Ajattelin kysyä semmoista, että tässä satkussa, jolla nyt ajan päivittäin, on edellisen omistajan toimesta laitettu madallusjouset. Siis ihan kunnolliset kaupasta ostetut-Lesjöforss tai jotain. Tässä toissapäivänä huomasin, että se kumipuskuri/makkara joka on jousen sisällä-niin sen ja alimman jousilautasen väli on tosi pieni. Kysymys onkin, että pitäiskö sitä pohjaanlyöntikumia myös lyhentää, kun asentaa madallusjouset?
Muutenhan sen jousen liikkumavara on tosi pieni
ja kyse siis etujousista, vaikka talvirenkaita vaihtaessa huomasi, että se takimmainen pohjanlyöntikumi oli jättänyt jälkiä taka-akselille-eli oli myös joutunut usein hommiin
itse itselleni vastaan: löysin jonkun vanhan ketjun, jossa mainittiin, että jousien asennusohjeessa oli jotain pohjaanlyöntikumin lyhentämisestä.
Olisko kellään sitä ohjetta tai muistaa, kuinka paljon pitäis katkaista??
Nalle-ja miltä tuntuu ajaa? Mulla nyt siinä väli vain pari senttiä ja Tallinnan kaduilla ajaessa(sama kuin ajais Suomessa metsässä )tosi epämukava ja pomppiva.
Suomesta yritin silloin etsiä lesjöja, mutta tulokset olivat heikkoja.
Joten päädyin tilaamaan Englannista.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Minullakin on aihetta sivuava ongelma - tarkoituksena ei ole ollut madaltaa autoa, mutta vaihdoin viime kesänä 900 sedanin takajouset, kun vanhat olivat vähintään löysät (pienikin kuorma takakontissa tai penkillä laski perän todella alas) ja päätin ajettavuuden nimissä ostaa Motonetistä jämäkämmät takajouset - eli ne, joita myyvät combin vakioina ja sedanin vahvennettuina. En valitettavasti tiennyt, että ko. jouset ovat myös lepoasennossaan n. 1-2cm sedanin vakioita lyhyemmät, joten nyt perä näyttää roikkuvan aivan koko ajan, vaikka ajotuntuma onkin reilusti entistä parempi.
Eli, jos en halua lähteä varsinaisiin madallusjousiin, onko vaparikaasarisedanin etujousille olemassa jokin lievästi matalampi vaihtoehto, joka palauttaisi auton jokseenkin normaaliasentoon noiden lyhyempien/vahvempien takajousien kanssa? Partsforsaabin luettelossa näkyy olevan eri etujouset vaparille kuin turbolle - Motonet ei mielestäni tunne kuin yhdenlaiset etujouset. Olisivatko nuo turbon vakiojouset hyvä seuralainen lievästi lyhyemmille takajousille?
(edit: kyllähän se Motonet tuntee myös järeämmät etujouset turbolle, olen vain puusilmä... nekö siis kannattaisi laittaa?)
Niin, ja minkälaiset iskunvaimentimet tuohon asetelmaan kannattaisi laittaa ... nyt edessä on jotkut auton ikää lähentelevät vaaleansiniset (voisivat olla alkuperäiset Sachsit?) ja takana Monroen sensatracit muutaman vuoden takaa. Ainakin jousia asentaessa nuo takaiskarit tuntuivat hiukan turhan pitkiltä / turhan vahvasti ulospäin pyrkiviltä.
Joskus aikaan möivät sport - jousia eteen ja sellaiset 99 combi coupeen laitoin. Lienee vastaava kuin tuo mainitsemasi Turbon jousi. Hyvä yhdistelmä se oli takana olevien kuormajousien kera. Uudet iskarit kruunaa paketin. Kannattaa katsoa takaiskareita vaihtaessa korissa olevien kiinnityspisteiden kunto. Jos ne ovat pahasti ruosteessa ja reikä on kasvanut suhteettoman isoksi, seuraava remppa onkin kiinnityksen korjaus, kun topakampi iskari on runnonut itsensä irti. Kokemusta on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joo, toinen takaiskarin reikään on jo normijousilla ja iskareilla tullut hitsattua paikkapala, kerta kerralta vähän isompi Seuraavan kerran kun porsii, täytyy ehkä jo laittaa ihan oikea korjauspalanen, sellainenkin on jo hankittuna... saa nähdä sitten meneekö toisellakin puolella jossain vaiheessa korjaukseen.