ruskealla 99 Saabilla rallia Australiassa.
Autossa taisi olla myöhemmin 8v moottori ja tämä myynnissä oleva moottori voi olla Deanin rallissa käyttämä moottori = arvailua. Nythän moottori on siviiliautossa kiinni.
https://www.youtube.com/watch?v=zl5W3NrqtoA
Tuollaisia moottoreita rakennettiin valmiiksi aikoinaan ehkä 20 kpl? Ei taida kukaan tietää ihan tarkkaa lukua.
16v kansi luokiteltiin -75 2-ryhmään ja kansia piti tehdä 100 kpl luokitusta varten.
Vanhojen kertomusten mukaan kansia valettiin n.50 kpl ja ne esiteltiin kahdessa osassa fian:n hepuille.
Kannet olivat valumöykkyjä ja niiden muuttaminen toimiviksi moottorin osiksi oli vaativa tehtävä.
Kaksiosainen kansi, joista ylemmässä oli kaksi nokka-akselia ja alemmassa 16 venttiiliä jousineen, istutettiin b-moottorin lohkon päälle. Hihna pyöritti nokka-akseleita... Käytettiin kaasuttimia ja ruiskuja...
Kokonaisia moottoreita oli 70-luvun puolivälin ja aktiivisen kilpailutoiminnan jälkeen jäljellä ilmeisesti yksi Australiassa, yksi amerikassa, Ruotsissa joitakin ja Suomessa yksi.
Ruotsin Saab-museo hankki omistukseensa joitakin moottoreita, esim amerikan moottorin.
Moni aikanan rakennettu moottori hajosi kisassa tai jo ennen kisaa....
Turbo moottori sivuutti pian 16v moottorin. Säännöt muuttuivat, siitä sai enemmän tehoa ja se oli luotettavampi.
t.hessu
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro,
Löytyhän täältä tietämystä. Kiitos. Enpä ollut tuota rallivideotakaan aiemmin nähnyt. Oi niitä aikoja, kun Saab oli vielä rallissa mukana, ja moni muukin valmistaja toki. Tuota kun katsoo, niin entistä vähemmän kiinnostaa nykyrallia seurata.
Ehkä se Dean ei käyttänyt tuota omaa Weslakeaan rallissa, koska myynti-ilmoituksen mukaan sillä on ajettu vain 500 mailia...
Pitääpä Trollhättänista kysellä mitä ne on mieltä, ja ketä tuommoinen voisi kiinnostaa. Ne itse ei varmaan enää tarvitse tuota, jos ovat jo jokusen onnistuneet haalimaan. Olishan tuo kiva auto omaankin kokoelmaan saada. Pikkasen vaan arvokkaan puoleinen.
Löytyhän täältä tietämystä. Kiitos. Enpä ollut tuota rallivideotakaan aiemmin nähnyt. Oi niitä aikoja, kun Saab oli vielä rallissa mukana, ja moni muukin valmistaja toki. Tuota kun katsoo, niin entistä vähemmän kiinnostaa nykyrallia seurata.
Ehkä se Dean ei käyttänyt tuota omaa Weslakeaan rallissa, koska myynti-ilmoituksen mukaan sillä on ajettu vain 500 mailia...
Pitääpä Trollhättänista kysellä mitä ne on mieltä, ja ketä tuommoinen voisi kiinnostaa. Ne itse ei varmaan enää tarvitse tuota, jos ovat jo jokusen onnistuneet haalimaan. Olishan tuo kiva auto omaankin kokoelmaan saada. Pikkasen vaan arvokkaan puoleinen.
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro
Dean osaa itse luultavasti kertoa moottorin historian parhaiten.
Blomqvist oli ajamassa rallin tehdasautollaan Australiassa ja silloin tuo moottori on mahdollisesti sinne jäänyt Deanille tai paikalliselle Saabille.
Jossain on video, missä Stigu ajaa Australiassa tai Uudessa seelannissa 16v 99:llä rallia. Täytyy kaivaa se esiin.
Moottori on korkealle kiertävä, muistaakseni viiva oli 9000 kohdalla.
RAC -76 lyhyt pätkä
https://www.youtube.com/watch?v=mR7KSS59sQI
hopo
Dean osaa itse luultavasti kertoa moottorin historian parhaiten.
Blomqvist oli ajamassa rallin tehdasautollaan Australiassa ja silloin tuo moottori on mahdollisesti sinne jäänyt Deanille tai paikalliselle Saabille.
Jossain on video, missä Stigu ajaa Australiassa tai Uudessa seelannissa 16v 99:llä rallia. Täytyy kaivaa se esiin.
Moottori on korkealle kiertävä, muistaakseni viiva oli 9000 kohdalla.
