Sepä se. Yksi hyvä vinkki on kokeilla erilaisia vaihtotekniikoita. Näin pikaisesti voisin nimetä muutamia. Nämä ovat sitten omien kokemusten perusteella keksittyjä.
Isommalle vaihtotekniikat:
1. Nopea kytkimen survaisu pohjaan ja nopea vaihteen vaihto.
2. Kaksoispoljenta rekkamiestyyliin, eli kytkin ylös vaihdon välissä.
3. Hitaasti ja rauhallisesti, kuin keppi olisi tehty hammastikusta
4. Jos esim. 2-vaihde niskoittelee 1-vaihteelta siirryttäessä, kannattaa nostaa vaihtamisajankohtaa myöhemmäksi, eli kierrättää 1-vaihteella hiukan korkeammalle. esim 3000rpm asti. Kaasua ei tietenkään ole pakko survoa pohjaan vaikka antaa kierrosten nousta hiukan ylemmäs.
Pienemmälle vaihtotekniikat:
1. Kytkin nopeasti pohjaan ja välitöntä toimintaa
2. Kytkin ylös ja välikaasua kierrokset tuonne 3000rpm asti, jonka jälkeen ripeä vaihteen kytkentä. 2-vaihde kytkeytyy välikaasun avulla monissa autoissa helposti 50-60km/h vauhdissa ilman kytkintäkin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
3. Pysähdyttäessa esim. liikennevaloihin ykkönen kytkeytyy helpoiten, juuri hetkeä ennen auton pysähtymistä.