99 combi coupe 1977
99 combi coupe 1977
Morjes,
Australiasta Saab-terveisiä. Nyt tuli ostettua 99 combi coupe 1977. Eli jo neljäs Saab pihassa. Holdeneilla ja Fordeilla ajelevat naapurit pitää entistä kahelimpana. Mut kaikki mainehan on hyvästä. Tämä Saab tulikin jo sillä, että joku oli kuullut mun keräilevän Saabeja ja tiesi kenellä on sellainen tallissa ja niinpä sain etuosto-oikeuden.
Latasin muutama kuvan nettiin: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Auto löytyi tästä etelä-Australiasta yhdestä tallista, jonne se on ajettu myyjän mukaan ajokuntoisena vuonna 1999. 18 vuotta seisontaa siis takana. Se lähti melko nätisti käyntiin, mutta sammuu n. 3 sekunnin päästä. Mietin, että jos ensimmäisenä vaihtaisin uudet bensat ja öljyt siihen. Kytkin on kans löysänä. Vaikutti, että pääsylinteristä vuotaa nesteitä, kun vessapaperirullapatentilla puhaltaa nestesäiliöön.
VIN numeron perusteella ei juuri löydy extra infoa, kuin että Trollhättanissa valmistettu toukokuussa 1977.
Lähinnä sitä aloin viestittelemään, että osaako joku viisaampi kertoa kuvien perusteella, että mikä malli tuo tarkkaanottaen on ja mitkä speksit siinä on.
Australiasta Saab-terveisiä. Nyt tuli ostettua 99 combi coupe 1977. Eli jo neljäs Saab pihassa. Holdeneilla ja Fordeilla ajelevat naapurit pitää entistä kahelimpana. Mut kaikki mainehan on hyvästä. Tämä Saab tulikin jo sillä, että joku oli kuullut mun keräilevän Saabeja ja tiesi kenellä on sellainen tallissa ja niinpä sain etuosto-oikeuden.
Latasin muutama kuvan nettiin: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Auto löytyi tästä etelä-Australiasta yhdestä tallista, jonne se on ajettu myyjän mukaan ajokuntoisena vuonna 1999. 18 vuotta seisontaa siis takana. Se lähti melko nätisti käyntiin, mutta sammuu n. 3 sekunnin päästä. Mietin, että jos ensimmäisenä vaihtaisin uudet bensat ja öljyt siihen. Kytkin on kans löysänä. Vaikutti, että pääsylinteristä vuotaa nesteitä, kun vessapaperirullapatentilla puhaltaa nestesäiliöön.
VIN numeron perusteella ei juuri löydy extra infoa, kuin että Trollhättanissa valmistettu toukokuussa 1977.
Lähinnä sitä aloin viestittelemään, että osaako joku viisaampi kertoa kuvien perusteella, että mikä malli tuo tarkkaanottaen on ja mitkä speksit siinä on.
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: 99 combi coupe 1977
H-moottori ei kuuluisi vm. -77-autoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 combi coupe 1977
Symppis auto ja naapurien näkemys on tietysti otettava meriittinä
Jos oletetaan että tuo ei ole alkuperäinen Turbo tai EMS, niin vaihtoehdoiksi jäänee perusversiot GL (1 kaasutin) tai GL Super (2 kaasutinta). Kuten jus -vihjaisikin, tuohon on näköjään vaihdettu 80-luvun H-moottori ruiskulla, liekö siis myös viides vaihde tullut koneenvaihdon kylkiäisenä. Varmasti tuo lisää käyttöarvoa ja -mukavuutta ja helpottaa ylläpitoa.
Puskurien listat on näköjään vuoden 74-76 mallia kuten myös pienet etuvilkut (esimerkkikuva orggis 77' ulkoasusta: http://images.mesdiscussions.net/saab/m ... cc1910.jpg). Näyttäis olevan myös sähköpeilit joita harvemmin GL malleissa näkyy. Sekä Turbon takaspoileri ja vanteet. Erikoinen ja hauska verhous istuimissa.
Jos oletetaan että tuo ei ole alkuperäinen Turbo tai EMS, niin vaihtoehdoiksi jäänee perusversiot GL (1 kaasutin) tai GL Super (2 kaasutinta). Kuten jus -vihjaisikin, tuohon on näköjään vaihdettu 80-luvun H-moottori ruiskulla, liekö siis myös viides vaihde tullut koneenvaihdon kylkiäisenä. Varmasti tuo lisää käyttöarvoa ja -mukavuutta ja helpottaa ylläpitoa.
