Sähköhuolia osa II / akku tyhjenee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Sähköhuolia osa II / akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

-83 900i GLE aut. on jo kahdesti jättänyt tielle, kerran piti käydä käynnistämässä apukaapeleillakin.
-Miten pystyn löytämään kohdan, joka mahdollisesti aiheuttaa akun purkautumisen hyvin nopeasti? Virtalukon pohja on luonnollisesti eräs mahdollisuus, mutta miten tämän pystyisi toteamaan?
-Voiko lataamisen mitata luotettavasti vain tökkäämällä yleismittarin laturin napoihin?
-Ainahan voi olla vikaa akussakin, mutta ko. patteri ei ole kovinkaan vanha (Salama tms), ja eilen illalla se alkoi ottamaan virtaa sisään purkauduttuaan kummallisesti lähes täysin (akkulaturin mittari meni pohjaan) ed. latauksen aikana, joka kestikin kolmatta päivää.. :roll:
-Laturin valo ei jokaisessa käynnistyksessä sammunut heti, vaan jäi himmeästä välkkymään -> tähän auttoi pieni polkaisu. Viime viikkoihn asti auto on toiminut aivan ok.

Äh..takakontin lukko alkoi toimimaan taasen, kun sen kävi avaamassa sisältäpäin. Sitten vain ihmettelemään ajovaloja, keskuslukon toimintaa, vaihteenvaihtajan valoa (väärässä kohtaa) ja jossain vaiheessa vekotin pitäisi saada säädettäväksi (K-jet & venttiilinvälykset), jouset pitäisi vaihtaa, että 4-pyöräsuuntauksen voisi tehdä, kattoverhoilu pitäisi korjata jne..puuhasteltavaa siis riittää. Osaisipa vain oikeasti korjatakin jotain :oops:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko tuo jättäny juuri sähköjen loppumisen takia tielle?

On aika normaalia, että laturin valo jää sammuu vasta kaasua polkastaessa.
Latauksen toimivuuden voi yleismittarilla tarkastaa melkein mistä vain mihin sähköä tulee eli jännitteen tulis selkeesti nousta johonkin reiluun 13volttiin, jos menee yli 14.5volttiin, niin ei myöskään hyvä.
Laturin säädin sökö ja todennäköisesti akku myös.

Itsellä oli viime kesänä myös satunnaisia akun tyhjentymisiä ja vika löytyis vasta, kun vaihdoin mankkarin. Joku oli ryöstäny virtalukolta sähköt ja vieny johdon keskikonsoliin siten että se jäi konsolin kiinnityspisteestä oikkariin. Johdon kuori oli sulanut koko matkalta ja verhoilussakin mukavat tummentumat. Aika liki on pitäny ettei ollu yhtä finlandiaa vähempi. Mutta toikin saattoi toimii välillä viikkoja ok.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Onko laturi ihan parhaassa vedossa enään? Itselleni kävi kerran seuraavasti.

Piti käydä hesassa ja tiesin lähtiessä että virta ongelmia ollut satkussa vähäsen. no urheasti läksin kuitenkin matkaan ja nastolassa alkoi ilmetä kaikkea hassua. pyyhkijät oli pirun hitaat, hyvä että liikkui. ja meno muutenkin nyki. Mutta sitten väliilä kaikki toimi ettei mitään.

Hesaan pääsin ja sieltä kun piti päästä pois niin olikin homma. ensin tiepalvelu tuli antamaan virtaa että kärry lähti käyntiin, no käyntiin kun sai nii sitten ei mitään. Mitä nyt meno oli aika nykimistä. Pimeällä menin sitten parkit päällä, kun ei sietänyt laittaa valoja enempää päälle. poliisitkin vilkutteli valoja mutta minkäs teit. Ja välillä sähkö sitten riitti taas oikein hyvin. Tuntui että ei ollut mitää logiikkaa tuossa miten virtaa tulee.

Seuraavana päivänä laturi irti ja vein sen remonttiin. Oli kollektori kulunut pahoille urille. Uusiksi laitettiin kollektorikaula ja säädin paketti. Sen jälkeen homma pelanut niinkuin pitänytkin :)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla oli kerran samantyylinen ongelma ja löysin aiheuttajan kun otin akun irti ja laitoin akkulaturin tilalle akkulaturissa oli viisari näyttö ja kun kytkin virrat päälle viisari nousi aika ylös no sitten kuuntelin ja kuinkas ollakkaan lampunpesin piti pientä hurinaa johdot irti ja viisari laski ok sen jälkeen akussa on virrat pysyneet ja lampunpesimet lentäneet roskiin.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mielenkiintoista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Auto on jättänyt tiellä nimenomaan virran ehtymisen vuoksi.
Laturi ei näyttänyt aivan normaalilta ja perimätiedon mukaan se onkin jo kerran ainakin vaihdettu; en löytänyt Bosch tai Motorola -merkkiä mistään.

Akku ainakin otti virtaa nyt hyvin, 1 pv latauksessa ja akku aivan täynnä; tallissa maannut auto hörähti käyntiin millisekunneissa ja ensimmäisessä startissa latausvalokin sammui ilman pientä lisäkaasunpainallusta. Pari maadoituskohtaa (ne mitkä ensimmäisenä silmään sattuivat) tuli myöskin putsattua, toivott. niillä olisi maaginen vaikutus.

