Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Maajohto on molemmissa sama, mutta plusjohto ei muistaakseni yllä. Turbon akku on ylempänä ja lähempänä moottoritilan reunaa. Akun navat on moottorin puolella, kun vaparissa ne on lokasuojan puolella ja siten myös akussa toisenkätiset. Molemmissa siis miinus edessä.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
^Aivan. Enpä ole tainnut koskaan turbon konehuoneeseen tarkemmin katsellakaan, muistelin vain että jokin lämpöpelti tms. varastaa akulta tilaa.
Edit: kaivelinpa vanhoja kuvia
Eikös tuo nykyinen ole juurikin turbo-mallinen Muistikuvien mukaan saa plussaa äheltää paikalleen ihan ajatuksella, sillekin löytyi sitten syy...
Edit: kaivelinpa vanhoja kuvia
Eikös tuo nykyinen ole juurikin turbo-mallinen Muistikuvien mukaan saa plussaa äheltää paikalleen ihan ajatuksella, sillekin löytyi sitten syy...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Tarttis varmaan viimeinkin jaksaa juhannussaabin kytkimen työsylinteri vaihtaa. Kytkin vielä (kun välillä ilmailee) toimii, eli onko proseduuri suurinpiirtein tämä:
-Syyläri pois
-Kytkimen muovikoppa irti
-Kytkin painettuna pannaan joku sopiva välike (esim tulpanjohto tai vaijeri) sinne asetelman väliin
-Kytkimen päätykansi irti ja "muoviroiskija" pois
-Pultti roiskijan tilalle ja kytkinakselin nitkuttelu sorkkaraudalla irti
-Työsylinterin pultit/kuusiokolot irti, mutta:
Saako pelkän työsylinterin irti vai pitääkö asetelmakin irrottaa?
-Syyläri pois
-Kytkimen muovikoppa irti
-Kytkin painettuna pannaan joku sopiva välike (esim tulpanjohto tai vaijeri) sinne asetelman väliin
-Kytkimen päätykansi irti ja "muoviroiskija" pois
-Pultti roiskijan tilalle ja kytkinakselin nitkuttelu sorkkaraudalla irti
-Työsylinterin pultit/kuusiokolot irti, mutta:
Saako pelkän työsylinterin irti vai pitääkö asetelmakin irrottaa?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Juhannussab on siis 99. Ja ratasensiövälityksellä?
Jos autossa on tallella ajovalopyyhinmoottori, pelkän jäähdyttimen irrottaminen on hankalaa. Kannattaa ottaa siinä tapauksessa koko keulapala ajovaloineen kaikkineen.
Työsylinteri irtoaa yhdessä asetelman kanssa, ei yksinään.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/index.html
Jos autossa on tallella ajovalopyyhinmoottori, pelkän jäähdyttimen irrottaminen on hankalaa. Kannattaa ottaa siinä tapauksessa koko keulapala ajovaloineen kaikkineen.
Työsylinteri irtoaa yhdessä asetelman kanssa, ei yksinään.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Joo, ei ole pyyhinmoottoria enää. Varasaabin jäähdyttimen vaihdoin tuossa talvella ja se oli aika simppeli homma (siinäkään ei moottoria).jus kirjoitti:Juhannussab on siis 99. Ja ratasensiövälityksellä?
Jos autossa on tallella ajovalopyyhinmoottori, pelkän jäähdyttimen irrottaminen on hankalaa. Kannattaa ottaa siinä tapauksessa koko keulapala ajovaloineen kaikkineen.
Työsylinteri irtoaa yhdessä asetelman kanssa, ei yksinään.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/index.html
Elättelin tämän perusteella toiveita: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=92013
Mutta tosiaan joissain lähteissä todetaan että ei lähde yksinään.If you then (as described in
Matthews 900 clutch replacement guide ) pop the cap off the end of the gearbox, remove the plastic oil thrower and thread an m8 bolt into the hole you can lever the clutch pin out and it can go forwards underneath the radiator:
You can then remove the slave cylinder. My GL used bolts with 10mm heads to hold it in rather than the allan headed cap screws all my other cars have used.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
meneekö og900 :n etupenkit heittämällä tuplikseen ?
96 vm. 1975
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Helpompi ne on asettaa, mutta avonaiseen kombin takaluukkuun osunee heittämälläkin.
...muistaakseni joo, plug-and-play - ristiinvaihto tuli joskus tehtyä Hyvinkään potkijaisissa. Vuosimallikohtaisia eroja voi toki olla - tai siis on, satkun penkit vaihtui ainakin joskus 90-luvun alussa.
...muistaakseni joo, plug-and-play - ristiinvaihto tuli joskus tehtyä Hyvinkään potkijaisissa. Vuosimallikohtaisia eroja voi toki olla - tai siis on, satkun penkit vaihtui ainakin joskus 90-luvun alussa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
suosittelen kuitenkin tulpanjohdon korvamista jollakin paksummalla rautalangalla, esim kuupan kattoverhoilun poikittaistuki lanka on juurikin sopiva siihen tarkoitukseen, siitä kääntää ympyrän kätevällä ranneliikkeellä toisen ranteen ympäri ja 4cm väkäset kaaresta 90 kulmaan, ei vittuile painesetelma koko päivänä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
90 tai 91 vaihtuu ns. Tonnarin penkit mutta niissäkin suurin muutos on korkeussäädön eri mekanismi istuimessa. Auton rakenteissa ei muutu mikään. Sitten taas satkun ja 99in kiinnityksessä on sen verran eroa että etuosan kiinnitys on hieman eri. Satkussa ne kiskojen etukäpälät ruuvataan suoraan poikkipalkkiin kun taas 99 (ja varmaan nopassaki) ruuveilla on vastakappale palkin alapuolella johon ne kierretään. Mutta vaihto satkusta 99iin on ihan bolt on kun käyttää 99in ruuveja ja vastakappaleita niille.aero kirjoitti:Helpompi ne on asettaa, mutta avonaiseen kombin takaluukkuun osunee heittämälläkin.
