Jotenkin tuosta noopasta on tullut uusi päähänpinttymä minulle. JAina vaan ihmetyttää mallin aliarvostus ja suoranainen halveksunta, jota se saa suotta osakseen.
Tiesittekö muuten, että Saabin mallistossa vain Sonettia on tehty vähemmän kuin 90:ä. Ysiataa yli 900.000 kpl, 99 lähes 600.000 kpl. Kajakkeja noin 550.000 kpl 95:a 110.000 kpl. mutta nooppia vain 25.000 kpl. Sonetteja noin 10200 kpl. Minulla on pihassa odottelemassa hieno klassikko Saab 99 GL -76. Niitä tehtiin kuitenkin lähes 73.000 kpl eli kolminkertaisesti koko nooppa tuotannon ja yhtenä vuotena !!!!!
Onkohan niin, että meillä on nooppamarkkinoilla liian hyvät oltavat ja sitä, mitä on, ei huomata. Myönnän, onhan se todella arkinen ja karu auto, mutta jännä juttu kuitenkin. Vielä koittaa noopallekin päivänpaiste.
Mikä tähän ysikymppisen "limited edition"-kuvioon oli oikein peruste Svenska Aeroplan Aktiebolaget'lla. Kävikö niin että varastoon ja alihankkijoille jäi 99 keuloja varastoon ja niille oli keksittävä jokin sopiva kyytipoika eli tehdään kahdesta yksi, vai mikä?
Tuleva harvinaisuus, jota useimmat(myös minä ) ei osaa arvostaa.
Tietty jos suomen lainsäädäntö antaisi rakentaa autoja enemmän, niin mieleni saattaisi muuttua.. tai jos ylipäätään oppisin arvostamaan sedan-mallin satkua, niin sekin varmaan auttaisi.
En tidä miksi halveksitaan minusta oli hyvä peli tuo 90 vm. 86 minkä omistin kaksiviikkoa lähti käytiin kovillakin pakkasilla kuskasi töihin ja takasin moitteettomasti.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Varmaan moni ei tykkää ulkonäöstä, mutta olen kuullut muutamista suunnista samanlaisia kokemuksia kuin mitä itselle kävi: Auton muodoista alkaa pikkuhiljaa tykkäämään kun nopan omistaa jonkin aikaa. Itse pidän nyt noppaa hienompana kuin tavallista sedan 99:ä.
Mulla tulis tän kuun jälkeen myyntiin 87 vuoden noppa (tehty 1800kpl). Jos jotain todella kiinnostaa niin myyn halvalla jos on tulossa projektiksi jollekkin.
Olen lähes varma, että jonain päivänä minullekin tulee tarve uudemmalle autolle ja koska arvostamani asiat löytyvät nimenomaan 99 ja 90 malleista, niin 90 uusinta, mitä voin saada
Nooppaa ei arvosteta, koska se on lähes virallisesti ylivuotinen ylijäämämalli...
Mutta sehän ei harrastajaa haittaa, kunhan ominaisuudet ovat kunnossa!
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Saab ei varmaankaan katsonut tarpeelliseksi jatkaa ikivihreän 99:n jatkojalostusta. Uusien asioiden ynnääminen vanhaan perusmalliin olisi todennäköisesti ollut vaikeaa. Tilalle tuli uusi malli - 90. Tässä Saab turvautui vanhaan kikkaan yhdistelemällä eri mallien korikokonaisuuksia. Aikanaan se oli mielestäni myös jo vanhanaikainen.
Syitä, jotka varmastikin vaikuttivat auton (epä)suosioon.
Eikös tuo noppa ole suomalaisten keksintö? Uudessakaupungissa muistaakseni aluksi ehdoteltiin, että nopassa olisi 900 keula ja 99 perä, mutta se ei ruotsalaisia miellyttänyt. Se olisi ollutkin jännän näköinen kapistus se
Fundamental kirjoitti:Eikös tuo noppa ole suomalaisten keksintö? Uudessakaupungissa muistaakseni aluksi ehdoteltiin, että nopassa olisi 900 keula ja 99 perä, mutta se ei ruotsalaisia miellyttänyt. Se olisi ollutkin jännän näköinen kapistus se
Kyllä se on juuri noin. Kaikki valmistettiin lisäksi Suomessa ja pääosin myytiinkin Suomeen. Siitä johtuu, että meillä niitä on riesaksi asti ja muualla ei sitten mitään.
Kai se arvostuksen puute tulee siitä että auto oli aikansa perusmalli.
Hinnat alkaen auto jolla lienee tavoiteltu muutamaa senaikaisten volyymimallien asiakkaita (Ascona, Sierra). Autossa ei kyllä ollut vikaa mutta olihan se joiltain soin jo hieman vanhanaikainen. Todellisuudessa suurin vanhanaikaisuus taisi olla ulkonäkö. Tekniikan luotettavuus, ajo-ominaisuudet ja tilat pärjäsi kyllä aikansa kilpailijoiden vastaavan hintaisten mallien seurassa. Ja korin lujuus oli huomattavasti parempi, se turvallisuus. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, minun silmään tuo sopii, jotenkin sopusuhtaisempi kuin kaksiovinen satanen. Kai se tehokkaampien moottorien puute ja lisävarustelistan lyhyys myös laskee arvostusta.
Ostin vm -85 10tkm ajetun nelivaihteisen nopan vuonna 86 ajoin viisi vuotta, 100tkm. Kuljetuksessa oli viishenkinen perhe, muksut turvaistuiniässä. Takapenkillä oli parhaimmilaan pari isoa istuinta (katse menosuuntaan) ja välissä turvatyyny. Tuolla "varustuksella" kaksiovisuuskin oli plussaa, turvavyöt sai lasten ympärille kun pääsi työn tekemään edestä päin.
Hyvä auto jonka myin tutulle ja hän edelleen tutulle. Historia on tiedossa viime vuodenvaihteeseen asti jolloin auto taas myyty eteenpäin. Muistona on edelleen käyttöohjekirja, mukana kun sattui tulemaan kaksi kappaletta.
Kyllä hyvät nopat kannattaa pitää kunnossa. Pohjoismaiden ulkopuolella tuo on jo melkoinen harvinaisuus, tiedä vaikka arvo vielä nousisi. Tiedä vaikka itsekin vielä ...