Keskikonsoli tullaan purkamaan kun vaihteenvaihtajan valo pitää säätää (näkee paremmin mikä vaihde on päällä -> helpottaa ajoa), mutta kuvittelisin sähköjen oireilleen aikaisemminkin.

Ajovalojen häiriö johtui huonosta sulakkeesta, pitää uusia ne heti kun muistaa käydä osapuodissa. Keskuslukituskin toimi täydellä akulla parin 'ränkkäämisen' jälkeen hyvin, takakonttikin. Jos vekotin lähtee hu käyntiin hyvin, niin ehkä sillä uskaltaa taas ajaa..toivotaan parasta. Pelätään pahinta :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos olen käsittänyt oikein, niin näitä vaihtolatureita tarjoavat puljut moneskikin kunnostavat siitä entisestä Motorolasta/Boschista tietenkin uuden vaihtolaturin, maalaavat sen ja lopuksi liimaavat oman firmansa tarrat päälle.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noihin myös tarvikkeena myyty Iskra? merkkistä laturii, joka ei ole kauheen hääppönen. Mullakin oli ihan pakasta vedetyn näköinen, mutta jännitteet vaihteli tosi kovin, kunnes pompsahtivat jatkuvasti johonkin 15volttiin, jolloin akku pääsi kiehahtaan -> sökö.
Tota ei ainakaan kannata ruveta korjaan, kun varaosat on todella kalliita.

Myös vastaavista kokemuksista on listalla aikoinaan ollu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hm. Laturi?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Olisikohan ollut juuri tuo Iskra; näytti kyllä päällepäin hyvältä, eli vaihdettu tod. näk. viime vuosina.. Ehkä laturinvaihtoa pitäisi harkita, toimivat & hyvät vaihtoehdot vain taitavat olla niin hinnakkaita, että auton omistajaa (äitini) lienee vaikea taivutella enää uusii lisäinvestointeihin :)

Harmi vain, että en saanut mitattua eilen touhutessani mistään kohtaa laturista jännitettä; miten se kuuluisi tehdä? Yleimittarin +-johdin laturin +-napaan jne? Peruskysymyksiä kieltämättä, mutta autosähköihin ei ole tarvinnut ennen pureutua näin kovasti..

Kiitos kaunis tähän asti viestittäneille :D
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi jännitteen nousu pitäis näkyy vaikka suoraan akusta mitattuna, toki selvemmin näkyy laturin pluspiuhasta(se paksuin 6mm mutterin alta lähtevä) ja mittarin miinus runkoon.

Noin 100euroo maksaa laturi motonetista, johon lisätään 20euron pantti.
Tosin en tiiä minkä merkkinen tuolta tulee vaihdossa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eikös Motonettikin myy juuri noita vaihtolaitteita? Eli myyvät siis korjattuja, eivät uusia :?: Selviäisi varmaan kysymällä suoraan Motonetistä :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:Noin 100euroo maksaa laturi motonetista, johon lisätään 20euron pantti.
Tosin en tiiä minkä merkkinen tuolta tulee vaihdossa.
Tonnin maksoin mummonrahassa Boschin tehdaskunnostetusta laturista. Syyskuusta 2001 ollu paikoillaan, ei mitn onkelmaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tekra

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Laturi oli kuin olikin Tekra, päällepäin näytti aivan siistiltä, ei ylimääräisiä ääntelyjä tms. Jännitettäkin se näytti antavan, mutta samalla akusta mitattu jännite oli 2 pv:ssä laskenut (auto lähti käyntiin aivan ok), mutta ei pysty erottamaan eri sähkölaitekokeiluja tms. Äh, pitänee pyytää insinöörikaverini mittaamaan, sitten voi tehdä lopulliset johtopäätökset. Nyt kun saisi tämän kuntoon, vaihdettua vas. etupyörän laakerin ja vaihdettua kattoverhoilun, voisi taas paneutua omaan Aeroon.. :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mittausvihjeet:

moottorin käydessä:

-laturin + ja rungon väliltä -> jännite pitäsi olla 14-14,5V luokkaa
-mittaa akun navoilta -> saisi löytyä yli 13,5V jotta edes akku latautuu
-laturin + -- akun + väliltä -> tässä välissä saa olla max 0,5V
-mittaa akun - auton kori väliltä -> tässä ei pitäisi jännitettä juuri näkyä
-mittaa laturin rungon ja moottorin väliltä ->tästä ei pitäisi löytyä jännitettä

mittaa pidemmän auton seisotuksen jälkeen:

-akkujännite -> ladatulla ehjällä akulla sieltä pitäisi löytyä yli 12,3V

Yleisesti löytyy 12,4 - 13V Mitä kovempi pakkanen, sen lähempänä 12V lukema voi olla. Tästä voisi löytyä taulukoitakin.

Jos sinulla on digitaalinen yleismittari, ei mittajohtojen paikoilla muuta merkitystä, kuin että näytössä näkyy negatiivinen lukema, jos johdot ovat väärin päin. Viisarimittarin voi jopa rikkoa kytkemällä johdot väärinpäin.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Sähköongelmista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

No, auto on käynnistynyt ja liikuttanut parin pv:n ajan ja ei ainakaan vielä ole sähköongelmista näkynyt paljoa; jopa akusta saa yli 12 voltin lukemia, eli jokin latautuu. Odotetaan jännityksellä joulupyhien loppuun, sitten auto saattaa siirtyä henk. koht. talviajoon ja Aero menee talliin viettämään talvihorrosta :)
Vastaa Viestiin