Kytkinremppa
Kytkinremppa
Kytkin otti sitten itseensä ja hajosi 50m kotiparkkikselta (onneksi?), ja nyt olisi sitten tarkoitus tehdä täysremppa mokomalle..
Osiahan tuolta Motonetistä tuntus saavan, joten se puoli on ainakin kunnossa, mutta omakohtainen tietotaito on valitettavasti vähän niin ja näin, kyseessä on ensimmäinen Saabini
Joten kaikenlaiset vinkit ja "muista ottaa huomioon" -asiat tervetulleita!
Ja autohan oli 900 T8, vm 1982...
Yst. Terv.,
Petri
ps.
Toki jos joku jaksaa/haluaa poiketa "työsarkalla" (Tre/Hervanta) niin kaikki apu otetaan lämpimästi vastaan ja hyvitystä vaivannäöstä saa toki (yv, petlyy@surfeu.fi tai 041-5386 888)
Osiahan tuolta Motonetistä tuntus saavan, joten se puoli on ainakin kunnossa, mutta omakohtainen tietotaito on valitettavasti vähän niin ja näin, kyseessä on ensimmäinen Saabini
Joten kaikenlaiset vinkit ja "muista ottaa huomioon" -asiat tervetulleita!
Ja autohan oli 900 T8, vm 1982...
Yst. Terv.,
Petri
ps.
Toki jos joku jaksaa/haluaa poiketa "työsarkalla" (Tre/Hervanta) niin kaikki apu otetaan lämpimästi vastaan ja hyvitystä vaivannäöstä saa toki (yv, petlyy@surfeu.fi tai 041-5386 888)
--
Saab 900 T8 '82
Saab 900 T8 '82
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
ite oon tässä viikon sisällä ottanu -84 900 kytkimen pois ja takas jonkun 5kertaa. Ekaks se muovi suoja pois päältä. Eikä siinä oo mitään muuta ihmeellistä kun 4mm rautalanka ja joku kaveri painamaan kytkintä ja ite laitat sen sinne väliin (jos joku vois tarkentaa ku en osaa selittää) että kytkin jää pohjaan ja pultit kytkimestä irti (6kpl) ja pultit paine laakerista irti(3kpl) ja sitten se rautalanka pois siitä pääty kannesta ja sen alta se muovi kuppi, sieltä alta paljastuu semmonen muovinen "risti mutteri" ja se pois ja siihen tilalle yks paine laakerin pultti(ei ihan syvälle asti), sitten iso meisseli tai sorkkis ja väännät tapin pois tai vedät ihan suoraan(se tulee sieltä vaikka onkin vähän tiukassa ja se ei tule kokonaan pois sieltä koska syyläri on edessä mutta sen ei tarvitsekkaan tulla.) ja sitten yleensä tarvitaan tongit, 2kpl isoja meisseleitä ja sorkka rauta. Ekaks levy välistä pois tongeilla, koska jos ote lipee ja nakit on välissä voi pian sattua. Sitten vähä väkivaltaa käyttäen melemmat pois, tai ohje kirjassa ne ottaa sen siististi käsin pois sieltä mutta iten en oo kertaakaan saanu. Mutta lisätkää tai korjatkaa viisaammat.....
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Saa nätisti pois, jos laittaa vähän paksumman langan väliin
Mulla on muistaakseni 6mm tai 7mm lanka. Ensin olen ottanut työsylinterin pois välistä, sen jälkeen asetelman. Liian ohuella langalla voi tulla ongelmia ettei saa tavaroita sopimaan pois, kun se väli ei ole mikään suuri.
Mulla on muistaakseni 6mm tai 7mm lanka. Ensin olen ottanut työsylinterin pois välistä, sen jälkeen asetelman. Liian ohuella langalla voi tulla ongelmia ettei saa tavaroita sopimaan pois, kun se väli ei ole mikään suuri.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Totta mutta en ymmärrä miten sää saat sinne väliin niin paksun langan? Itellä tuo 4mm on ihan paksuin mitä oon saanu väliin. Ekalla kerralla ne tuli pois ilman lankaakin.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Kyllä se sinne menee niillä samoilla apuvälineillä kun pikkuisen auttaa mitä käytät työsylinterin pois ottamiseen.900aero-84 kirjoitti:Totta mutta en ymmärrä miten sää saat sinne väliin niin paksun langan? Itellä tuo 4mm on ihan paksuin mitä oon saanu väliin. Ekalla kerralla ne tuli pois ilman lankaakin.
Sitten voi käydä hakemassa kirjastosta Saabin kirjan siinä se on muistaakseni jollain lailla selitetty moottorin irroituksen yhteydessä voin olla väärässä kun ei ole vuosiin tarvinut sitä kirjaa avata ja se tuolla pajalla.
Se lanka on alun perin sellainen neliskanttinen ja se käy sinne todella hyvin niitä vaan pitää olla kahta eri mittaa kun on eri kokoisia kytkimiä.
Yritin ostaa sitä lankaa meidän kylän Saab verstaalta mutta kun yritimme tilata sitä niin eivät Saab autolta myyneet yksityiselle
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
missäs heinolassa on saab verstas.
Saabilla on siihen kytkimeen semmoinen näppärä työkalukin. Se laitetaan asetelman runkoon kiinni semmosella väkäsellä, ja siinä on painelaakeriin sopiva rengas. Sillä sitten kammetaan, ja näin saadaan asetelman jouset painettua sisään. Ja väliin sopii erittäin paksukin lanka. Vaikea tuota työkalua selittää.
Asetelman kehällä olevia nystyröitä voi välillä lyödä vähä sisään. ne tuppaa kääntymään vähäsen kun sen langan pujottaa sinne väliin, ja jouset kuormittaa nystyröitä. Huom, kaikissa malleissa ei näitä nystyröitä ole.
Saabilla on siihen kytkimeen semmoinen näppärä työkalukin. Se laitetaan asetelman runkoon kiinni semmosella väkäsellä, ja siinä on painelaakeriin sopiva rengas. Sillä sitten kammetaan, ja näin saadaan asetelman jouset painettua sisään. Ja väliin sopii erittäin paksukin lanka. Vaikea tuota työkalua selittää.
Asetelman kehällä olevia nystyröitä voi välillä lyödä vähä sisään. ne tuppaa kääntymään vähäsen kun sen langan pujottaa sinne väliin, ja jouset kuormittaa nystyröitä. Huom, kaikissa malleissa ei näitä nystyröitä ole.
Viimeksi muokannut Jamppa, La Tammi 06, 2007 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Kyllä se satkuun onkin helppo, ja tulee ne kikkaillen ilman lankaakin ulos.Reijo kirjoitti:Voi vitsi ku kuulostaa helpolta mutta kyllä jää tekemättä kytkin levy pitäs kyllä vaihtaa ja painelaakeri vinkuu toisinaan täytyy tossa vuoden alussa uhrautua korjaamo käynnille.
Omasta mielestä se on helpoin ottaa koko paketti ulos kerralla (tehny viimeisen kk:n aikana n:5kertaa)
90 sabeen onki sitten enemmän töitä, helpointa kun ottaa sen etukappaleen ja konepellin pois, sitten on tilaa tehdäkki jotain .
Kun on tämmönen "maamoottori mies" (Volvojakin ) tuo kytkin remppa voi olla ainoita hommia mitä teen saapiin mieluummin ku 240 volvoon (siinäkin ainoostaa 900) silloin kun menee putkeen tuon kytkimen vaihtaa alle tuntiin reilusti.
Reijo kirjoitti:Voi vitsi ku kuulostaa helpolta mutta kyllä jää tekemättä kytkin levy pitäs kyllä vaihtaa ja painelaakeri vinkuu toisinaan täytyy tossa vuoden alussa uhrautua korjaamo käynnille.
Aja meille käymään niin teemme työn sillä aikaa kun käyt katsomassa Heinolan nähtävyydet ja voin kokemuksesta sanoa ettei siihen mene kauan
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Vapareissa ja turboissa on luonnollisesti erilainen paineasetelma. Itsellekkin tuotti harmaita hiuksia kun 99:siin tehty rautalanka juuri noitten paineasetelman tähtien taakse "puuduttamiseksi" ei enää turbossa toiminutkaan.... Turbossa 4mm oli mielestäni aika maksimi mitä väliin meni.... 99:ssä taisi olla jotain 5-6mm.......