Puskurien listat on näköjään vuoden 74-76 mallia kuten myös pienet etuvilkut (esimerkkikuva orggis 77' ulkoasusta: http://images.mesdiscussions.net/saab/m ... cc1910.jpg). Näyttäis olevan myös sähköpeilit joita harvemmin GL malleissa näkyy. Sekä Turbon takaspoileri ja vanteet. Erikoinen ja hauska verhous istuimissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 combi coupe 1977
Väittäisin että kyseessä on 99ems vaihdetulla h koneella .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: 99 combi coupe 1977
Kiitos kommenteista. Vai H-moottori. Olipa hyvä, että tarkistin täältä asian. Ihan hyvä kuitenkin tietää mikä moottori on autossa
Lucaf meinas että sähköpeilit, mutta ei siellä kyllä mitään säätönupikoita näy, joten varmaan ne on ihan itse väänneltävää mallia. Otin vielä pari kuvaa ohjaamosta ja lisäsin ne tuonne kansioon. Vaihdekeppiä pykälsin kans ja se tuntuis olevan 4 pykäläinen, eli sitä eivät ole päivittäneet.
Voi olla tosiaan ihan hyvä, että tuo on H-moottorilla. En usko, että se on täällä esteenä ns. museorekisteriin saamiseksi. Sillä saa sitten ajaa 90 päivää vuodessa ja hintaa tulee n. 20 euroa/vuosi. Määräaikaiskatsastustakaan ne ei täällä ole katsoneet tarpeelliseksi autoille määrätä. Eli tulee kohtuu halpaa autoilua, kunhan saan kaikki 4 Saabia museorekisteriin
Mitään EMS logoja ei näy autossa, mutta onhan tuo perusmalliksi aika hyvin varusteltu. Tosin voihan se olla itse lisävarusteltu jälkikäteen.
Lucaf meinas että sähköpeilit, mutta ei siellä kyllä mitään säätönupikoita näy, joten varmaan ne on ihan itse väänneltävää mallia. Otin vielä pari kuvaa ohjaamosta ja lisäsin ne tuonne kansioon. Vaihdekeppiä pykälsin kans ja se tuntuis olevan 4 pykäläinen, eli sitä eivät ole päivittäneet.
Voi olla tosiaan ihan hyvä, että tuo on H-moottorilla. En usko, että se on täällä esteenä ns. museorekisteriin saamiseksi. Sillä saa sitten ajaa 90 päivää vuodessa ja hintaa tulee n. 20 euroa/vuosi. Määräaikaiskatsastustakaan ne ei täällä ole katsoneet tarpeelliseksi autoille määrätä. Eli tulee kohtuu halpaa autoilua, kunhan saan kaikki 4 Saabia museorekisteriin
Mitään EMS logoja ei näy autossa, mutta onhan tuo perusmalliksi aika hyvin varusteltu. Tosin voihan se olla itse lisävarusteltu jälkikäteen.
Re: 99 combi coupe 1977
Ovipahvien ja vilkkujen perusteella väittäisin, että on jopa -76. -77:ssa oli jo isot etuvilkut sekä ainakin meidän vanhassa -77:ssa oli myös oven sisäpuolen avausvipu tuon kahvan yhteydessä (saattoi tosin olla -77 rekisteröity -78 malli).
Rupesin funtsimaan, että olikos ihan alkupään H-koneissa virranjakaja eri paikassa ja se vaihtui tyyliin -83/4 sitten tuonne päähän?
Vaan siisti peli ja vielä K-jetillä. Tuolla ei luulisi ihan jalkoihin jäävän.
Rupesin funtsimaan, että olikos ihan alkupään H-koneissa virranjakaja eri paikassa ja se vaihtui tyyliin -83/4 sitten tuonne päähän?
Vaan siisti peli ja vielä K-jetillä. Tuolla ei luulisi ihan jalkoihin jäävän.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 99 combi coupe 1977
Jospa sillä sais edes pikkasen Holden commodoreja yllätettyä
Hanskalokerosta löytyi dokumentaatiota 1982 vuosimallin satkusta 89 vuoteen ja 45000 kilometriin asti. Liekkö siitä vaihdettu moottori tuohon. Itse 99:stä ei löydy mitään lappuja, mutta vin numeron perusteella se on toukokuussa 77 valmistettu.
Hanskalokerosta löytyi dokumentaatiota 1982 vuosimallin satkusta 89 vuoteen ja 45000 kilometriin asti. Liekkö siitä vaihdettu moottori tuohon. Itse 99:stä ei löydy mitään lappuja, mutta vin numeron perusteella se on toukokuussa 77 valmistettu.
Re: 99 combi coupe 1977
Oven sisäpuolen avausvipu siirtyi kahvan viereen vasta 1978 (itelläni ollut 2kpl -77 ja 1kpl -78 pitkillä etuovilla). VIN koodihan tuossa viittasi aika erehtymättömästi 77 vuosimalliin.tsaarela kirjoitti:Ovipahvien ja vilkkujen perusteella väittäisin, että on jopa -76. -77:ssa oli jo isot etuvilkut sekä ainakin meidän vanhassa -77:ssa oli myös oven sisäpuolen avausvipu tuon kahvan yhteydessä (saattoi tosin olla -77 rekisteröity -78 malli).
