Termostaatin vaihto ??
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Termostaatin vaihto ??
moi,
voisiko joku neuvoa, miten termostaatti vaihdetaan OG 900 2,1 vm 92:een.
kiitos etukäteen
9-5 Nordic
voisiko joku neuvoa, miten termostaatti vaihdetaan OG 900 2,1 vm 92:een.
kiitos etukäteen
9-5 Nordic
Joutokäyntimoottori irti. Se on se metallimötikkä johon tulee 3 johtoa ja pari mustaa ilmaletkua. Se on kiinnitetty semmoisella metallipannalla. Avaa toinen ruuviniin lähtee irti.
Avaa termostaattikotelo (oliskohan 13mm pultit) näitä on siis 2 kappaletta.
Jos on tiukassa niin yritä avaamista niin että napautat terävästi avaimen päähän. Jos vaan voimalla vääntää niin tod.näk mutteri pyöristyy. Ehkä niihin vois vähän CRC:tä ruiskia. Alumiinia muuten noi kierteet...
Kotelo auki, vesiletkua ei tarvitse irroittaa. Vanha termari pois, katso missä asennossa se oli. Laita uuteen termariin tiiviste, siinä on huuliura.
Laita termari oikeaan asentoon, ja ruuvaa termostaattikotelo kiinni.
Järjestelmän täyttö ja ilmaus on syytä tehdä. Ilmaus onnistuu siitä messinkiruuvista termostaattikotelon vieressä. Pidä toisella avaimella kiinni "kannasta" ja avaa toisella se päätyosa.
Näin itse tein ja on toiminut hyvin, mullakin on muuten 2.1i vaikka sillä ei tässä ole merkitystä, 2.0:ssa homma toimii samallalailla. Termostaatiksi vain saabin alkuperäinen, maksaa vain 14e tiivisteineen.
Avaa termostaattikotelo (oliskohan 13mm pultit) näitä on siis 2 kappaletta.
Jos on tiukassa niin yritä avaamista niin että napautat terävästi avaimen päähän. Jos vaan voimalla vääntää niin tod.näk mutteri pyöristyy. Ehkä niihin vois vähän CRC:tä ruiskia. Alumiinia muuten noi kierteet...
Kotelo auki, vesiletkua ei tarvitse irroittaa. Vanha termari pois, katso missä asennossa se oli. Laita uuteen termariin tiiviste, siinä on huuliura.
Laita termari oikeaan asentoon, ja ruuvaa termostaattikotelo kiinni.
Järjestelmän täyttö ja ilmaus on syytä tehdä. Ilmaus onnistuu siitä messinkiruuvista termostaattikotelon vieressä. Pidä toisella avaimella kiinni "kannasta" ja avaa toisella se päätyosa.
Näin itse tein ja on toiminut hyvin, mullakin on muuten 2.1i vaikka sillä ei tässä ole merkitystä, 2.0:ssa homma toimii samallalailla. Termostaatiksi vain saabin alkuperäinen, maksaa vain 14e tiivisteineen.
Viimeksi muokannut teesalama, To Elo 26, 2004 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Täältä lisää infoa, vaikka kaikki kuvat ei olekkaan satkusta.
http://68.18.182.230/cooling_system_fol ... cement.htm
http://68.18.182.230/cooling_system_fol ... cement.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
kiitokset ohjeista, eiköhän se hoidu. Kysymys vielä ilmauksesta eli eihän se muuta tarvi kuin ilmauksen ja mahdollisesti nesteen lisäystä. Eihän jäähdytysnestettä kokonaan tarvi vaihtaa
9-5 Nordic
ps. hieno peli toi 2,1 kone. Melkein ajelen tolla 900:lla ennemmin kuin 9-5:lla. On aika nostalgista kyytiä.
9-5 Nordic
ps. hieno peli toi 2,1 kone. Melkein ajelen tolla 900:lla ennemmin kuin 9-5:lla. On aika nostalgista kyytiä.
Re: Termostaatin vaihto ??
Lainaan vanhaa ketjua...
Ilmeisesti kojelaudan jäähdytysnesteen lämpötilan viisari pitäisi olla n. vaakatasossa, kun kone on lämmennyt? Ennen termostaatin vaihtoa neula kiipesi vihrelälle mutta kieroillakaan silmillä ei ollut vaakatasossa. Termarin (88 astetta) vaihdon jälkeen neula nousi terhakasti vaateriin mutta alkoi sen jälkeen seilata ylös/alas.
Sen jälkeen vaihdoin lämpötila-anturin ja nyt neula nousee lähelle horisonttia mutta jää kuitenkin hieman vajaaksi. Ulkolämpötila on -4, jos tällä jotain merkitystä. Nipasta päästin ilmat pihalle.
Kun kabiiniin tulee lämmintä ja muutoinkin tuntuu pelaavan normaalisti, niin pitääkö olla huolissaan? Eli onko peli tuolta osin ihan ok?
Kajakki on 900i 2.0 vm.-90
Ilmeisesti kojelaudan jäähdytysnesteen lämpötilan viisari pitäisi olla n. vaakatasossa, kun kone on lämmennyt? Ennen termostaatin vaihtoa neula kiipesi vihrelälle mutta kieroillakaan silmillä ei ollut vaakatasossa. Termarin (88 astetta) vaihdon jälkeen neula nousi terhakasti vaateriin mutta alkoi sen jälkeen seilata ylös/alas.
Sen jälkeen vaihdoin lämpötila-anturin ja nyt neula nousee lähelle horisonttia mutta jää kuitenkin hieman vajaaksi. Ulkolämpötila on -4, jos tällä jotain merkitystä. Nipasta päästin ilmat pihalle.
Kun kabiiniin tulee lämmintä ja muutoinkin tuntuu pelaavan normaalisti, niin pitääkö olla huolissaan? Eli onko peli tuolta osin ihan ok?
Kajakki on 900i 2.0 vm.-90
OG900i combi coupe vm. 1990