900:ntulpat
900:ntulpat
Onko kellään kokemusta monikärkitulpista satkun kaasarimallin kanssa? Minkälaisia uusia tulppia yleensä käytätte? Olisi tuossa vaihto edessä ensi viikolla.
Saab-900Gl-1983-3d
Sen verran että...kolmikärkiset toimii paremmin kuin nelikärkiset (Bosch), mutta...kipinän sijainti muuttuu verrattuna alkuperäiseen kauemmaksi vrt. tiivisterikasta. Eli joku viisaampi sanoi että osuu "raakaan" suihkuun se kipuna, nokeaa ja jäähdyttää tulppaa. Tämä kai lähinnä K-Jetrossa oireena??
Hintaansa nähden eivät sen parempia, kulutus ei juuri muutu ja ovat paljon tiukemmassa vaihdettaessa seuraavan kerran.
Hintaansa nähden eivät sen parempia, kulutus ei juuri muutu ja ovat paljon tiukemmassa vaihdettaessa seuraavan kerran.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä
*
-1797-
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-1797-
Meikäläinen käyttää tällähetkellä Nippon Denson tavallista uratulppaa, joka on lämpöarvoltaan vakiota yhden pykälän kuumempi (ei karstaudu niin pahasti, kuin vakiotulppa kaupunkiajossa). Tuo tulpan karstautuminen bensasuihkusta kuulostaa lähinnä urbaanilegendalta, ainakin minun mielestäni, kun olen katsonut käytännössä millaista se suuttimesta lähtevä bensasumu on.
Jos tulpat pyrkii karstautumaan, vaikka seokset ovat oikeat ja tulpat ovat lämpöarvoltaan ohjeen mukaiset, silloin kannattaisi tutkia onko sytytysjärjestelmässä tarpeeksi tehoa tulpan pitämiseksi puhtaana? Tehohan voi hävitä huonoihin johtimiin, virranjakajaan tai sitä ei edes tule puolasta.
Kotikäyttöön voi tehdä sellaisen oman testitulpan, johon tehdään vaikkapa 5mm välys. Jos kipinä hyppää puhtaasti ja kirkkaan sinisenä testitulpan kärkivälin yli, silloin sytytys on mitä ilmeisimmin kunnossa siltä osin.
Tässä vielä linkki sytytystulppaan, joka on nippon denso ja lämpöarvoltaan ohjearvon mukainen. Tulpat näyttivät tuolta, kun puola oli heikkokuntoinen. Ehjällä puolalla sytytystulpan keskieriste (eli posliini) oli muutaman sadan km:n ajon jälkeen ihan kirkkaan valkoinen. Tulppia ei puhdistettu, vaan tuollaisena ne pulttasin takaisin. Valitettavasti en ottanut "jälkeen kuvaa".
http://netti.nic.fi/~mertmi/mustatulppa.JPG
Jos tulpat pyrkii karstautumaan, vaikka seokset ovat oikeat ja tulpat ovat lämpöarvoltaan ohjeen mukaiset, silloin kannattaisi tutkia onko sytytysjärjestelmässä tarpeeksi tehoa tulpan pitämiseksi puhtaana? Tehohan voi hävitä huonoihin johtimiin, virranjakajaan tai sitä ei edes tule puolasta.
Kotikäyttöön voi tehdä sellaisen oman testitulpan, johon tehdään vaikkapa 5mm välys. Jos kipinä hyppää puhtaasti ja kirkkaan sinisenä testitulpan kärkivälin yli, silloin sytytys on mitä ilmeisimmin kunnossa siltä osin.
Tässä vielä linkki sytytystulppaan, joka on nippon denso ja lämpöarvoltaan ohjearvon mukainen. Tulpat näyttivät tuolta, kun puola oli heikkokuntoinen. Ehjällä puolalla sytytystulpan keskieriste (eli posliini) oli muutaman sadan km:n ajon jälkeen ihan kirkkaan valkoinen. Tulppia ei puhdistettu, vaan tuollaisena ne pulttasin takaisin. Valitettavasti en ottanut "jälkeen kuvaa".
http://netti.nic.fi/~mertmi/mustatulppa.JPG
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikäs se tyyppinumero on tuossa Densossa, kuumemmassaMertmi kirjoitti:Meikäläinen käyttää tällähetkellä Nippon Denson tavallista uratulppaa, joka on lämpöarvoltaan vakiota yhden pykälän kuumempi (ei karstaudu niin pahasti, kuin vakiotulppa kaupunkiajossa).
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä
*
-1797-
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-1797-
Tuli kikkaloitua tuon sytytyksen kanssa kun asensin megasparkin niin ainakin virtaa ottaa toi puola jos ei ole vastusta minkä läpi kipinä menee.
Ihmettelin että miksi megasparkin tietokone resetoi itsensä aina kun kipinä tulee. Taisi jännite tippua niin alas että resetoi itsensä, meinaan lamputkin himmeni.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Iskin puolan piuhan kiinni ja sen kautta hyppyytin runkoon niin kipinän voimakkuus laantui aika hyvin ja ei enään resetoitunut.
Selvisi miksi ne vastukset on puolan piuhoissa.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
T. Pasi
Ihmettelin että miksi megasparkin tietokone resetoi itsensä aina kun kipinä tulee. Taisi jännite tippua niin alas että resetoi itsensä, meinaan lamputkin himmeni.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Iskin puolan piuhan kiinni ja sen kautta hyppyytin runkoon niin kipinän voimakkuus laantui aika hyvin ja ei enään resetoitunut.
Selvisi miksi ne vastukset on puolan piuhoissa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
T. Pasi
Tässä jo jonkin aikaa
on mulla ollu tuplakaasutin 900 mallissa sellaset
Eqyemin ranskalaiset tulpat, mallia F1+3 (vai oliko F3+1). Paketissa lukee myös Sagem.
Ne on niiku semmoset missä on yksi iso elektrodi ja kolme pientä.
Ko. valmistajalta saa myös ihan normaali tulppia ja myös kolmikärkitulppia.
Ainakin on ihna hyvin pelittäneet nää mulla, vaikka Biltemasta ovatkin.
Maksavatkin kyllä lähemmäs 5 euroo kappale.
Oon myös kokeillu vakio NGK:ta ja Nippon Densoo.
Eqyemin ranskalaiset tulpat, mallia F1+3 (vai oliko F3+1). Paketissa lukee myös Sagem.
Ne on niiku semmoset missä on yksi iso elektrodi ja kolme pientä.
Ko. valmistajalta saa myös ihan normaali tulppia ja myös kolmikärkitulppia.
Ainakin on ihna hyvin pelittäneet nää mulla, vaikka Biltemasta ovatkin.
Maksavatkin kyllä lähemmäs 5 euroo kappale.
Oon myös kokeillu vakio NGK:ta ja Nippon Densoo.
SAAB