Kuvistahan ei näkynyt onko mittaristossa kierroslukumittari vai kello oikeanpuolimmaisessa tötterössä. Jos on varvimittari niin miksei olisi ihan alkuperäinen EMS...tällöin tosin herää kysymys miksi kunnioitusta herättävä ems merkki olisi riisuttu puujäljitelmälistasta apparin hansikaslokeron alapuolelta
Sitä en muuten tiedä, oliko kaikissa 2-ovisissa Combi Coupe malleissa avattavat takasivuikkunat, vai oliko kenties jonkinlainen profilointi että esim. ykskaasutin malleissa ei olisi avattavia?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 combi coupe 1977
^Kuvat voi olla lisääntynyt, mutta nyt on kuva mittaristosta. On siellä varvikello.
Tunnistusrasteja pohtiessa pitää muistaa, että auto on ilmeisesti valmistettu suoraan Australian markkinoille (kyltti kuvassa 4) ja on vähintään teoriassa mahdollista, että versio- ja varustevalikoimissa on ollut maanosakohtaisia eroja ja erikoisuuksia. Ainakaan minä en tästä johtuen uskaltaisi 100% varmuutta mallista sanoa varustelun perusteella.
tsaarela, eikös B-koneessa ole jakaja pystyssä ja H-koneessa alusta asti kannen päässä? Näin ainakin oma muistikuvani väittää.
Tunnistusrasteja pohtiessa pitää muistaa, että auto on ilmeisesti valmistettu suoraan Australian markkinoille (kyltti kuvassa 4) ja on vähintään teoriassa mahdollista, että versio- ja varustevalikoimissa on ollut maanosakohtaisia eroja ja erikoisuuksia. Ainakaan minä en tästä johtuen uskaltaisi 100% varmuutta mallista sanoa varustelun perusteella.
tsaarela, eikös B-koneessa ole jakaja pystyssä ja H-koneessa alusta asti kannen päässä? Näin ainakin oma muistikuvani väittää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 99 combi coupe 1977
Juu tosiaan pari kuvaa lisäsin ja niissä näkyy se varvikello. Se vaikutti jopa toimivankin.
Annettujen tunnistushavintojen perusteella olen taipuvainen uskomaan, että se on 1982 ruisku H-moottorilla swapattu 1977 EMS
Vai sittenkin todellinen harvinaisuus, Australian surffaajille räätälöity - Holden Sandmanin haastaja - SAAB 99 shaggin wagon! Auto, jossa kulkee muutama surffilauta katolla, queen size patja ja kylmälaukku peräkonttissa. Kun tämä erikoismalli tuli myyntiin vuonna 1977, sen ostajille annettiin kaupantekijäisinä Saabin kattoon asennettava laavalamppu ja pari kasvia mukaan. Sitä markkinoitiin sloganilla "The road will find you....one day"
No menipä taas.
Mut on se vaan hienoa, että meillä on tämmönen Saab foorumi Suomessa.
Annettujen tunnistushavintojen perusteella olen taipuvainen uskomaan, että se on 1982 ruisku H-moottorilla swapattu 1977 EMS
Vai sittenkin todellinen harvinaisuus, Australian surffaajille räätälöity - Holden Sandmanin haastaja - SAAB 99 shaggin wagon! Auto, jossa kulkee muutama surffilauta katolla, queen size patja ja kylmälaukku peräkonttissa. Kun tämä erikoismalli tuli myyntiin vuonna 1977, sen ostajille annettiin kaupantekijäisinä Saabin kattoon asennettava laavalamppu ja pari kasvia mukaan. Sitä markkinoitiin sloganilla "The road will find you....one day"
No menipä taas.
Mut on se vaan hienoa, että meillä on tämmönen Saab foorumi Suomessa.
Re: 99 combi coupe 1977
Joo, B-koneessahan se tosiaan on noin, mutta jostain syystä mieleni sopukoissa kummittelee ajatus, että ihan ekoissa H-koneissa jakaja olisi ollut kanssa pystyssä. Kärjetön sytytys taisi tulla -83 malliin. -84:ssä se oli varmasti, kun itselläni on sellainen ollut.aero kirjoitti: tsaarela, eikös B-koneessa ole jakaja pystyssä ja H-koneessa alusta asti kannen päässä? Näin ainakin oma muistikuvani väittää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 99 combi coupe 1977
M77 tuo on valmistenumeronkin perusteella, mutta puskurit ja etuvilkut ovat kyllä vanhemmista. Ja valmistajanlaatassa on vielä tuo ristiriitainen 2D sedan... Jos en väärin muista EMSsit olivat 77 vielä sedaneita, muuttuivat vasta 78 compi coupéksi. Sitten oli Suomessa harvinainen GL injection malli, joka kai kattoi muut ruiskut lukuunottamatta EMSsejä, GLE:tä ja Turboa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: 99 combi coupe 1977
Tänään virittelin tuplista tulille uusilla bensoilla. Mutta en uskaltanut edes kokeilla käyntiin, koska kaasuläppäkotelosta pukkasi pihalle bensaa.
