900 Pohjapanssari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

onko kellään muulla tullu mieleen suojata myös muita tärkeitää kohteita auton alustasta? omissa suunnitelmissa ois lisätä suojaa ainakin osalle pakoputkistoa (ainakin katin suojaan) jonkinlaisella verkkorakenteella.
jos harrastaa murtomaata ja kanttarien yliajelua niin voi katsoa mistä höpinäpöntöt voi ottaa kiinni. itsellä on viljelty sellaista vahvaa jotain 3 mm eteenpäin viistottua pellinpalaa keskipöntön edessä, se on pakoputkilemmarilla kiinni pöntön edestä putkessa ja reunat on taivutettu ylös ( jotta jäykkä) ja niissä taiveissa on laikattu sopiva kolo pöntön päädyn mankeloidulle saumalle molemmilla reunoilla. siinä se pala on nahnikassa ja ideana on jotta se toimii väistävänä suksena ja nostaa putkea esim ne kriittiset 1--3 cm, ettei pöntön reuna tarraa kiinni. voi sen tietenkin hitsatakin, mutta silloin pöntön aluminointi pintakäsittely kärsii.
mitään sellaista en lisäisi mikä vähentää maavaraa, koska silloin aina helpommin vaan tökkii. Rosterista kun tekee niin ei ainakaan happane.
mun 91 16 venasen katin etulaipan pultit oli muuten tossa toissa kesänä ( n. 220 tkm) palaneet olemattomiin, katti melkein putos tielle.
ei olleet sitten raaskineet jotain haponkestäviä pultteja sinnekään panna.
stara
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Eihän kanttaria ylittäessä mikään saa maahan ottaa??? ei ole ainakaan minulla ottanut kun tiedän miten niihin ajetaan (tullut kyllä nähtyä kaiken näkösiä suorituksia)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

stara kirjoitti: mun 91 16 venasen katin etulaipan pultit oli muuten tossa toissa kesänä ( n. 220 tkm) palaneet olemattomiin, katti melkein putos tielle.
ei olleet sitten raaskineet jotain haponkestäviä pultteja sinnekään panna.
stara
Mun auto on samanlainen, katin pultit eivät olleet aikanaan mihinkään hävinneet vaan ruostuneet niin saat****n lujaa kiinni että vain yksi aukesi katkeamatta. Siis nimenomaan siinä päässä missä pultit ja laippa ovat kiinteät. Varsinainen älynväläys muutenkin pistää pinnapultit moiseen paikkaan. Pultit ovat vielä rihlatut että eivät pyöri ja ruostuvat entistä pahemmin kiinni. Etuputkea vaihtaessa tuo jouduttiin irrottamaan ja olihan talkoot että saatiin ne pultinjämät irti siittä katin laipasta, ovat nimittäin enemmän kuin kovaa ainetta, mm. yksi kobolttivahvisteinen poranterä meni hommassa kelvottomaksi. Sitten laitettiin joko rosteriset tai happamat pultit tilalle, en muista. Syy miksi tuossa ei alunperin ole rosteripultteja lienee se että rosteri ja hapan syö p*skaraudan ympäriltään noin kosteassa paikassa, ja pultit ovat kuitenkin aika lailla halvempia kuin koko katti

-Ville
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Pultit ovat vielä rihlatut että eivät pyöri ja ruostuvat entistä pahemmin kiinni. Etuputkea vaihtaessa tuo jouduttiin irrottamaan ja olihan talkoot että saatiin ne pultinjämät irti siittä katin laipasta
laikalla kun katkoo ensin pultit laipan pinnan mukaan ja sitten vaan lyö ne jämät jllain tapilla esim ruustukin nokassa irti , kun katti on irrallaan.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

saabracing kirjoitti:Ainakin ässissä on ollut -91 ja -92... Saab alkuperäsiä on...
Kyllä se vakiolta haiskahtaa. Käytiin juuri ulkona kurkkimassa isän -90 ässän alle ja on se panssari sielläkin. Molemmat etunurkat hieman rypyssä. Mitähän olisikaan ilman...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

stara kirjoitti: laikalla kun katkoo ensin pultit laipan pinnan mukaan ja sitten vaan lyö ne jämät jllain tapilla esim ruustukin nokassa irti , kun katti on irrallaan.
Arvaa yritettiinkö lyödä pois? Ei ollu lähtemäs, sen tähden jouduttiin poraamaan. Rihlatussa pultissa kun on tuota "tartuntapintaa" ruosteelle. Auto oli tässä vaiheessa muistaakseni 12v vanha eikä koskaan ollu kyseinen liitos irti ni saattaa se vähän jumahtaa.

-Ville
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Itellä on joka autossa(OG 900) 6 tai 8 mm lentokonealumiininen panssari leveys n. 65 cm ja pituus n. 1 metri, koko konehuoneen alaaukon kokoinen. Ois menny ainaski tsiljoona öljypohjaa ( Matalampi sport-alusta ). Välillä joutuu ottaan irti ja antaan lekaa lommoille. 8O 8O . Suojaa muuten todella hyvin konehuonetta altapäin tulevalta kuraltakin. Etureuna särmätty 45 asteen kulmaan ja kaikki kiinnitykset M10 uppokanta kuusiokoloruuveilla.. Palkin kohdalla pienet särmäykset ja kolme kiinnityspulttia ja takakiinnitys pitkittäispalkkiin , kohtaan missä muuttuu koteloksi, siinä on reijätkin kiinnitykselle valmiina. Vaatii vähän viitseliäisyyttä hakea materiaalia ja teettää särmäyksiä ym vaan palkitsee kun "kolahtaa".
Viimekesänä piti harkita jo pohjapanssaria moottoripyörään kun kolahti uudesta pyörästä öljypohja paskaks uudella rakennusalueella terävään kiveen. Arvatkaa vaan vituttiko pukata painavaa pyörää kotiin ja ruveta purkaan... :evil: No,pyörä lähti kaksviikkoo sitte vaihtoon ja huhtikuussa tulee uusi! ( pukattavaksi kiveen kesällä...tietenkin...)
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

ainut huono puoli mikä tulee mieleen niin remonttia tehdessä työkalut ja mutterit eivät putoa maahan vaan jäävät panssariin. ovat aika keljuja kaivella poies sieltä... :( mut muuten kyllä hyvä vekotin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

heh laittaa järviset auton alle ei nappaa kiinni!!! edellis kesänä vaihdettiin jt 3" hormisto autoon alle eikä ollut mitään probleemia noitten katin pulttien kanssa aukesi ilman lämpöä ja lisäaineita..... ajettu 260tkm vm90 katti. mulla kans on toi pohjalevy henkseleiden paikalla ja lesförssin madallus jouset . öljyt saa hyvin vaihdettua muovi vanna alle vaan ja laskee siihen........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mutta eihän saabiin tartte tehä remonttia.... :D :D
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2564

Tässäpä kuvatus vielä tosta panzarista ja uuden hintakin. Ei ole tosin alkuperäinen. Mutta väliäkös sillä kun toimii
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kommenttia edelliseen:
aika saman näköinen kuin motonetin levy, joka 33 ekii., ikävä vain kun eivät kerro materiaalia ja levynpaksuutta, mikä muuten on aika tavallista, se ei kait sitten ole kovin oleellista.
mielestäni jos 2, 5 mm plootua, niin noita kun hitsaapi 2 kpl päällekkäin niin ruohot lakooooo...
Vastaa Viestiin