tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akkaratissa
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja akkaratissa » Ke Touko 16, 2018 12:52

Onko tuosta jotain haittaa moottorille, että olen puristanut luistin tuloilmaletkun puoliksi kiinni? Sillain se pelittää, eikä vaikuta ajoon mitenkään. Pitää vain tyhjäkäynnin kurissa.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10257
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja jus » Ke Touko 16, 2018 16:01

Tuossa vuosimallissahan kaasuläpän asentoa seurataan mikrokytkimellä? Kun kaasupoljinta ei paineta, mikrokytkimen kuuluu olla kiinni (sulkeutuessa kuuluu naksahdus). Liian kireä vaijeri, väärin säädetty kaasuläpän stoppariruuvi, väärässä asennossa oleva asentokytkin, likainen kaasuläppä voivat estää mikrokytkimen sulkeutumisen. Jos moottorinohjaukselle ei mene tieto siitä, että kaasua ei paineta, tyhjäkäynnin säätökin voi olla olematonta.

Kannattaa ihan yleismittarilla mittaamalla asentokytkimen liittimestä varmistaa, että kytkin sulkeutuu kaasu vapautettaessa (oikosulkee keskimmäisen ja toisen reunimmaisen koskettimen). Omassa oli katkos asentokytkimen sisällä - naksahti kyllä, mutta sähköinen yhteys jäi syntymättä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

akkaratissa
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja akkaratissa » Ke Touko 16, 2018 19:26

Onko jollain ihan oikeasti itsellä käynyt todistettavasti niin, että se italialainen kaasuläpänsäädin olis hajonnu het kättelyssä? Kolmisen minuuttia toimi moitteetta ja taas vika alko. Pitäskö se tyhjäkäynnin huuto loppua, kun pistokkeen ottaa irti, jos osassa vika? Vai mikä sen asento on virran loppuessa? Täysin auki, kiinni, puoliväli, vai mihin jäi?

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10257
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja jus » Ke Touko 16, 2018 20:15

Kaasuläpän asentokytkin se 28-1418 on, ei se mitään säädä, vaikka Motonetin tarvikeosan nimike siihen suuntaan viittaa.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/281418/Kaa ... 0280120300

Tuon asentokytkimen tehtävä on kertoa, painetaanko kaasua a) ei ollenkaan, b) jonkin verran vai c) kaasu kokolailla pohjassa.

Tyhjäkäynnin säätö toimii tilanteessa a). Ei muulloin.

Olitko todennut alkuperäisen asentokytkimen mittaamalla vialliseksi, vai vaihdoitko muuten vaan?

Tarkistitko, että uusi tarvikemallinen asentokytkin asettui asennuksen jälkeen oikeaan asentoon, ja että kytkin yhdistää läppä kiinni -asentoa ilmaisevan koskettimen (jompi kumpi reunimmaisista) keskimmäiseen silloin, kun kaasua ei paineta?

Jos irrotat asentokytkimeltä johdon, asennat viallisen asentokytkimen tai asennat ehjän asentokytkimen väärään asentoon, moottorinohjaus otaksuu, että ollaan tilanteessa b) aina, painatpa kaasua tai et.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

akkaratissa
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja akkaratissa » La Touko 19, 2018 18:24

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja pitäkää pekkuja, et pysyy nyt kunnossa. Pelko tahtoo jäädä kalvamaan tällasten jälkeen. Opettelin paljon taas uutta ja hommailin uusia työkaluja. Boschin yli 10 vuotta sitten jumittanut ja sähköteipillä kasattu kaasuläpänsäädin näytti mittauksen mukaan sittenkin toimivan, joten vaihdoin sen takas ja Youtuben asennusohjeiden mukaan. Toimi, mut kaasutuksen jälkee ei palautunut kierrokset alas. Sit huomasin, et kaasu ei sittenkään palaudu ihan täydellisesti, vaan millin rako jää nastojen väliin. Löysytin mutteria sellasen käämin näköisen hässäkän päästä, mikä oli kaasuvaijerin ja nastojen välissä ja sit jo nastat yletti kiinni toisiinsa. Kiitokset myös kaverin serkulle, autoinsinöörille, joka neuvoi, jos joku ei millään valjennut netistä tai käyttöohjeista. Yksi satku pelastettu ainakin vähäksi aikaa.

anv
"Hirsch"
Viestit: 915
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja anv » La Touko 19, 2018 23:36

Hienoa! Kysy vaan lisää jos on probleemia, yritämmä arvailla aina :lol:
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

akkaratissa
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja akkaratissa » Su Touko 20, 2018 20:51

Arvasin että pettymys tulee. Kuin paha henki asuisi moottorissa. Taas se pitkän ajan hyvän toiminnan jälkeen tarttui kierroslukumittariin ja nosti sen väkisin kahteen tonniin ja rupesi heijaaman sitä 1500 ja 2000 välillä. Voimat loppuu tän kanssa.
Kun te mittaatte yleismittarilla toimiiko osa ,käytättekö resistanssia, niin kuin Youtube videolla? Kuinka nuo osat mitataan, että tiedän toimivatko? En voi niitä kaikkia vaihtaa vain varmuuden vuoksi. Tämä EI OLE ILMAVUOTO vaan älykäs osa, joka säätää tyhjäkäyntiä, mutta päin p....ttä. Välillä on toiminut hyvin, mutta mitä ihmettä sitten tapahtuu??? Toimiessaankin kierroslukumittari heiluu edestakas pientä heiluntaa, mitä sen ei kuuluisi tehdä. Kuin kaksi vastakkaista voimaa taistelisi kierroksista: nostetaan...ei kun lasketaan...nostetaanpas....

akkaratissa
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja akkaratissa » Ma Touko 21, 2018 05:03

Missä tässä mun mallissa sijaitsee automaattiryyppy? Voiko se tehdä tollasta?

Avatar
aero
-
Viestit: 5568
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja aero » Ti Touko 22, 2018 21:03

Siinä ei ole ryyppyä perinteisessä merkityksessä, vaan ruiskussa kylmärikastuskartta.

Yleismittarilla mitatessa käytetään resistanssialuetta, jos mitataan resistiivistä komponenttia. Yleensä nämä asentoanturit sellaisia ovat, eli joo.

Mitä tyhjäkäynnille tapahtuu, jos nyppäät tyhjäkäyntimoottoritla piuhan irti tai painat letkun tukkoon?

Jos kierrokset jäävät kaasutuksen jälkeen ylös, niin eihän kaasuläppä jää osittain auki? Jos koetat kääntää sen käsin kiinni (siitä, mihin kaasuvaijeri kiinnittyy), miten käy? Saako sitä manuaalisesti kiinnipäin?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

anv
"Hirsch"
Viestit: 915
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja anv » Ke Touko 23, 2018 01:33

Aeron kommentit hyviä, lisään vielä tähän.

Jotenkin tuntuu, että tämä probleema liittyy tuohon lisäilmaluistiin. Sen lisäilmaluistin pitäisi olla kiinni kun kone on kuuma, koskapas korkea tyhjäkäynti tarvitsee jostain liikaa ilmaa. Testaa vaikka koneen käydessä. Ota ennen kaasuläppää oleva lisäilmaluistin letku irti ja tuki sekä letku, että sen nippa vaikka peukaloilla. Toimiiko tyhjäkäynti? Entäs jos päästät letkun päästä peukalon irti, edelleen tukkien sen nipan? Jos kaikki toimii kun molemmat ovat tukossa, mutta letku avoimena ei toimi enää, voisin sanoa että tuossa luistissa on jotain vikaa. Ja kun tuo lisäilmaluistihan on imusarjassa/kannessa kiinni, onhan se alla oikeat tiivisteet tms, jotta lämpö pääsee siihen luistiin asti johtumaan?

Edit: onkos tuossa nyt siis lisäilmaluisti kylmäkäyntiä varten vai ei? Kysyjän kommenteista päättäen siinä on...
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10257
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja jus » Ke Touko 23, 2018 07:06

Tyhjäkäyntimoottori, automaattisen tyhjäkäynnin säädön ilmaventtiili tämän ketjun aiheena olevassa autossa pitäisi olla, jos auto on 16-venttiilisellä moottorilla ja sähköruiskulla. Tällainen siis:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... y/1007705/

Lisäilmaluistiksi yleensä kutsutaan bimetallijousella toteutettua hidasliikkeistä lämmön johtumisella sylinterinkannesta ja lämmitysvastuksella säätyvää kuristinta:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... y/1006966/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10257
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja jus » Ke Touko 23, 2018 07:14

Yleismittarin reaistanssimittaus joo toimii kaasuläpän asentokytkimen tutkimiseen. Pitää olla aikalailla nolla ohmia kytkimen keskimmäisen ja reunimmaisen välillä silloin kun kaasua ei paineta.

Tai jos mittarissa on johtavuusilmaisin, piippaus pitää kuulua kun mittajohdot asentokytkimkeskimmäisessä ja tyhjjäkäynnin puoleisessa reunimmaisessa koskettimessa ja kaasua ei paineta.

Kaiken lisäksi pitää vielä olla johdotua ehjä kaasuläppäkytkimeltä ruiskuboksille ja maadoitukseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

akkaratissa
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja akkaratissa » Su Touko 27, 2018 09:41

Kaikki nuo on tarkistettu kaasuläppää myöten ja kaikki toimii. Ja jos ketjun eka viestin luitte, vaihdoin siihen ihan uuden Boscin ilmaluistin. Suurimman osan aikaa nyt toimii, mutta ihan silloin tällöin lähtee nostaan kierroksia. Ei väliä onko kylmä tai lämmin. Sit kun lähden taas ajaan tai sammutan koneen ja starttaan myöhemmin uudelleen, kierrokset tonnissa. Nyt odotan kirjastosta korjausopasta. Luen ja annan hautua takaraivossa. Ja taas luen ja hauduttelen. Se ahaa-elämys sieltä saattaapi tulla. Vuoteen -91 ulottuvassa oppaassa ei ollut juurikaan mitään täysautomaattiruiskusta. Varasin se -93 ulottuvan oppaan.

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10257
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja jus » Su Touko 27, 2018 22:28

Kirjastosta tuskin löytyy kirjaa, joka selostaisi ruiskun kuten alkuperäinen korjaamokäsikirja.

Saab 900 ruiskun kytkentäkaaviota löydät tämän pdf:n sivulta 15 alkaen: http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf

Ruiskun toimintaselostusta englanniksi läydät täältä: http://www.zemekoni.org/files/files/2.3 ... engine.pdf

Suomenkielistä 900:n polttoainejärjestelmä-kirjaa ei nyt tähän hätään löytynyt, mutta kaipa iltalukemisiksi Saab 9000:n kirjakin valottaa tilannetta jonkin verran samasta ruiskusta kuitenkin kyse: http://www.jus.liitin.net/SAAB9000Poltt ... a85-93.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 1807
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46
Viesti:

Re: tyhjäkäynti ei asetu, 900, -91

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Touko 28, 2018 22:45

Kyllähän siinä on lisäilmaluisti ts. Tyhjäkäyntimoottpri. Bosch luistityyppinen. Jos olisi lucas niin moottori.
Mercedes CLS500
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1