Glykolia tiputtelee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Glykolia tiputtelee

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tänään oli auton alla pieni lätäkkö jäähdytysnestettä. Varmuudella glykolia koska oli sinistä (nesteet vaihdettu noin kuukausi sitten). Lätäkkö oli halkaisijaltaan noin 4 cm, joten isosta vesimäärästä ei ole kyse. Sijainti oli suunnilleen öljyntyhjennuspropun kohdilla.

Mikähän siellä vuotaa? Ei kai vesipumppu kun lätäkkö oli konehuoneen etuosan kohdalla? Vai jotain vakavampaa. :roll:

P.S Tuli eilen ajettua huoltoaseman pihalla pohjapanssari semmoseen loska/jääpaakkuun. Huoltoaseman pihassa on pieni ajoramppi, mistä ajettaessa "keula alaspäin" töksähti. Vauhti ei ollut kova, mutta ilkeä pieni rusahdus kuului. Vaurioita ei näyttänyt tulevan, ainoastaan panssarin etuosaan takertui jäätä/lunta merkkinä osumasta. Voikohan tämä glykolivuoto liittyä jotenkin tohon?

harmittaa kun yritin varovasti ajaa siinä pihassa ja silti "kolahti" :evil:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mimmi kirjoitti:Se glykoli on voinut vasta nyt tulla alamuovien kätköistä esiin, kun ajoit paakkuun ja muovi pääsi kääntymään.
Toivottavasti näin, ilmatessa sitä glykolia tietysti valui pitkin koneen kylkeä melkoisesti. Ehkä osa siitä jäi "jemmaan"
Seurataan tilannetta..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin mun kokemuksella toi 900:n h-kone pukkaa liiat jäähdytysnesteet korkin kautta pois, jos erehtyy täyttämään säiliön maksimimerkkiin asti kylmänä. Olenkin tyytynyt vaan huolehtimaan, ettei nestepinta ala oleskelemaan minimin alapuolella. Vuotoa ei ole ilmennyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Minulla oli kesällä hauskaa tuon seikan kanssa, kun auto alkoi ensimmäistä kertaa elämässäni tiputtelemaan nestettä lämpimänä päivänä oikein reilummin 3km ajomatkan jälkeen, ja olin useamman sadan kilometrin päässä kotoa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Taas oli aamulla pieni lätäkkö lattialla. Hmm..
Paisarin nestepinta on vähän sen sauman alapuolella, joten tuskin se tulvii yli.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos se on tosiaan sauman tasalla, niin ei pitäis enää tulvia säiliön korkista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo pitää kai tutkia alavesiletku ja kaikki letkuklemmarit.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Teemu kirjoitti:Joo pitää kai tutkia alavesiletku ja kaikki letkuklemmarit.
Oletko tarkistanut lohkolämppärin jalan pakoputken alla? Ed. 900:ssa oli samoja oireita hetken aikaa ja sitten se oksensi vauhdissa kaikki nesteet ulos. Jalkaan kertyy aikaa myoten p**kaa, joka syövyttää sen puhki. Hallinosturi jos on käytössä, helpottaa hommaa huomattavasti. Nesteet tietysti joutuu laskeen ulos.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Upitaas vähän.

Vuoto löytyi:

Läppäkotelossa pumpulta tuleva letku vuoti liitoksestaan suoraan startin päälle. Läppäkotelossahan on pieni imuilman esilämmityspiiri joka toimii siis jäähdytysnesteellä.

Voitte uskoa, että toi letkuvuoto oli vaikea paikallistaa. Vuoto oli aivan pieniä tippoja ja nekin haihtui melkein samantien. Vika paljastui pakkasäällä kun auto oli parkissa käynnissä. Illan hämärässä vasemman ajovalon loisteessa näkyi pieni höyryvana. Kun rupesin asiaa tutkimaan niin huomasin, että alavesiletkun päälle oli tippunut muutama pisara. Suoraan yläpuolellahan on juurikin läppäkotelo...

Lisäksi vesipumppu vuotaa aavistuksen. Hihnapyörässä tuntuu pieni välys.

Läppäkotelo on jo fiksattu. Tuli samalla irroitettua koko laitos ja putsattua jarrukliinerillä. Tuli muuten puhdas.

Vesipumppu menee vaihtoon huomenissa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin