Jakopääketju
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 18:13
Jakopääketju
Terve!
Ymmärtääkseni saabeissa(varsinki vanhemmissa) on jakopää ketjulla. Onko tätä tarvetta vaihtaa "koskaan"?
Mulla vuoden -91 900 T16
Ymmärtääkseni saabeissa(varsinki vanhemmissa) on jakopää ketjulla. Onko tätä tarvetta vaihtaa "koskaan"?
Mulla vuoden -91 900 T16
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ke Syys 05, 2018 18:13
Re: Jakopääketju
Eikö se ketju veny, rattaiden hampaat kulu/mee poikki? Silloinhan koneen ajotukset menee pielee..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24049
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jakopääketju
Koskaan on vaikea määritelmä. Nappaa kiristin pois ni näet onko vaihtotarvetta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jakopääketju
mitä h koneisilla saabeilla on ajanut niin eipä ole koskaan tullut vielä vastaan jakoketjun vaihto tahi silmäilytarvetta
eri asia nämä nykytekniikan autot
eri asia nämä nykytekniikan autot
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Jakopääketju
16 - venttiilisessä toki venyy enemmän, kun on pidempi ketju. Oli miun B-koneessa ketju niin venynyt, että kiristin oli maksimissa ja rallatti. Sen sai vielä hiljaiseksi avaamalla venttiilikopan ja avaamalla ketjuohjurin ruuvin ja kampeamalla ohjuria kireämpää päin, jonka jälkeen ruuvi kiinni. Semmonen niksi. 8 - venttiiliinen H-koneen ketju oli venynyt yhdessä turbokoneessa senverran, että sytytystä sai korjata vaihdon jälkeen neljä astetta. Katsoin siis arvon ennen ja jälkeen. Vaikutti muuten moottorin käytökseen ihan selvästi. Asiasta löytyy tarinaa haulla projektipuolelta miun 99 combia käsittelevästä ketjusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jakopääketju
Meillä kävi MY76:n 99:n B-koneen kanssa hauskat. Kävi toisella paikkakunnalla venttilien säädössä. Sieltä reilut sata kilsaa kotiin ja auto talliin. Seuraavassa startissa kiristin muljahti ulos ja jako sekaisin. Onneksi oli vapaastipyörivä kone. Mun diagnoosi oli että eivät olleet osanneet käyttää sitä telinettä nokkapyörälle, vaan käyttäneet jotain nippusideratkaisua ja antaneet löysiä ketjulle. Doh, nokkapyörää ei sitten saakaan paikoilleen antamatta ohjarilta löysiä ketjulle. Tämä tapahtui joskus 80-luvulla. Isäukko ei tuosta reklamoinut sitten koskaan, vaan meni omaan piikkiin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Jakopääketju
Mulla kaksi 16v ässää ollut ja ne noin 470/500tkm ajettuna siirtyi seuraavalle. Avaamattomat koneet sekä jakopää oli molemmissa, toiseen laatikko ja kytkin sekä toiseen naputtavat nostimet mulla uusittu. Kiristimissä oli vähän vielä varaa eikä ketju rallatellut.
Vapareissa joita ollut 8v 3kpl en koskaan ketjua ole uusinut vaikka nekin 250-500tkm välillä ajettua olleet.
Verrokkina
Tonnari -94 2.3T johon jakoketju samalla viruneen tp- ketjun kanssa uusittu 500tkm kohdalla .Tuo oli rallatellut jo selvästi.
Nykyisessä -93 2.3T jakoketjussa kiristimen mukaan 300tkm kovalla on varaa, tp- ketju oli väljä ja poistettu. Muut tontut olleet sen verran lyhyen ajan että juuri mitään muutakaan olennaista tehty.
Ng900 2.0T uusittu venavarrenkumit, ketjua ei siihenkään tarvinnut uusia kiristimen mukaan ja kun luoviin 360tkm oli mittarissa ja seuraava omistaja ajoi ainakin 4 v tekemättä koneelle yhtään mitään.
Noita ketjuja menee uusiksi lähinnä uudemmissa 98-00> T7 koneissa
Vapareissa joita ollut 8v 3kpl en koskaan ketjua ole uusinut vaikka nekin 250-500tkm välillä ajettua olleet.
Verrokkina
Tonnari -94 2.3T johon jakoketju samalla viruneen tp- ketjun kanssa uusittu 500tkm kohdalla .Tuo oli rallatellut jo selvästi.
Nykyisessä -93 2.3T jakoketjussa kiristimen mukaan 300tkm kovalla on varaa, tp- ketju oli väljä ja poistettu. Muut tontut olleet sen verran lyhyen ajan että juuri mitään muutakaan olennaista tehty.
Ng900 2.0T uusittu venavarrenkumit, ketjua ei siihenkään tarvinnut uusia kiristimen mukaan ja kun luoviin 360tkm oli mittarissa ja seuraava omistaja ajoi ainakin 4 v tekemättä koneelle yhtään mitään.
Noita ketjuja menee uusiksi lähinnä uudemmissa 98-00> T7 koneissa
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Jakopääketju
Eihän se tavatonta ole vaihtotarve mutta aika harvinaista. Ja siinä vaiheesa alkaa oleen ajomäärä jo muutenkin hiuksianostattava. Muuten olen sitä mieltä että Saabin 16v H-moottori on huomattavan kestävä ja lompakkoystävällinen keksintö.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva