Perhana jäähdytin nestettä menee ?
Perhana jäähdytin nestettä menee ?
heti piti alkaa kenkkuilemaan kun sai auton takasin ajoon piitkästä aikaan.
Jos jollakulla olis vinkkiä ongelmaan ni isketääs.
Elikkä baasista häviää välillä tasasta tahtia jäähdytin nestettä ? ei näy vuotoja missään jne eikä ole sekottonut ylimäärästä sekaan et ois kansi pahvi menny etenkää ku toi probleema on jo kohta ollut aika pitkään no kerran se laitto pikkasen kuplia ja nekin tuli syylärin vasemmasta laidasta tulevasta pienestä letkusta säiliöön.
Ei vaan ole päässyt katseleen sitä tarkemmi ni olen sitte lisänny nestettä sinne kun tarvinnu mut nyt se vähän säväytti eli se oli seisonu päivän nesteitä oli vielä säiliössä mutta kun sitten lämmitin auton ja laitoin sen päälle annoin olla vähän aikaa et tulis lämmintä sisälle ei mitn kylmää vaa sit kokeilen ylintä vesi letkuu syylärin oikeestä yläreunasta koneeseen siihen termariin ni tuntu et ois vaan ilmaa no avaan ilmaus ruuvin ja tulee vaan ilmaa sieltä.
sitten lisään vähän nestettä ja puhallan paisunta säiliöön et sielt ruuvist tulis vähäsen jotain ja iskin paketin kasaan ja johan alko lämmintä tulemaan
mutta sitten ajoin kotia noin 30+km koko ajan lämmöt alle puolen välin mutta kun pääsen pihaan katon että huh huh johan on kerännyt painetta säiliöön oli ihan piri pinnassa ja kun taas kokeilin letkua oli siellä vain ilmaa sitten avasin ilmaus ruuvin ja ilmaa tuli pikkasen ei muuta ja paisunta säiliö täynnä vettä/painetta ??
avasin korkin samaan aikaan kun toi ilmaus ruuvi on auki ja se imas sitten vähäsen sitä nestettä Hörps sinne sisuksiin ja ei muuta... !?
Sen verran vielä että autosta oli kone ylhäällä jokin aika sitten vaihdelaatikon vaihdon takia mutta kaikki letkut jne tulivat hyvin kiinni.
Missä vois olla vika ? syylärinkään ei pitäisi olla tukossa kun sen vasta viime kesänä vaihdoin vähän käytettyyn puhdistettuun.
Jos jollakulla olis vinkkiä ongelmaan ni isketääs.
Elikkä baasista häviää välillä tasasta tahtia jäähdytin nestettä ? ei näy vuotoja missään jne eikä ole sekottonut ylimäärästä sekaan et ois kansi pahvi menny etenkää ku toi probleema on jo kohta ollut aika pitkään no kerran se laitto pikkasen kuplia ja nekin tuli syylärin vasemmasta laidasta tulevasta pienestä letkusta säiliöön.
Ei vaan ole päässyt katseleen sitä tarkemmi ni olen sitte lisänny nestettä sinne kun tarvinnu mut nyt se vähän säväytti eli se oli seisonu päivän nesteitä oli vielä säiliössä mutta kun sitten lämmitin auton ja laitoin sen päälle annoin olla vähän aikaa et tulis lämmintä sisälle ei mitn kylmää vaa sit kokeilen ylintä vesi letkuu syylärin oikeestä yläreunasta koneeseen siihen termariin ni tuntu et ois vaan ilmaa no avaan ilmaus ruuvin ja tulee vaan ilmaa sieltä.
sitten lisään vähän nestettä ja puhallan paisunta säiliöön et sielt ruuvist tulis vähäsen jotain ja iskin paketin kasaan ja johan alko lämmintä tulemaan
mutta sitten ajoin kotia noin 30+km koko ajan lämmöt alle puolen välin mutta kun pääsen pihaan katon että huh huh johan on kerännyt painetta säiliöön oli ihan piri pinnassa ja kun taas kokeilin letkua oli siellä vain ilmaa sitten avasin ilmaus ruuvin ja ilmaa tuli pikkasen ei muuta ja paisunta säiliö täynnä vettä/painetta ??
avasin korkin samaan aikaan kun toi ilmaus ruuvi on auki ja se imas sitten vähäsen sitä nestettä Hörps sinne sisuksiin ja ei muuta... !?
Sen verran vielä että autosta oli kone ylhäällä jokin aika sitten vaihdelaatikon vaihdon takia mutta kaikki letkut jne tulivat hyvin kiinni.
Missä vois olla vika ? syylärinkään ei pitäisi olla tukossa kun sen vasta viime kesänä vaihdoin vähän käytettyyn puhdistettuun.
Viimeksi muokannut Viltzu, To Helmi 24, 2005 00:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero -00 Wagon
Re: Perhana jäähdytin nestettä menee ?
Vuodot voi aika hyvin katsoa kun laittaa baarin verran painetta jäähdytysjärjestelmään, esim asentaa vanhan saabin korkkiin venttiilin ja laittaa painetta vaikka kompuralla. Jos vuotoja ei näy niin viittaisi kyllä vähän kansipahvin suuntaan. Tietysti voisi olla ihan fiksua vaihtaa uusi termari ja paisuntasäiliön korkki saabilta, näiden on tiedetty aiheuttaneen mystisiäkin ongelmia.
ps. Kannattaa jakaa noin pitkää kirjoitusta kappaleisiin, kun tuollaisen pötkötekstin lukeminen on todella hankalaa.
ps. Kannattaa jakaa noin pitkää kirjoitusta kappaleisiin, kun tuollaisen pötkötekstin lukeminen on todella hankalaa.
sitä se tekee kun koittaa liian nopeasti ja hätäillen tehdä 
Toi kansi pahvin meno tuntuu vähän hassulta kun ei ennen korjausta ollut mitään vastaavaa vikaa, eikä sen pahvin pitäisi kauhean vanha muutenkaan olla eikä se kupli säiliöön eikä nesteeseen ole sekoittunut mitään Ylimääräistä.
Perhana kun ovat luvanneet tänne huomiseksi yli -20c pakkasta niin ei hirveämmin kehtaisi pihalla alkaa ton veden kanssa pelehtiä eikä enempiä tutkia muutenkaan mutta jos viikonloppuna pääsisin joutsenoon tallille asti tuolla niin voisin irrottella ja tutkia ajan kanssa syylärin, letkut ja termarin jne.

Toi kansi pahvin meno tuntuu vähän hassulta kun ei ennen korjausta ollut mitään vastaavaa vikaa, eikä sen pahvin pitäisi kauhean vanha muutenkaan olla eikä se kupli säiliöön eikä nesteeseen ole sekoittunut mitään Ylimääräistä.
Perhana kun ovat luvanneet tänne huomiseksi yli -20c pakkasta niin ei hirveämmin kehtaisi pihalla alkaa ton veden kanssa pelehtiä eikä enempiä tutkia muutenkaan mutta jos viikonloppuna pääsisin joutsenoon tallille asti tuolla niin voisin irrottella ja tutkia ajan kanssa syylärin, letkut ja termarin jne.
9-5 Aero -00 Wagon
Ethän vaan yritä pitää säiliötä liian täynnä?
Min ja max merkkien puoliväli on oikea kohta. Jos täytät max-rajaan niin se pukkaa ylimääräiset korkin kautta pihalle..
Ja kyllähän säiliöön pieni paine kuuluu tullakkin, sehän nostaa kiehumispisteen yli 100 asteen.
Jos esim vesipumppu vuotaa, niin sitä on vaikea huomata. Neste tippuu pieninä tippoina ja haihtuu kuumana nopeasti...
Usein kyllä vuotokohtaan jää vähän semmosta vaaleaa karstaa.
Sitten yksi vikapaikka voi olla se sisälämppärin hana? Onko kabiinissa glykolin hajua/matot märkinä?
Min ja max merkkien puoliväli on oikea kohta. Jos täytät max-rajaan niin se pukkaa ylimääräiset korkin kautta pihalle..
Ja kyllähän säiliöön pieni paine kuuluu tullakkin, sehän nostaa kiehumispisteen yli 100 asteen.
Jos esim vesipumppu vuotaa, niin sitä on vaikea huomata. Neste tippuu pieninä tippoina ja haihtuu kuumana nopeasti...
Usein kyllä vuotokohtaan jää vähän semmosta vaaleaa karstaa.
Sitten yksi vikapaikka voi olla se sisälämppärin hana? Onko kabiinissa glykolin hajua/matot märkinä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Minulla on samoja kokemuksia tuon nestepinnan kanssa, että ainakin tuo minun 900i -88 pukkaa nestettä korkista pihalle, jos menee täyttämään säiliön kylmänä maksimiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8098
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jep, emännän katuraketissa (900c -85) vaihdoin pari vuotta sitten uudet nesteet termarin vaihdon yhteydessä, pinta tietysti maksimiin. Ihmettelin kun parissa päivässä oli vajunnut alle MIN-MAX merkkien puolivälin. Meinasin jo hermostua, mutta siihen se pinta jäi, eikä ole vajaaseen pariin vuoteen tarvinnut litkuja lisäillä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Joo, itselläkin samoja kokemuksia siitä ettei kannata sitä nestettä turhaan lykkiä sinne MAX kohtaan asti. Tuo vesi pumpun vuoto on pirullista, kun se ei yleensä maahan asti tiputa ja näin ollen vaikea huomata.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Joo vesipumpusta tuli vielä mieleen..Suabisti kirjoitti:Joo, itselläkin samoja kokemuksia siitä ettei kannata sitä nestettä turhaan lykkiä sinne MAX kohtaan asti. Tuo vesi pumpun vuoto on pirullista, kun se ei yleensä maahan asti tiputa ja näin ollen vaikea huomata.
Huomasin itsekkin pari viikkoa sitten, että vesipumppu vuotaa aavistuksen. Tippoja tosiaan ei yleensä näy, mutta joskus aamulla on tallin lattialla aivan pieni lätäkkö (halkaisija luokkaa 1 cm). Nesteen väri on sinistä ja haisee glykolille...
