99:n Pyyhkijät pysähtyy + muuta
99:n Pyyhkijät pysähtyy + muuta
Moro !
Kertokaapa mulle minksi pyyhkijän sulat jämähtää. Eli kun olen lähtenyt liikenteeseen saattaa muutaman ensimmäisen pyyhkäisyn aikana sulat jäädä pystyyn eikä liiku siitä sitten enään minnekään. Kun ajan auton bussipysäkille ja autan käsin niitä parikertaa pyyhkimään alkavat ne toimia jälleen ihan hyvin.... mystistä.
Toinen asia joka hieman häiritsee on peilien kuraantuminen. Tällaisilla keleillä peilit tulee erittäin paskaisiksi hyvin nopeasti eikä niistä näe juuri mitään. Onko joku keksinyt jotain poppakonstia jolla nuo peilit pysyisivät puhtaana ? Mielestäni satkuissa on hieman samaa vikaa.
Mikko
Kertokaapa mulle minksi pyyhkijän sulat jämähtää. Eli kun olen lähtenyt liikenteeseen saattaa muutaman ensimmäisen pyyhkäisyn aikana sulat jäädä pystyyn eikä liiku siitä sitten enään minnekään. Kun ajan auton bussipysäkille ja autan käsin niitä parikertaa pyyhkimään alkavat ne toimia jälleen ihan hyvin.... mystistä.
Toinen asia joka hieman häiritsee on peilien kuraantuminen. Tällaisilla keleillä peilit tulee erittäin paskaisiksi hyvin nopeasti eikä niistä näe juuri mitään. Onko joku keksinyt jotain poppakonstia jolla nuo peilit pysyisivät puhtaana ? Mielestäni satkuissa on hieman samaa vikaa.
Mikko
tämä tulee nyt ihan mutuna, mutta katoppa se vivusto sieltä alta... ettei vaan olis jostain syystä solmussa... muuten, niin moottörivialtahan tuo vaikuttaa, jos ne ei jaksa liikkua.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Omassa 99:ssä oli sama vika, jonka sain korjattua puhdistamalla kaikki liittimet pyyhinmekaninismissa, ja akulta lähtevät kaapelit.
Pyyhinjärjestelmän rattaat saattavat olla myös läpivienneistä tappikiinnityksen kohdalta löystyneet ja eivät siksi toimi, vaikka ketjumekanismi toimiikin. Kerran rikoin toisen pyyhkijän ko. mekanismin poistamalla autopeitteen huolimattomasti siten, että pyyhkijä tarttui pressuun kiinni ja väänsi pyyhkijän vartta. Vaihdoin uuden mekanismin tilalle. Ratas pyöri tyhjää läpivientitapin päässä...
Pyyhinjärjestelmän rattaat saattavat olla myös läpivienneistä tappikiinnityksen kohdalta löystyneet ja eivät siksi toimi, vaikka ketjumekanismi toimiikin. Kerran rikoin toisen pyyhkijän ko. mekanismin poistamalla autopeitteen huolimattomasti siten, että pyyhkijä tarttui pressuun kiinni ja väänsi pyyhkijän vartta. Vaihdoin uuden mekanismin tilalle. Ratas pyöri tyhjää läpivientitapin päässä...
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Moro !
Nyt vihdoinkin löyty aikaa tutkia asiaa. Ongelmana on sitten jumissa oleva mekanismi. Otin moottorin irti ja kokeilin liikutella varsia, oli tosi tosi tiukassa. Tuli kuitenkin pieni mutta matkaan. Yritin kolme tuntia saada pyyhkijän varret irti tuloksetta. Istuu kiinni kuin tatti.
Onko kellään hyviä ideoita kuinka noin tiukasti istuvat varret saisi irti, jotta pääsis purkamaan mekanismin.
Mikko
Nyt vihdoinkin löyty aikaa tutkia asiaa. Ongelmana on sitten jumissa oleva mekanismi. Otin moottorin irti ja kokeilin liikutella varsia, oli tosi tosi tiukassa. Tuli kuitenkin pieni mutta matkaan. Yritin kolme tuntia saada pyyhkijän varret irti tuloksetta. Istuu kiinni kuin tatti.
Onko kellään hyviä ideoita kuinka noin tiukasti istuvat varret saisi irti, jotta pääsis purkamaan mekanismin.
Mikko
En muista onko 99:ssä samanlainen vivusto kuin satkussa, mutta tämmönen ohje on
http://68.18.133.94/body_folder/wiperpivotrepair.htm
http://68.18.133.94/body_folder/wiperpivotrepair.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ei ole lähellekään samanlainen mitä satkussa, melkein mieli tekis sanoo valitettavasti.
On meinaan muutamaan otteeseen tullu pelailtua noiden jumitusten kanssa.
Tarkastetaan nyt että varmaan huomasit että siinä varren juuressa sen pienen klipsun?
Tuohon jämähtyneisyyteen ei ole itsellä kunnon konsteja muuta kuin voima.
Irrotusainettakaan ei saa oikeaan paikkaan kun poraamalla "akselin" pään kohdalle reiän.
Kyllä se siitä kun jaksaa kitkutella.
On meinaan muutamaan otteeseen tullu pelailtua noiden jumitusten kanssa.
Tarkastetaan nyt että varmaan huomasit että siinä varren juuressa sen pienen klipsun?
Tuohon jämähtyneisyyteen ei ole itsellä kunnon konsteja muuta kuin voima.
Irrotusainettakaan ei saa oikeaan paikkaan kun poraamalla "akselin" pään kohdalle reiän.
Kyllä se siitä kun jaksaa kitkutella.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Juu, klipsusta vapautus ja mielellään pitäisi vielä kitkutellla akselinsuuntaisesti ulospäin vetämällä. Vinosti kampeamalla saa sen akselin kieroksi niin, että on sitten lopullisesti jumissa. Tämän takia autossani onkin uudempi pyyhkijävivusto, tai ainakin ne läpiviennit hammaspyörineen...tetammi kirjoitti:Kyllä se siitä kun jaksaa kitkutella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Eli ankaraa nitkutusta ja kitkutusta vaan. Heittelin eilen sinne hieman CRC:tä toivoen että löystyis edes hieman. Täytyy varmaan nyt parina päivänä pistää vaan lisää ja kokeilla välillä.
Klipsun kyllä löysin, joten ei se ainakaan siitä ollu kiinni. Lisäks yritin vielä hieman avittaa meisselillä, josko se olis auttanu mutta ei. Enempää en uskaltanu vetää, koska näyttä itte kohta menee pelti mutkalle jos enemmän voimaa käyttää.
Mikko
Klipsun kyllä löysin, joten ei se ainakaan siitä ollu kiinni. Lisäks yritin vielä hieman avittaa meisselillä, josko se olis auttanu mutta ei. Enempää en uskaltanu vetää, koska näyttä itte kohta menee pelti mutkalle jos enemmän voimaa käyttää.
Mikko