Saab 99 takapyöränlaakerin vaihto/kiristys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Etwas
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Kesä 18, 2017 20:50

Saab 99 takapyöränlaakerin vaihto/kiristys

Viesti Kirjoittaja Etwas »

Moikka vaan foorumilaisille. Kaipaisin vähän apua seuraavassa asiassa. Kyseessä ei siis ole ihan kokonainen Saab, vaan jonkin pienen konepajan 99:n taka-akselista 90-luvulla rakentama venetraileri, jonka sain syksyllä ostamani veneen mukana. Nyt olen viikonloppuisin mökillä kunnostellut ja huoltanut sitä.

Eli siis molemmilla puolella laakereissa erittäin selvästi väljää, suuruusluokka rengasta heiluttelemalla ehkä viisi milliä, ajaessa toinen puoli pitää hienoa vinkunaa, pyörittäessä molemmat rahisevat lievästi. Yksi autojen kanssa puljannut tuttu sanoi, että muutaman sadan kilometrin vuosiajoilla parisataa kiloisen veneen alla ei haittaisi vielä ajamista, traileria tuskin tulen omistamaan kovin montaa vuotta kuitenkaan. Klappi hirvittää nettikirjoittelujen perusteella sen verran, etten uskalla traileria enää ennen kiristämistä käyttää. Napojen vaihto on minusta liioittelua, koska trailerin todellinen arvo on ehkä 300 euroa ja uuden 750 Respon saa reilulla 800 eurolla... Joten:
1) Laakerin voinee ilmeisesti kiristää? Samalla tuhti määrä vesivaseliinia joka kolkkaan laakerin ympäristöön.
2) Mikähän mahtaa olla operaatiossa tarvittavan hylsyn koko?
3) Kikkoja jumittuneen kuvun irtisaamiseksi?
4) Kuinka tekisitte kyseisen homman lyhyesti selitettynä?
5) Tarvitaanko tuossa pulttipyssyä, kuten Youtube-videoissa jengi näyttää käyttävän?

Kiitos jo etukäteen.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2199
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 takapyöränlaakerin vaihto/kiristys

Viesti Kirjoittaja anv »

99:n takapyörän laakerit ovat kartiorullalaakereita. Sokka auki vai olikohan siinä mutterissa lyöty kolo akselin uraan. Jokatapauksessa mutterin pitäisi lähteä vaikka sormin kiertämällä auki kun lukitus on avattu. Napa syliin ja laakerit vaihtoon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 99 takapyöränlaakerin vaihto/kiristys

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos on kartiorulla ekkä oo semmosia ennen vaihtanu, niin muista kasatessa jättää ina välystä. Sen verran, että tuntee rengasta heiluttaes. Noita kartioita kerkee kyllä jälkeenpäinki kiristeleen, mutta liian kiree menee samantien paskaks ku ekan kerran ajaa. Et mieluummin löysälle kuin piukkaan.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Etwas
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Kesä 18, 2017 20:50

Re: Saab 99 takapyöränlaakerin vaihto/kiristys

Viesti Kirjoittaja Etwas »

Mennään näillä, kiitokset ohjeista.
Vastaa Viestiin