Kone sammutettuna (tietty) kun hihnapyörästä heiluttelee, niin tuntee pienen välyksen. Tämä taitaa olla se pumpun vaihdon merkki?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Perhana jäähdytin nestettä menee ?
Tuo painekoe homma on kyllä tosi näppärä. itse löysin tonnarista näppärästi löysän letkuliitoksen kun laitoin paineenalennusventtiilillä ilmaa järjestelmään 0.5bar. niin johan suihkusi hallin kattoon.mcfeast kirjoitti:Vuodot voi aika hyvin katsoa kun laittaa baarin verran painetta jäähdytysjärjestelmään, esim asentaa vanhan saabin korkkiin venttiilin ja laittaa painetta vaikka kompuralla. Jos vuotoja ei näy niin viittaisi kyllä vähän kansipahvin suuntaan. Tietysti voisi olla ihan fiksua vaihtaa uusi termari ja paisuntasäiliön korkki saabilta, näiden on tiedetty aiheuttaneen mystisiäkin ongelmia.

Siis hyvä konsti ja löytäähän sillä kansipahvi ongelmankin. Jostain se vesi lopulta tulee ulos öljynmittatikku pakoputki ilmansuodatin jne.

Hyvä neste pinta on sentti pari minimistä. On kunnolla paisuntavaraa kesäkuumia varten.
Vesipumpun siivapyörässä jos tuntuu välystä niin vaihtoon äkkiä, sillä käy jo lopun edellä.
Letkuliitokset on hyvä tarkistaa. Omassa oli viime syksynä/loppu kesästä mystinen vuoto kytkimen vaihdon jälkeen. Lopussa annoin auton käydä ulkona niin kauan aikaa, että rupesi flektiä huudattaan ja lopulta vuodoksi löyty löysällä oleva lemmari jäähdyttäjän ylävesiletkussa. Ja kyllä lämmin jäähdyttäjä haihduttaa nopeasti sen nesteet.
Vesipumpun siivapyörässä jos tuntuu välystä niin vaihtoon äkkiä, sillä käy jo lopun edellä.
Letkuliitokset on hyvä tarkistaa. Omassa oli viime syksynä/loppu kesästä mystinen vuoto kytkimen vaihdon jälkeen. Lopussa annoin auton käydä ulkona niin kauan aikaa, että rupesi flektiä huudattaan ja lopulta vuodoksi löyty löysällä oleva lemmari jäähdyttäjän ylävesiletkussa. Ja kyllä lämmin jäähdyttäjä haihduttaa nopeasti sen nesteet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Siellä vesipumpussa on vuotoreikä,josta pumppu rupeaa sitten
vuotamaan kun tunnit ovat täynnä.
Ja jos se kansipahvi on rikki niin kyllä se työntää pakoputkesta
vettä ulos ( kun auton moottori on lämmin/kuuma ) se mitä putkesta
tulee kylmänä kuuluu asiaan.
Ja todennäköisesti savutus lisääntyy ( harmaa savu ).
vuotamaan kun tunnit ovat täynnä.
Ja jos se kansipahvi on rikki niin kyllä se työntää pakoputkesta
vettä ulos ( kun auton moottori on lämmin/kuuma ) se mitä putkesta
tulee kylmänä kuuluu asiaan.
Ja todennäköisesti savutus lisääntyy ( harmaa savu ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Eikös se tehe myös lämpöpiikkejä (nostelee lämpöjä), kun kansipahvi on rikki? Näin ainakin itse muistelisin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo, riippu paljon Saabista. Joissakin yksilöissä kun pahvi menee, niin sen jälkeen koko ajan lämmöt tapisdimebak kirjoitti:Eikös se tehe myös lämpöpiikkejä (nostelee lämpöjä), kun kansipahvi on rikki? Näin ainakin itse muistelisin.

Joissakin ei vaikuta taas yhtään.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Mulla on jo pitkään ollut täysin samanlaista oireilua tonnarissani kuin mitä Viltzu satkussaan on havainnut. Oireilu alkoi jo viime talvena, mut viime viikkoina on sitten jo alkanut puskea vaalean harmaata savua putkesta vaikka kone onkin täysin lämmennyt.
Kansipahvin vaihtoon on varattu aika vkolle 10. Sit varmistuu että onko se vian aiheuttaja, mut lähes 100% varmasti on.
Oireilu on pahentunut niin hitaasti et olen toiveikkaana etsinyt kaikkia mahdollisia halvempia vikoja, mm. ostanut uuden painekorkin paisuntasäiliöön, vaihtanut lämpöanturin(tonnarien tyyppivika toi anturi), hankkinut uuden termostaatin, jne.
Kansipahvin vaihtoon on varattu aika vkolle 10. Sit varmistuu että onko se vian aiheuttaja, mut lähes 100% varmasti on.
Oireilu on pahentunut niin hitaasti et olen toiveikkaana etsinyt kaikkia mahdollisia halvempia vikoja, mm. ostanut uuden painekorkin paisuntasäiliöön, vaihtanut lämpöanturin(tonnarien tyyppivika toi anturi), hankkinut uuden termostaatin, jne.