900:ntulpat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ana67
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: La Helmi 26, 2005 11:14
Paikkakunta: Puolanka

900:ntulpat

Viesti Kirjoittaja ana67 »

Onko kellään kokemusta monikärkitulpista satkun kaasarimallin kanssa? Minkälaisia uusia tulppia yleensä käytätte? Olisi tuossa vaihto edessä ensi viikolla.
Saab-900Gl-1983-3d
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Sen verran että...kolmikärkiset toimii paremmin kuin nelikärkiset (Bosch), mutta...kipinän sijainti muuttuu verrattuna alkuperäiseen kauemmaksi vrt. tiivisterikasta. Eli joku viisaampi sanoi että osuu "raakaan" suihkuun se kipuna, nokeaa ja jäähdyttää tulppaa. Tämä kai lähinnä K-Jetrossa oireena??

Hintaansa nähden eivät sen parempia, kulutus ei juuri muutu ja ovat paljon tiukemmassa vaihdettaessa seuraavan kerran.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen käyttää tällähetkellä Nippon Denson tavallista uratulppaa, joka on lämpöarvoltaan vakiota yhden pykälän kuumempi (ei karstaudu niin pahasti, kuin vakiotulppa kaupunkiajossa). Tuo tulpan karstautuminen bensasuihkusta kuulostaa lähinnä urbaanilegendalta, ainakin minun mielestäni, kun olen katsonut käytännössä millaista se suuttimesta lähtevä bensasumu on.

Jos tulpat pyrkii karstautumaan, vaikka seokset ovat oikeat ja tulpat ovat lämpöarvoltaan ohjeen mukaiset, silloin kannattaisi tutkia onko sytytysjärjestelmässä tarpeeksi tehoa tulpan pitämiseksi puhtaana? Tehohan voi hävitä huonoihin johtimiin, virranjakajaan tai sitä ei edes tule puolasta.

Kotikäyttöön voi tehdä sellaisen oman testitulpan, johon tehdään vaikkapa 5mm välys. Jos kipinä hyppää puhtaasti ja kirkkaan sinisenä testitulpan kärkivälin yli, silloin sytytys on mitä ilmeisimmin kunnossa siltä osin.

Tässä vielä linkki sytytystulppaan, joka on nippon denso ja lämpöarvoltaan ohjearvon mukainen. Tulpat näyttivät tuolta, kun puola oli heikkokuntoinen. Ehjällä puolalla sytytystulpan keskieriste (eli posliini) oli muutaman sadan km:n ajon jälkeen ihan kirkkaan valkoinen. Tulppia ei puhdistettu, vaan tuollaisena ne pulttasin takaisin. Valitettavasti en ottanut "jälkeen kuvaa".

http://netti.nic.fi/~mertmi/mustatulppa.JPG
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

edellinen omistaja oli laittanut nelikärkitulpat ja ihan hyvin pelitti.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Mertmi kirjoitti:Meikäläinen käyttää tällähetkellä Nippon Denson tavallista uratulppaa, joka on lämpöarvoltaan vakiota yhden pykälän kuumempi (ei karstaudu niin pahasti, kuin vakiotulppa kaupunkiajossa).
Mikäs se tyyppinumero on tuossa Densossa, kuumemmassa :?: Kuvakulmasta sitä ei havainnut. :D
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taulukon mukainen Denson vakiotulppa 900i:lle on koodiltaan W20EPU. Pykälää kuumempi tulppa on koodiltaan W16EPU.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tuli kikkaloitua tuon sytytyksen kanssa kun asensin megasparkin niin ainakin virtaa ottaa toi puola jos ei ole vastusta minkä läpi kipinä menee.

Ihmettelin että miksi megasparkin tietokone resetoi itsensä aina kun kipinä tulee. Taisi jännite tippua niin alas että resetoi itsensä, meinaan lamputkin himmeni. :D

Iskin puolan piuhan kiinni ja sen kautta hyppyytin runkoon niin kipinän voimakkuus laantui aika hyvin ja ei enään resetoitunut.

Selvisi miksi ne vastukset on puolan piuhoissa. :)


T. Pasi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sepä se. Vastusta pitää olla sopivasti. Ei liikaa eikä liian vähän. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Tässä jo jonkin aikaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

on mulla ollu tuplakaasutin 900 mallissa sellaset

Eqyemin ranskalaiset tulpat, mallia F1+3 (vai oliko F3+1). Paketissa lukee myös Sagem.

Ne on niiku semmoset missä on yksi iso elektrodi ja kolme pientä.

Ko. valmistajalta saa myös ihan normaali tulppia ja myös kolmikärkitulppia.

Ainakin on ihna hyvin pelittäneet nää mulla, vaikka Biltemasta ovatkin.

Maksavatkin kyllä lähemmäs 5 euroo kappale.

Oon myös kokeillu vakio NGK:ta ja Nippon Densoo.
SAAB
Vastaa Viestiin