900 Pohjapanssari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No nyt olen täysin vakuuttunut , hankin sen oitis :!:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen joskus tuon huomasi motonetissä, mutta eipä ole tullut moista kapistusta ostettua. Hyvinhän tota on tullut päästeltyä ilman panssaria jo 99tkm. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jeps, panssari tulee siis vaihdelaatikon pohjasta irti noin 1-2cm. Eli sen verran maavara "laskee" noh toi alkaa olla jo muutenkin "riskirajoilla"

Lisävarusteet M1992 kirjasta lainaus:

Pohjapanssari Saab 900
-valmistettu kestävästä dural-alumiinista
-suojaa moottoria ja vaihteistoa kivisillä teillä ajettaessa

137 004 008. Hinta: 1049:- (mk) eli noin 175e.

Ehkä kannattaa tarkistaa "tämänpäivän hinta" Voihan hinta olla tippunutkin jos noita on jäänyt varastojen nurkkiin pyörimään??.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jos vain jostain panssarin saa niin ilman muuta kannattaa hankkia. Panssarin etukulma "haistelee" sopivasti töyssyjä, eli jos hitaasti ajaa ja pikkaisen kirahtaa niin tietää, että mitään ei hajonnut, mutta ajolinja on syytä valita uudelleen.
Jostain muistelisin kuulleni, että loppupään vuosimalleissa panssari olisi ollut vakiona? Omassa (vm-92) ainakin on alkuperäinen. Miten muilla?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Jeps mun ysikakkosessa oli vakiona ja isäukolla -93 ja siinä myös vakiona.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Kokeiltu on ja hyvin kestää

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Jeps, kokeiltu on. Onkohan -92 ollut tuo panssari jo vakio. Mulla ainakin on panssari ja kukaan aiempi omistaja ei ole ollut erityisemmin harrastaja, joten oletan että on originaali.

Kerran kevätaikaan huristelin hyväkuntoista soratietä. Yhdessä pikku notkossa aurinko paistoi suoraan sivulta koivikon läpi tehden tielle "seepraraidat". En sitten millään huomannut että yksi raita olikin roudan nostama rumpuputken kohta. -> kauhea jysäys (vauhtia noin 80 km/h). Liinat lukkoon ja kurkkimaan alle että kuinka paljon vuotaa. Panssarin etureunassa oli noin 2cm korkea osa kiiltävää (osumakohta) eikä mitään muodonmuutosta. Torpparinasfalttiin (siis se kova sorapinta) oli tullut noin 30cm halkaisijaltaan tasainen kohta siihen töyssyn päälle!!! Viereisen talon pihalla porukka pyöritteli päätään kun marssin takaisin autoon ja matka jatkui.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

viripohjapanssareita eikä mitään ruohonlevittimiä.

Viesti Kirjoittaja stara »

se motonetin suojus ei ole sama kuin panssari, se on automaatin suojapelti, sinkittyä, parempi sekin kuin ei mitään., jotain 2--2.5 mm kamaa.
jos viitsii niin sitä voi pitää kans mallineena. missä on propunpaikka, kiinnitysreiät jne, ja hitsaa siihen lisää kamaa.( paha kyl hitsata kun son sinkittyä) mä panin eukon automaattiin siihen hitsaten jotain 6 mm rosterilevyä lisäksi, saahan kurvailla. tana

juu mun 91 16 venasessa on kait sit originaali jotain 5 mm alumiinia. se on kuin suksen nokka edestä, jos siitä alkaa ottamaan osumaa, niin nostaa koko vehkeen ilmaan.

tein kerran itse 85 kaasariin panssarin, kun alko hirvittään ne pelkät avoimet henkselit siellä alla.
hain romikselta alumiinia jotain 5--6 mm, yhdessä plootussa luki , jotta tosikova, otin sen. lekalla vähän mätkin siihen suksen kärkeä autotallin kynnyksellä, ja sitten vaan pulteilla kiinni. hyvin palveli. älkää ottako ihan tavallista löysää alumiinia. tehkää vaikka sit teräksestä.
terv stara
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kiitti vinkistä.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Juu panssari löytyy kans -91 i16:sta. Vaikkei olisi alunperin vakiona ollukkaan niin on ihan ymmärrettävissä että semmonen sinne on tilattu, auto kun on entinen paloauto. Ei ole tiellä käytännössä missään hommassa.

Pari kertaa olen tuon kolauttanut kovemmin, toisella kerralla jäähän, toisella asvalttiin. Viimemainitussa oli ilmeisesti ollut joku kaivanto tien yli ja se sitten asvaltoitu ja vajonnut siitä. En huomannut koko kuoppaa ja pamautin jotain 60km/h siihen. Johan jysähti! Menin sitte kattoon ni ei ollu muuta kun naarmuja ja murentunutta kiveä panssarissa. Ilman panssaria olis varmaan jääny puolet enskan kopasta siihen. Kevyemmin tuota tulee krapisteltua vähän väliä.

Jos autossa on vaikka lesjöt alla niin tulee paikoitellen tosi matalaksi, meinas ruveta nyppiin kun ei honkkarin öljynvaihtopönttö mahtunukkaan kunnolla alle, matalimmassa kohtaa madallusjousilla ei turhan pitkällä laillisen puolella olla (>8cm).

Se tuossa on että keulasta tulee melkoinen pulkka, nostaa herkästi keulan ylös ja pyörät irti maasta jos on enemmän lunta, ainakin kerran olen ollut niin jumissa, tosin olisi varmaan jymähtänyt ilmankin.

-Ville
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Kokeiltu on ja hyvin kestää

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

meverkko kirjoitti:Jeps, kokeiltu on. Onkohan -92 ollut tuo panssari jo vakio. Mulla ainakin on panssari ja kukaan aiempi omistaja ei ole ollut erityisemmin harrastaja, joten oletan että on originaali.
Itse ole myös elänyt käsityksessä että olisi vakiovaruste. Oman panssarin kestävyyttäkin on kokeiltu muutamaan otteeseen.

Kerran oli tilannenopeus sellaisen mukulakivikorkokkeen yli ajettaessa turhan reipas ja syntynyt maakontakti päästi sellaisen jysäyksen että vähän aikaa piti kerätä rohkeutta että uskalsi mennä kurkkaamaan auton alle. Osumakohdan juuri ja juuri näki panssarin etureunasta. Kylläpä sitä silloin kiitteli että moinen suoja oli olemassa.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

kyllä kannattaa!

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mulla on kans tossa uudemmassa se kunnon panssari ja todellakin suosittelen! Pari kertaa on varmaan pelastanut. 8O Ei aina kaikkia kohoumia ehdi huomata ja ainakin mun mielestä menee aika matalalla juuri tolla kohdalla satkun keula. just niinkuin muutkin on huomanneet, niin nostaa aika hyvin keulaa ylös, kun etureuna viistottu. :D Toimii siis hyvin!

Kaasarissa mulla ne pelkät henkselit, toinen näyttää olevan jo vääntynyt sisään/ylöspäin, että ilmeisesti joskus matkanvarrella on osumaakin ottanut.. :?
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Ainakin ässissä on ollut -91 ja -92... Saab alkuperäsiä on...

Hemutti kun olis aikasemmin tullut puheeksi to panssari, mulla oli kunnon sitkeästä alumiinista tehty panssari, mut menin ja hyötykäytin sen kun tuossa nykysessä saapissa olikin jo panssari...

Yksinkertainen se on kyllä tehdä. Laittaa vaan semmoset puolipallonmuotoiset pultit, niin ei ole ihan jokakarahkassa kiinni,,,
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

onko kellään muulla tullu mieleen suojata myös muita tärkeitää kohteita auton alustasta? omissa suunnitelmissa ois lisätä suojaa ainakin osalle pakoputkistoa (ainakin katin suojaan) jonkinlaisella verkkorakenteella.

Oon nimittäin ollu o*el v*ctr*n kyydissä missä pohjaa / alustaa oli suojattu itse vähän enemmän. oli melko hurja tunne kun mentiin autonlevystä tietä kaheksaakymppiä ja niin saatanan isoja kiviä siellä täällä. sitä minä vaan ihmettilin että miten sillä kesti siinä vehkeessä aluvanteet. maasturi tuli muuten kiltisti neljääkymppiä perässä, oli kuulema kiertänyt niitä kiviä.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla on kanssa tuo panssari, orggiksena löytyi tuosta '91 autosta. On se mainio kapistus siihen vanhaan "suksiviritykseen" verrattuna joka on ihan susi. Oli edellisestä autosta ('88 t8) ostaessa yksi niistä suksista mutkalla kiveen ajamisen seurauksena ja otti kiinni laatikon pohjaan, aiheutti ikävää täristystä kiihdytyksissä ennenkuin vaihdoin ehjän tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Täytyypä katella josko rupeas takoon ite tuollaisen lootun.
Vastaa Viestiin