Kaasarirempan jälkeistä säätöä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Kaasarirempan jälkeistä säätöä

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tuli laitettua Pierburgiin täysi huoltosarja ja samalla putsattua osat perusteellisesti. Kannatti sinänsä, koska on ajossa lämpimänä selvästi entistä parempi, ei vuoda enää alleen ja toimii herkemmin.

Jos jotain hyvää, niin jotain huonoa kans. Kaikki asiaan liittyvät osat ovat nyt ehjiä, kunnossa ja asiallisesti paikallaan. Seos on perussäädössä, eli suutin 2,5mm kaasarin pohjasta. Tyhjäkäynti lämpimänä on korvakuulolta ok (ei ole kiekkamittaria tässä mallissa), ei sammuile ajossa, tms. Jotain on kuitenkin pielessä, koska käynnistettäessä tolpasta tai ilman, tuntuu ettei jaksa käydä ryyppy päällä, ellei ole säädetty niin, että ryyppyvipu kääntää samalla reilusti kierroksia. Silti tuntuu, että meinaa kylmänä sammahtaa ja vetää heikosti ellei tarjoa huomattavan tarpeeksi kaasua.

Voisko olla mahdollista, että tyhjäkäynti (olkoonkin muuten ok) olisi kuitenkin liian matalalla, eli kierrokset ei riittäisi rikastetun seoksen polttamiseen kylmällä koneella? Vai olisiko seos kuitenkin liian rikkaalla?

Toinen mysteeri olisi sitten tuo bensan pinnan taso kaasarissa. Vaikuttaako tuo Pierburgissa muuten, kuin että liian matala taso ei anna kunnolla bensaa suuttimelle ja liian korkealla tasolla kaasari tulvii? Säädin pinnan ohjemanuskan mukaan 8mm:ksi mitattuna kaasarin pohjan tiivistepinnasta kohoon, onko tämä oikea menetelmä? Taso tuli selvästi korkeammalle kuin vanhoilla osilla oli, joten tuli mieleen, että mistä kohtaa kohoa tuo edes pitäisi mitata oikeasti?

Vien tuon joka tapauksessa säädettäväksi ennen toukokuun kasastusta, mutta olisi kiva saada käytettävyys takaisin kohdalleen, tai ainakin kuulla vinkkejä olisko tuossa joku paikka kuitenkin sökönä, ennen säätöyrityksiä. Kulutukseen koko huolto-operaatiolla ei näillä pakkasilla näyttänyt olleen mitään vaikutusta.

edit: Mainitaan vielä, että siis kylmänä käynnistyy kyllä ihan hyvin ja pysyy käynnissä ryypyllä, mutta auton liikuttaminen vaatii kohtuuttomasti kierroksia, jotta jaksaa vetää.
Viimeksi muokannut okaalto, Ma Helmi 28, 2005 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Garioch
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Garioch »

Tervetuloa kerhoon!

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16578

Lähes sama ongelma on minulla. Tosin säätökään ei minulla auttanut
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Garioch kirjoitti:Tervetuloa kerhoon!

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16578

Lähes sama ongelma on minulla. Tosin säätökään ei minulla auttanut
Joo kiitoksia :?, taisin jonkun kommentin itsekin heittää tuohonkin keskusteluun. Ja just tuota yritän tässä välttää, ettei säädönkään jälkeen tulis kuntoon.

Ihme juttu sinänsä, sillä tuo kone ei koskaan reilun viiden vuoden aikana ole ollut noin hyvä ajossa kuin nyt, lämpimänä siis. Ja kerrankin liki kaikki käyntiin vaikuttavat osat pitäisi olla oikeasti kunnossa. Ainoastaan nuo kylmäkäynnistysominaisuudet on huonontunut. Pistin nyt kokeeksi tyhjäkäyntiä vielä vähän isommalle, josko auttaisi tuohon. Ajellaan ja katsotaan miten toimii.
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Samaa vikaa kaasuttimen huollon jälkeen. Tuntuu siltä, että auto kävisi liian laihalla seoksella. Korkeammilla kierroksilla jaksaa vetää. Matalilla kierroksilla meno on todella kuminauhamaista.

Pa-pinnan säädön tein tiivistepinnasta kohon korkeimpaan kohtaan. Huollon jälkeen vein auton pakokaasutestiin säädettäväksi. Perussäätöhän on melko laihalla...
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Vastaa Viestiin