Kuvassa kaasuläppäkotelossa oleva nippa, josta bensaa tulee
https://drive.google.com/file/d/0B8Ufi2 ... sp=sharing
Lisäksi konehuoneesta, kaasuläppäkotelon lähimaastosta kuuluu sellainen inisevä ääni, mutta en tiedä liittyykö se tähän.
Eli virrat päälle, niin bensapumppu alkaa hurraamaan, sitten alkaa ininä konehuoneessa ja sitten tulee bensaa pihalle tuosta nipasta.
Kuvassa kaasuläppäkotelossa oleva nippa, josta bensaa tulee
https://drive.google.com/file/d/0B8Ufi2 ... sp=sharing
Lisäksi konehuoneesta, kaasuläppäkotelon lähimaastosta kuuluu sellainen inisevä ääni, mutta en tiedä liittyykö se tähän.
Eli virrat päälle, niin bensapumppu alkaa hurraamaan, sitten alkaa ininä konehuoneessa ja sitten tulee bensaa pihalle tuosta nipasta.
Re: 99 combi coupe 1977
Kylmäkäynnistyssuuttumen kuuluu antaa bensaa läppäkoteloon vain startaessa. Normaalisti suutinta ohjaa lämpöaikakytkin.Onkohan koneenvaihtaja jättänyt sähköhommat puolitiehen ja tehnyt kylmäkäynnistyssuuttimesta käsikäyttöisen. Onko kojetaulussa ylimääräisiä kytkimiä? Jos ei muu auta, niin irrota johtoliitin kylmäkäynnistyssuuttimelta - loppuu se bensan lorotus.
Ininä varmaan tulee määräjakajsta, jossa paineensäädin päästää pumpulta tulevat bensat kaikki takaisin paluuputkeen ja tankkiin. Ja oman äänensä varmaan antaa se jatkuvasti ruuttaava kylmäkäynnistyssuutinkin.
Jos autossa olisi 84-sähköt bensapumppukin pyörisi silloin, kun moottori pyörii ja tulee sytytyspulsseja. Jossain vanhemmissa K-jeteissä oli kosketin ilmamäärämittarin lautasen yhteydessä, pumppu pyöri vain silloin kuin ilma liikkui.
K-jet ei käynnisty tai käy kunnolla, jos ilmaa tulee ohi ilmamäärämittarin. Mm. huonosti paikallaan olevan öljytikun on mainittu sotkevan käyntiä. Siksi kaasuläppäkotelossakaan ei saa olla ylimääräisiä avoimia aukkoja.
Ininä varmaan tulee määräjakajsta, jossa paineensäädin päästää pumpulta tulevat bensat kaikki takaisin paluuputkeen ja tankkiin. Ja oman äänensä varmaan antaa se jatkuvasti ruuttaava kylmäkäynnistyssuutinkin.
Jos autossa olisi 84-sähköt bensapumppukin pyörisi silloin, kun moottori pyörii ja tulee sytytyspulsseja. Jossain vanhemmissa K-jeteissä oli kosketin ilmamäärämittarin lautasen yhteydessä, pumppu pyöri vain silloin kuin ilma liikkui.
K-jet ei käynnisty tai käy kunnolla, jos ilmaa tulee ohi ilmamäärämittarin. Mm. huonosti paikallaan olevan öljytikun on mainittu sotkevan käyntiä. Siksi kaasuläppäkotelossakaan ei saa olla ylimääräisiä avoimia aukkoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 combi coupe 1977
Kiitos jus!
Noinhan se homma juurikin meni, eli koneenvaihtaja oli kuin olikin laittanut katkaisimen sisälle ja se oli mulla eilen päällä.
Tosin vieläkään en saanut käyntiin. Nyt se kasteli tulpat. Mut pitää katella perushommat läpi. Eiköhän se tästä vielä tulille saada.
Noinhan se homma juurikin meni, eli koneenvaihtaja oli kuin olikin laittanut katkaisimen sisälle ja se oli mulla eilen päällä.
Tosin vieläkään en saanut käyntiin. Nyt se kasteli tulpat. Mut pitää katella perushommat läpi. Eiköhän se tästä vielä tulille saada.