RAC -76 lyhyt pätkä
https://www.youtube.com/watch?v=mR7KSS59sQI
hopo
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro,
Jos löydät tuon rallipätkän, niin laita linkkiä.
Määki laittelen tähän viestiä, jos käyn Deania ja Saabia katsomassa. Ei vaan oikein kehtais mennä renkaita potkimaan, kun en ole ostoaikeissa.
Jos löydät tuon rallipätkän, niin laita linkkiä.
Määki laittelen tähän viestiä, jos käyn Deania ja Saabia katsomassa. Ei vaan oikein kehtais mennä renkaita potkimaan, kun en ole ostoaikeissa.
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro
Ohessa pätkä -77 Australiasta, missä stigu mukana 16v saabilla. Tuo auto ei jäänyt Australiaan, mutta Deanin autosta en tiedä.
Dean oli myös -77 Australiassa mukana mustalla ilmeisesti ssr:n rakentamalla 99:llä.
Joku huhu oli, että se olisi laivattu sieltä pois joskus ja Dean ajoi myöhemmin ruskealla 99:llä. Siitä on kyllä jossain kuvia.
https://www.youtube.com/watch?v=pu29sPzHy0w
t.hessu
Ohessa pätkä -77 Australiasta, missä stigu mukana 16v saabilla. Tuo auto ei jäänyt Australiaan, mutta Deanin autosta en tiedä.
Dean oli myös -77 Australiassa mukana mustalla ilmeisesti ssr:n rakentamalla 99:llä.
Joku huhu oli, että se olisi laivattu sieltä pois joskus ja Dean ajoi myöhemmin ruskealla 99:llä. Siitä on kyllä jossain kuvia.
https://www.youtube.com/watch?v=pu29sPzHy0w
t.hessu
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Onhan noita kansia muutama nähty viimeaikoinakin. Muutama vuosi sitten Sweedspeedin Frank van Oeteren kaupitteli kokonaista 16-tappista konetta. Hintapyyntö taisi olla 25 000 euroa. Ja mielestäni kaupan oli myös se pelkkä koneistamaton kansiaihio.
Eli on niitä joitakin eksynyt aikoinaan yksityisiinkin käsiin.
Yksi Scan-Auton 16-venttiilinen kisatekniikka kuulemma on Suomessakin paremmassa tallessa.
Eli on niitä joitakin eksynyt aikoinaan yksityisiinkin käsiin.
Yksi Scan-Auton 16-venttiilinen kisatekniikka kuulemma on Suomessakin paremmassa tallessa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro
Olet oikeassa, niitä valumöykky -aihioita on maailmalla muutamia liikkeellä, olisiko ehjän moottorin mukana mennyt varaosa puulaatiko mukaan maailmalle ja laatikossa oli noita osia ? Moottorihan ei ollut järin luotettava aikoinaan.
Ja ainakin tuo yksi toimiva moottori rakennettiin nykyään myyntiin ja taisipa tuo mennä kaupaksi.
Silloin vanhaan hyvään aikaan ei montaa moottoria ollut yksityiskäytössä.
Buffum, Temmes, Dean, VMJ, Perusse jossain? ja ajoikohan Ola silloin jo tehtaan kalustolla.
Olikohan puhtaasti yksityinen kalusto vain Temmeksellä ja VMJ:llä.
Saab museo ruotsissa on vuosien mittaan haalinut haltuunsa 16v moottoreita, joten siellä moottori on nähtävissä irrallaan ja myös 99:ssä paikallaan.
Deanin auto oli ensin musta eli normi kisaväritys ja sitten myöhemmin samalla kilvellä tumman ruskea. Josko on sama auto tai sitten ei. Dean kuitenkin ilmeisesti ajoi 8v moottorilla kilpaa ruskealla autolla...
Kansien tekijä Axselsson oli ensin tarjonnut tekelettään Volvolle, mutta sieltä ei napannut. Saab tarttui mahdollisuuteen ja kannet luokiteltiin nopealla tahdilla...
t.hessu
Olet oikeassa, niitä valumöykky -aihioita on maailmalla muutamia liikkeellä, olisiko ehjän moottorin mukana mennyt varaosa puulaatiko mukaan maailmalle ja laatikossa oli noita osia ? Moottorihan ei ollut järin luotettava aikoinaan.
Ja ainakin tuo yksi toimiva moottori rakennettiin nykyään myyntiin ja taisipa tuo mennä kaupaksi.
Silloin vanhaan hyvään aikaan ei montaa moottoria ollut yksityiskäytössä.
Buffum, Temmes, Dean, VMJ, Perusse jossain? ja ajoikohan Ola silloin jo tehtaan kalustolla.
Olikohan puhtaasti yksityinen kalusto vain Temmeksellä ja VMJ:llä.