...muistaakseni joo, plug-and-play - ristiinvaihto tuli joskus tehtyä Hyvinkään potkijaisissa. Vuosimallikohtaisia eroja voi toki olla - tai siis on, satkun penkit vaihtui ainakin joskus 90-luvun alussa.
Edittiä. Niissä tonnarin penkeissähän on myös erilainen kiinnitys kiskojen etupäissä nyt kun tarkemmin miettii. Luulisin kuitenki että menisivät kohtuulisella askartelulla vaikka 99inkin. Onkohan kukaan kokeillut? Luultavasti kun saabisteista on kyse
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Kytkinremppa etenee. Sopiva special tool kynsien väliin oli semmonen paksu verhovaijeri tms. Ja juu, pelkkä työsylinteri ei lähde irti ainakaan ilman voimaa, mutta asetelma olikin aika pieni työ irrottaa.
Vanha kytkinputki taisi olla ainakin osa ongelmaa, pari selvää pullistumaa kumiosassa. Joskus talvella tästä oli juttuakin, eli tämmösen http://www.saabits.com/all/saab-900-cla ... th=219_222& OG900 kytkinpunosletkun saa sopimaan ysiysiin aika helposti, ruuvipenkissä kumivasaralla naputtelin sen pääsylinterin pään metallisen putkenalun sopivaan kulmaan. En toki ole vielä päässyt paineistamaan, mutta vaikuttaisi ookoolta. Ja ainakaan minulle tuolta saabitsiltä tullut letku ei ollut ihan tuollainen kuin kuvassa vaan toisessa päässä tosiaan metallinen osa jossa valmiina loiva mutka.
Vanha kytkinputki taisi olla ainakin osa ongelmaa, pari selvää pullistumaa kumiosassa. Joskus talvella tästä oli juttuakin, eli tämmösen http://www.saabits.com/all/saab-900-cla ... th=219_222& OG900 kytkinpunosletkun saa sopimaan ysiysiin aika helposti, ruuvipenkissä kumivasaralla naputtelin sen pääsylinterin pään metallisen putkenalun sopivaan kulmaan. En toki ole vielä päässyt paineistamaan, mutta vaikuttaisi ookoolta. Ja ainakaan minulle tuolta saabitsiltä tullut letku ei ollut ihan tuollainen kuin kuvassa vaan toisessa päässä tosiaan metallinen osa jossa valmiina loiva mutka.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Mulla on just noin päin kans akku NA 99ssä. Oleta että sen olisi tarkotus olla toisinpäin, toi pelti millä se on kiinni tulee epämieluisen lähelle + napaa. Laitoin kuminpalan siihen väliin, kuitenkin toivottavasti muistan ensikerralla ton napasuuden kun saan uuden hankittua.Rattivaihde kirjoitti:^Aivan. Enpä ole tainnut koskaan turbon konehuoneeseen tarkemmin katsellakaan, muistelin vain että jokin lämpöpelti tms. varastaa akulta tilaa.
Edit: kaivelinpa vanhoja kuvia
Eikös tuo nykyinen ole juurikin turbo-mallinen Muistikuvien mukaan saa plussaa äheltää paikalleen ihan ajatuksella, sillekin löytyi sitten syy...
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Latauksen merkkivalo ei pala missään vaiheessa, ja laturi alkaa lataamaan vasta kun kierrokset käy kolmessatonnissa. Sitten kyllä tulee ihan tasaista 14.0-14.2V. Missä vika?
Saab 99 -75.
Saab 99 -75.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Ekana ja halvimpana vaihtoehtona kannattaa vaihtaa lataussäädin/hiilipaketti.benicio kirjoitti:Latauksen merkkivalo ei pala missään vaiheessa, ja laturi alkaa lataamaan vasta kun kierrokset käy kolmessatonnissa. Sitten kyllä tulee ihan tasaista 14.0-14.2V. Missä vika?
Saab 99 -75.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
-75:ssa lienee erillinen lataussäädin.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Sen verran sekoitan omaa soppaani (kun muisti virkistyy), että mulla on vuosimallista poiketen ilmeisesti ysisatasen 87-93 laturi, Bosch nro 9555269. Lataussäädin on tämmönen ja melko uusi: https://www.ebay.com/itm/Voltage-Regula ... 2512443658 nähdäkseni siis laturin kanssa yhteensopiva.
Olenko ihan hakoteillä jos veikkaan että laturin herätevirta on hukassa, ja tämä siksi koska tuon ikäisessa ysiysissä se pitäisi tulla lataussäätimeltä, mutta tuossa ysisatasen laturissa ja lataussäätimessä ei sitä ominaisuutta ole, vaan niissä herätevirta tulee merkkivalolta/jostain erilliseltä vastukselta tms, jota minulla ei siis autossa ole? En ymmärrä autosähköstä liikaa .
Olenko ihan hakoteillä jos veikkaan että laturin herätevirta on hukassa, ja tämä siksi koska tuon ikäisessa ysiysissä se pitäisi tulla lataussäätimeltä, mutta tuossa ysisatasen laturissa ja lataussäätimessä ei sitä ominaisuutta ole, vaan niissä herätevirta tulee merkkivalolta/jostain erilliseltä vastukselta tms, jota minulla ei siis autossa ole? En ymmärrä autosähköstä liikaa .
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75