Mitä bensaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Mitä bensaa?

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo tää taitaa olla vähän "turha" aihe, mutta kirjoitetaa nyt kumminkin.

Autona on SAAB 900 1988 johon on jälkiasennettu tuplakaasuttimet.

Mitä bensaa pitää? Kannattaa käyttää?

Mä oon yleensä käyttänyt Nestettä kun sieltä saa parasta nestettä, ainakn testien mukaan. Ja tällä bensalla autoni on säädätetty.

Nykyisin olen myös käyttänyt Teboilia, kun on vähän halvempaa ja niillä on niitä kanta-asiakas tarjouksiakin. Tuntus myös ett Teboilin bensaa menis vähän vähemmän.

Käsittääkseni Teboililla on ihan hyvä hinta-laatu suhde?

Nyt aattelin käyttää/kokeilla Teboilin öljyäkin, kun menesty siinä testissä aika hyvin ja on Suomessa tehtyä. Eikä ihan kallista kuin Mobil, jota olen tähän asti käyttänyt.

Ite en ole päässt viimeisintä TM polttoainetestiä lukemaan.

Meillä käytettii aikaisemmin Esson bensiinä, mutta vaihdettiin kun se menesty yhdessä aiemmassa TM testissä huonosti ja autokin vaihtu huipputason SAABiin.

Valkeakoskissa Essolla on kyllä hyvä palvelu, joten siinä mielessä olisi kyllä kannattanut jatkaa. Se justiinsa harmittikin. Ja käytetään sitä bensaa vieläkin meidän yhdessä autossa.
SAAB
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Joo, Nesteen 95 ja 98 oktaanista vuorotellen...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ainakin tuossa i16 on huomattava kulutus ero 95 ja 98 bensoilla 98:n eduksi.
muutenkin on ripeämpi tuolla 98:lla!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kaasarivehkeissä ei taida oktaaniluku vaikuttaa kulutukseen. Näin olin itse havaitsevinani, kun kokeilin jokin aika sitten 98:a saabissa (900 varustettuna pierburgilla). Kulkupuoli kyllä parani yllättävän paljon, mistä johtuen tuli sitten poljettuakin hiukan enemmän ja kulutus nousi sitä kautta :lol:
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jortsu kirjoitti:Kaasarivehkeissä ei taida oktaaniluku vaikuttaa kulutukseen. Näin olin itse havaitsevinani, kun kokeilin jokin aika sitten 98:a saabissa (900 varustettuna pierburgilla). Kulkupuoli kyllä parani yllättävän paljon, mistä johtuen tuli sitten poljettuakin hiukan enemmän ja kulutus nousi sitä kautta :lol:
Mulla taas kulutus selvästi tippui kaasarikoneellakin käytettäessä 98:a ihan maantieajossakin. Jos siis lähdetään siitä olettamuksesta, että halutaan sama suorituskyky (tai suorituskyvyttömyys :)) molemmilla oktaaniluvuilla.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

okaalto kirjoitti:
Jortsu kirjoitti:Kaasarivehkeissä ei taida oktaaniluku vaikuttaa kulutukseen. Näin olin itse havaitsevinani, kun kokeilin jokin aika sitten 98:a saabissa (900 varustettuna pierburgilla). Kulkupuoli kyllä parani yllättävän paljon, mistä johtuen tuli sitten poljettuakin hiukan enemmän ja kulutus nousi sitä kautta :lol:
Mulla taas kulutus selvästi tippui kaasarikoneellakin käytettäessä 98:a ihan maantieajossakin. Jos siis lähdetään siitä olettamuksesta, että halutaan sama suorituskyky (tai suorituskyvyttömyys :)) molemmilla oktaaniluvuilla.
Mielenkiintoista. Pitää siis varmaan kokeilla joskus toinenkin tankillinen ysikasia ja koittaa ajella samalla tavalla kuin muulloinkin.
Yleensä kulutus pyörii jossain 8 - 8,6 litran välillä 95:llä
Kokeilin 98:a tankillisen verran ja kulutus oli 8,9 litraa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 95 ja 98 vaatisi sytytysennakon säätöä. Saabille ei ole ilmeisesti ilmoitettu eri ennakkoja bensalaatujen mukaan, mutta mie olen ihan varma, että kulutuseron saa normaali ajossa pysymään samana tällä säädöllä. Erilainen ajettavuuskin voi johtua tasan siitä, kummalla laadulle sopivampi ennakko sattuu olemaan moottorissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kyllä minullakin on kaikissa vanhemmissa autoissa kulutus tippunut selkeästi 98:lla ajaessa verrattuna 95:llä ajettaessa.
Nykyisessä 9-3TA:ssa ei taas ole mitään eroa havaittavissa, sille on aivan sama mitä laatua tankkiin kaataa.

Autot joista vertailupohjaa: 900EMS -80 (K-jet/B-kone) 900i -88 (K-jet/H-kone) 900T16 aut. -88 (LH2.2/16v) Näissä kaikissa siis kulutus on ollut selvästi pienempi 98:lla ajaessa.

900 Aero -84:llä ei oikein pääse vertailukelpoisiin lukemiin kun se ei halua mennä ollenkaan 95:llä, ei kestä nakuttamatta edes vakiopaineita... Pitää varmaan hiukan käsitellä sitä ruiskua :roll:

Kaveri teki vanhemmassa Lagunassa samanlaista havaintoa, kulutus tippui/menohalut kasvoi 98:lla.

Mopoissa olen käyttänyt vain 95, nyt taidan kyllä kokeilla 98:a kun tuo uusin hankinta kuluttaa niin pirusti :(
Viime syksyllä hankittu mopo n.2000km ajettua ja kulutus 7,1l/100km vanha GSX750F keskimäärin 5,2l/100km.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Re: Mitä bensaa?

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:mrgreen:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllähän niihin vsnhempiin Sitä venttiilin suoja-ainetta pitäis laittaa.
käsitykseni mukaan +tarkoittaa että siinä on jo valmiina suoja aine...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mikkoimp kirjoitti:kyllähän niihin vanhempiin Sitä venttiilin suoja-ainetta pitäis laittaa.
käsitykseni mukaan +tarkoittaa että siinä on jo valmiina suoja aine...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Breadfan86 kirjoitti:Meinaatteko et tarttis laittaa lsäaineita lyijyttömän bensan joukkoon ettei venttiilit hajoa/kulu? Mites '89 og900c:n kanssa?

Ysiviitosella ajellu nyt.
Niin vanhemmilla tarkoitetaan ennen vuotta 1985 valmistettuja Saabeja, sen jälkeen paikat kestävät lyijyttömän ilman lisäaineita, joten ei hätää.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nappe kirjoitti:Mopoissa olen käyttänyt vain 95, nyt taidan kyllä kokeilla 98:a kun tuo uusin hankinta kuluttaa niin pirusti :(
Viime syksyllä hankittu mopo n.2000km ajettua ja kulutus 7,1l/100km vanha GSX750F keskimäärin 5,2l/100km.
Jos tuo "mopo" on tuossa allekirjoituksessakin mainittu niin minultakin löytyy kans. Ei tosin kuluta mitään ja sijaitsee tämän kuvan vasemmassa laidassa. Hieno pyörä ja pienoismallina haastava koota, kun homma meni melkein kellosepän työksi, sormet ku nippu HK:n sinisiä ja ruuvit pieniä ku mikä.

Itse aiheeseen vastaan 98E. Venttiilin suoja-ainetta olen laittanut joka toiseen tankkiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin