Lisäilmaluistista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Lisäilmaluistista

Viesti Kirjoittaja palle »

Tutkin tuossa huutavaa tyhjäkäyntiä, siivosin tuon luistin, mutta yhä on kierrokset korkealla. Kysynkin nyt että miten tuon lisäilmaluistin pitäisi toimia? Liittimiin tulee 13,5V virta auton ollessa kylmä ja käynnissä, onko luistissa vain 2 asentoa, kiinni ja auki, vai säätyykö se esim. heikommalla virralla? Mistä se saa käskyn toimia? joku lämpöanturi jossain?
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Ilmeisesti kyse on 8v -ruiskusta eli K-Jetronic?
Lisäilmaluisti saa jatkuvasti jännitteen, kun virta on päällä. Muistaakseni sen sisällä on termostaatti, joka vetää sitä kiinnipäin, kun kone lämpiää. Joka tapauksessa lisäilmaluistille ei ole erillistä termaria tms. Toiminnan näkee kun ottaa ne letkut pois. Kylmänä se "reikä" on auki ja pienenee koneen lämmettyä.
Oletko tarkistanut tyhjäkäynnin säädön? Sehän on pultti siinä kaasuläppäkotelon kyljessä. Kiinnipäin kääntämällä tyhjäkäynti pienenee ja päinvastoin.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Toi on 16V ruisku, vm93, mutta kyllä se noin voisi toimia kuten kerroit. Otin piruuttani sen sähköjohdon irti, silti jäi vielä tyhjäkäynti päälle tuhannen. Kyllä se hyvin liikkui se luisti kun syötin sinne virtaa, mutta se voipi se termostaatin tapainen siellä tietysti kanittaa.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Itselläni on kanssa toisinaan ruvennu tyhjäkäynnillä kone huutamaan (harvemmin) Viimeksi ei meinannut kierrokset laskea millään, ei auttanu polkeminen eikä sammuttaminen. Niitä sinikantaisia liittimiä siinä kaasuläpän ympäristössä yritin herkistellä , mutta kun otin ilmamäärämittarin liittimen irti, kokeilin käynnistää (eihän siitä mitään tuu) Pistin liittimen kiinni, niin johan tyhjäkäynti palasi normaaliksi käynnistettäessä. CE valo paloi sekunnin, mutta sammui samantien. En tiedä onko tuossa ilmamäärämittarissani vikaa vai kuinka. Joku joskus sanoi että sitä pystyy itse putsaamaan, pitää varmaan ottaa työn alle kunhan ohjeen jaksaa etsiä :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

palle kirjoitti:Toi on 16V ruisku, vm93, mutta kyllä se noin voisi toimia kuten kerroit. Otin piruuttani sen sähköjohdon irti, silti jäi vielä tyhjäkäynti päälle tuhannen. Kyllä se hyvin liikkui se luisti kun syötin sinne virtaa, mutta se voipi se termostaatin tapainen siellä tietysti kanittaa.
16-venttiilisessä ei ole lisäilmaluistia, vaan lisäilmaventtiili = tyhjäkäyntimoottori = AIC valve = IAC valve

Tyhjäkäyntimoottorissa ei ole lisäilmaluistin tapaan bi-metallijousta vaan se on melkein kuin sähkömoottori: ankkuri, harjat, kommutaattori yms. Se vaan pyörii alle puoli kierrosta ja sitä ohjataan pulssisähköllä niin että moottorin päädyssä oleva venttiili asettuu haluttuun asentoon.

Hakusanoilla tyhjäkäyntimoottori AIC IAC löytyy täältä runsaasti keskustelua
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

No tuon osan nimitys on ollut mulle vähän hämärän peitossa, mutta eiköhän näillä eväillä pääse taas vähän eteenpäin. Vai meniskö oikotietä onneen ja pöllisi akan autosta tuon kyseisen osan, sillä kun on myös tuollainen kärry. Ei vaiskaan, mulle se remontti silti kaatuu. Hehe.
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

hei,
minulla oli samanlainen vika omassa 900i 16v 2.0 -92 :ssa. ja se korjaantui kun vaihdoin sen IAC valven.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Kokeilin toisella valvella, ei auttanut. Yhä oli tyhjäkäynti korkealla. Mistä sitä vikaa kannattaa seuraavaksi etsiä?
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Kattos toi kaasuläppä, jos se ei avaudu tai sulkeudu kokonaan. Vaijerit ja vivut kattoa.
Vastaa Viestiin