Saab museo ruotsissa on vuosien mittaan haalinut haltuunsa 16v moottoreita, joten siellä moottori on nähtävissä irrallaan ja myös 99:ssä paikallaan.
Deanin auto oli ensin musta eli normi kisaväritys ja sitten myöhemmin samalla kilvellä tumman ruskea. Josko on sama auto tai sitten ei. Dean kuitenkin ilmeisesti ajoi 8v moottorilla kilpaa ruskealla autolla...
Kansien tekijä Axselsson oli ensin tarjonnut tekelettään Volvolle, mutta sieltä ei napannut. Saab tarttui mahdollisuuteen ja kannet luokiteltiin nopealla tahdilla...
t.hessu
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro
Tuolla on mukava kuva, jossa on osa 16v paketista.
Kuvasta näkyy myös jonkinverran kannen rakennetta eli se on kahdessa osassa. Nokka-akselit ja nostajat toisessa, sekä venttiilit toisessa...
http://www.clubgti.com/showthread.php?2 ... aved/page2
hessu
Tuolla on mukava kuva, jossa on osa 16v paketista.
Kuvasta näkyy myös jonkinverran kannen rakennetta eli se on kahdessa osassa. Nokka-akselit ja nostajat toisessa, sekä venttiilit toisessa...
http://www.clubgti.com/showthread.php?2 ... aved/page2
hessu
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
moro
Ja tuolla hyviä kuvia moottorista.
http://www.flickriver.com/photos/293569 ... teresting/
hessu
Ja tuolla hyviä kuvia moottorista.
http://www.flickriver.com/photos/293569 ... teresting/
hessu
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro
Ohessa mukavaa videokuvaa Saab-kilpureista, josko kaikki eivät ole niitä nähneet...
Ensin vanhempaa kalustoa
https://www.youtube.com/watch?v=gKxRiP2RLQs
Tässä on vähän kuvaa myös 16v kilpurista.
https://www.youtube.com/watch?v=EEjYkweyCPE
hopo
Ohessa mukavaa videokuvaa Saab-kilpureista, josko kaikki eivät ole niitä nähneet...
Ensin vanhempaa kalustoa
https://www.youtube.com/watch?v=gKxRiP2RLQs
Tässä on vähän kuvaa myös 16v kilpurista.
https://www.youtube.com/watch?v=EEjYkweyCPE
hopo
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
L E G E N D A A R I S T A
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Re: SAAB 99EMS – 1976 – WESLAKE 16V ENGINE / FACTORY TRANSMISSION
Moro,
Deanilta vähän lisätietoa.
I have never competed in a SAAB with the 16v engine. My Trollhattan built car had an 8 valve engine and I was given a 16v head to machine and a full set of SAAB issued drawings (which I still have). I never fitted that head to the 8v car and returned it to SAAB.
The engine in the car I am selling is the spare engine sent to Australia for Stig in the 1977 Southern Cross Rally.
re Axelsson…… there seems to be a few different stories around , including the one about the head being designed for Volvo.
I was told the head was Weslake designed and I was told this by the people at Trollhattan ……maybe it was and maybe it was supplied by Axelsson…. But the Axelsson name was never mentioned to me by anyone at SAAB and I would be most surprised if Axelsson ever supplied a finished head to them for competition (maybe he supplied the castings only). There were many secrets at Trollhatan and maybe the truth about 16v head design is one of them……. These heads were in very short supply which seemed quite strange at the time….. and they were certainly very closely held……. What is the Swedish word for MYTH ?
The drawings I have are all marked SAAB.
Either way …… the engine is a factory competition 16V normally aspirated engine from 1976/7 and it is the real deal !
Deanilta vähän lisätietoa.
I have never competed in a SAAB with the 16v engine. My Trollhattan built car had an 8 valve engine and I was given a 16v head to machine and a full set of SAAB issued drawings (which I still have). I never fitted that head to the 8v car and returned it to SAAB.
The engine in the car I am selling is the spare engine sent to Australia for Stig in the 1977 Southern Cross Rally.
re Axelsson…… there seems to be a few different stories around , including the one about the head being designed for Volvo.
I was told the head was Weslake designed and I was told this by the people at Trollhattan ……maybe it was and maybe it was supplied by Axelsson…. But the Axelsson name was never mentioned to me by anyone at SAAB and I would be most surprised if Axelsson ever supplied a finished head to them for competition (maybe he supplied the castings only). There were many secrets at Trollhatan and maybe the truth about 16v head design is one of them……. These heads were in very short supply which seemed quite strange at the time….. and they were certainly very closely held……. What is the Swedish word for MYTH ?
The drawings I have are all marked SAAB.
Either way …… the engine is a factory competition 16V normally aspirated engine from 1976/7 and it is the real deal !