OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
Osin hiljattain heräteostona kaverilta paalijonosta katsastetun, mutta erittäin vähällä ajolla viimeisen vuoden olleen 900 karvalakkimallin kaasarilla vm. 1987. Leimalla käytin ja jäi kiinni päästöistä, minkä oikeastaan tiesin varmuudella tapahtuvan (mutta hain vikalistan, joka muilta osin olikin nolla lukuunottamatta yhtä palanutta valopolttimoa). Kaasari Pierburg 175.
Oireet:
-Ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä. Ei ryyppy päällä eikä moottori lämpimänä ilman ryyppyä. Saattaa sopivasti kaasua painamalla jäädä käymään ihan siistiä tyhjäkäyntiä hetkeksi, puoleksi minuutiksi tai useammaksi minuutiksi ja sitten hiipuu kierrokset ja yskähtelee ja sammuu.
-Välillä sammuu ajossakin jo siinä, että vaihtaa vaihdetta, eli tyhjkäynti on todella hukassa.
-Katsurin mittausten perusteella ja myös omiin aisteihini pohjautuen käy liian rikkaalla. Ryyppy ei ole jumissa kuitenkaan vaan se menee täysin pois päältä.
-Happea ja häkää oli liikaa päästöissä
-Ajoittain ajaessa tuprahtelee raa'an bensiinin hajua kabiiniin (kaasari tulvii?)
-Vie jumalattomasti bensaa, varmaan vähintään 15 litraa satkulla. Olen ajanut autolla vajaa 500 km tässä kondiksessa.
Tehdyt toimenpiteet:
-Vaihdettu kaasarin kalvo. Vanhassa oli nirhautunut lähelle laitaa kolme reikää. Uusi kalvo ei aiheuttanut mitään muutosta. Samalla huomasin, että motikka, johon kalvo ja neulaventtiili kiinnittyy, on osittain nokinen.
-Kaasariöjyn määrää lisätty.
Neulaventtiili on vaihdettu kolmisen vuotta sitten edellisen omistajan toimesta. Silloin oli vastaavaa ongelmaa joskaan ei näin pahana kuulemma. Oletan että neulaventtiili ei mene sököksi noin nopeasti.
Mitä seuraavaksi?
Oireet:
-Ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä. Ei ryyppy päällä eikä moottori lämpimänä ilman ryyppyä. Saattaa sopivasti kaasua painamalla jäädä käymään ihan siistiä tyhjäkäyntiä hetkeksi, puoleksi minuutiksi tai useammaksi minuutiksi ja sitten hiipuu kierrokset ja yskähtelee ja sammuu.
-Välillä sammuu ajossakin jo siinä, että vaihtaa vaihdetta, eli tyhjkäynti on todella hukassa.
-Katsurin mittausten perusteella ja myös omiin aisteihini pohjautuen käy liian rikkaalla. Ryyppy ei ole jumissa kuitenkaan vaan se menee täysin pois päältä.
-Happea ja häkää oli liikaa päästöissä
-Ajoittain ajaessa tuprahtelee raa'an bensiinin hajua kabiiniin (kaasari tulvii?)
-Vie jumalattomasti bensaa, varmaan vähintään 15 litraa satkulla. Olen ajanut autolla vajaa 500 km tässä kondiksessa.
Tehdyt toimenpiteet:
-Vaihdettu kaasarin kalvo. Vanhassa oli nirhautunut lähelle laitaa kolme reikää. Uusi kalvo ei aiheuttanut mitään muutosta. Samalla huomasin, että motikka, johon kalvo ja neulaventtiili kiinnittyy, on osittain nokinen.
-Kaasariöjyn määrää lisätty.
Neulaventtiili on vaihdettu kolmisen vuotta sitten edellisen omistajan toimesta. Silloin oli vastaavaa ongelmaa joskaan ei näin pahana kuulemma. Oletan että neulaventtiili ei mene sököksi noin nopeasti.
Mitä seuraavaksi?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
Kaasarin säätö?
Missä päin "potilas"?
Missä päin "potilas"?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
kukas niihin säätöihin on koskenut? olisko jotakin pinttymää? putsasitko sen männän noesta?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
No ei ne säädöt.kahtakymmentä vuotta pysy kohdallaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
ai ei vai? olisko sitä lorayttaa tankkin sitä putsaus ainetta ja vetää lapinreissu lämä lattiassa nin putsaantuu kaasari
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
Saappi sijaitsee Salon ja Turun välimaastossa. Jos alueella on eksperttiä, joka osaa tehdä, korvausta tarjotaan kaasarin kuntoon saattamiseksi.
Noet putsasin, ei niitä toki paksulti ollut, sen että pyyhki pois bensarätillä.
Noet putsasin, ei niitä toki paksulti ollut, sen että pyyhki pois bensarätillä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
Siinähän on erittäin hyvät ohjeet ja vielä kuvien kera. Sen verran vielä alkuperäselle postaajalle että ilmansuodatin kannattaa myös käyttää näkösillä jos ei ole tietoa vaihtoajankohdasta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: OG900, kaasariongelmia ja käyntihäiriöitä
Rikkinäiset ja vuotavat alipaineletkut osaa aiheuttaa monenlaista harmia. Katso ne läpi ja uusi tarvittaessa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja