Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Onhan tuo yksi tapa lähestyä historiaa? Uskoisin, että autojen ja autoilun historian kiinnostavuus saattaa olla enemmän historian kulussa kuin vain euroissa!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Tässä ketjussa kun menee Kekkoset ja Koivistot hieman sekaisin (aloitusviestin kuvassa autosta nousee tosiaan Kekkonen eikä Koivisto), niin minua jäi pohdituttamaan se, oliko Koivisto presidenttinä virkasaabisti vai ei? Tuo pvdriverin auto on toiminut Kekkosen käytössä presidenttiyden aikana, mutta siirtynyt Urkin henkilökohtaiseksi omaisuudeksi pian sen jälkeen, kun Koivistosta tuli presidentti tammikuussa 1982, eli Manu ei siitä päässyt ainakaan pitkään nauttimaan.
Kuten yllä todettiin, oli Manulla Suomen Pankin aikana virkasaappi, joka päätyi omaksi. Mutta mikä mahtoi presidentin kanslian autokanta olla vuosina 1982-1994? Ja olikohan Manulla missään vaiheessa tuplista, kuten ketjun otsikosta voisi päätellä?
Kuten yllä todettiin, oli Manulla Suomen Pankin aikana virkasaappi, joka päätyi omaksi. Mutta mikä mahtoi presidentin kanslian autokanta olla vuosina 1982-1994? Ja olikohan Manulla missään vaiheessa tuplista, kuten ketjun otsikosta voisi päätellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Käyttötarkoituksesta riippuen autojahan on ollut useita jatkuvasti, Chryslereillä ja Cadillaceilla Kekkonenkin edustustilaisuuksiin liikkunut, kuten myös Koivisto. Saab ollut ehkä vähemmän silmäänpistävänä ns. arkisempi liikkumisväline, kuten dokumentissa siirtymisessä Helsingin keskustassa. Myöskään Kekkosen mieltymys nopeisiin autoihin ja vauhdikkaaseen liikkumiseen ei tue vapaastihengittävän B-moottori-Saabin käyttöä.
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Nyt on kova!
Auto siirtyi siis UKK:n nimiin maaliskuussa, kun Koivisto oli aloittanut pressana tammikuussa. Kekkosellahan ei ollut ajokorttia, mutta tuolla autolla häntä ilmeisesti loppuaikansa kuskattiin.
Auto siirtyi siis UKK:n nimiin maaliskuussa, kun Koivisto oli aloittanut pressana tammikuussa. Kekkosellahan ei ollut ajokorttia, mutta tuolla autolla häntä ilmeisesti loppuaikansa kuskattiin.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Korjaan minäkin että sanoin tässä ketjussa autosta nousevan pressan väärin!
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003116346.html
Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Kiinnostava kysymys on myös, oliko Kekkosella 1982 jälkeen muitakin autoja vai oliko tämä Finkku hänen viimeinen autonsa - jos olisi viimeinen autonsa niin nostaisi edelleen tuon yksilön merkittävyyttä!
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Mulla kun ei ole pääsyä HS:n maksullisiin juttuihin, niin saisko tuosta jonkun referaatin? Oliko kyseessä mikä malli?Baas900 kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 13:03https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003116346.html
Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
No, ei ole minullakaanAZP kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 14:01Mulla kun ei ole pääsyä HS:n maksullisiin juttuihin, niin saisko tuosta jonkun referaatin? Oliko kyseessä mikä malli?Baas900 kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 13:03https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003116346.html
Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
Odotamme hesarin tilaajien kommenttia...
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
"Presidentinlinnan automerkkivalikoima laajenee. Presidentin ja hänen kansliansa käytössä useita vuosia ollut Saab vaihdetaan uuteen metallinharmaaseen Mersuun, joka on juuri tullut Hangon kautta maahan. Linnassa on Mersun käyttöönoton jälkeen kaksi vaakunakilpistä panssaroitua limusiinia sekä Saab, Volvo ja Mersu. Presidentin käyttöön tulevista autoista ei tarvitse maksaa tullissa veroja."Baas900 kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 14:34No, ei ole minullakaanAZP kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 14:01Mulla kun ei ole pääsyä HS:n maksullisiin juttuihin, niin saisko tuosta jonkun referaatin? Oliko kyseessä mikä malli?Baas900 kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 13:03https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003116346.html
Juttu vuodelta 1992. Saab oli vahvassa käytössä ainakin tuohon asti.
Odotamme hesarin tilaajien kommenttia...
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Oisko kyseessä sit CD, paikannut tän finkun paikan -82?
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Sitä mietin itsekin, että onko pressalla ollut pitkää satkua virkapelinä. Tonnarin voisin kuvitella jossain vaiheessa olleen, koska niitä oli kai ministereilläkin jossain vaiheessa useita ja tonnari oli itsestäänselvästi valtiomiestasoinen auto (toisin kuin ehkä pitkä tuplis).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Tietoa ei ole, mutta 70-luvun muistikuvia kyllä. Kun silloin aikoinaan Uudessakaupungissa näitä jatkettua malleja aloitettiin tekemään (jatkettuja Saabeja ei Ruotsissa valmistettu), niin tavoitteenahan on voinut olla hieman halvempi virka-auto valtiovallalle käyttöön? Silloin aikaan oli melkoinen säästötalkoo Suomessa, kuten nytkin!
Tuossa aiemmin tämän auton rekisteröintihistoriaa kertoo, että näitä oli presidentin linnan käytössä. Luulen, että kun 99:sin jatkoksi 900:sia ryhdyttiin tekemään, kyllä sitä varmasti oli reilusti käytösssä läpi valtion hallinnon presidentin linnasta alkaen.
Tuossa aiemmin tämän auton rekisteröintihistoriaa kertoo, että näitä oli presidentin linnan käytössä. Luulen, että kun 99:sin jatkoksi 900:sia ryhdyttiin tekemään, kyllä sitä varmasti oli reilusti käytösssä läpi valtion hallinnon presidentin linnasta alkaen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Mikä säästötalkoo nyt on menossa?
9-5 Aero - 00
Re: Mauno Koiviston 99 & 900 (ja pohdihtaa sisäverhoiluista)
Tähän sen verran off topiccia, että Sauli Niinistön ollessa valtiovarainministerinä hänen autonsa oli kaverini korjaamolla huollossa ja menimme sitten huollon valmistuttua viemään autoa Niinistön työpaikalle. Minä ajoin edellä CD-Tonnarillani ja kaveri tuli perässä Niinistön Bemarilla. Valtioneuvoston linnan porttikongissa oli puomi ja minut päästettiin Tonnarilla läpi ikkunasta morjestamalla, mutta kaverilla meni viisi minuuttia vartijoille selitellessä ennen kuin hänet päästettiin sisäpihalle.AZP kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 16:39Sitä mietin itsekin, että onko pressalla ollut pitkää satkua virkapelinä. Tonnarin voisin kuvitella jossain vaiheessa olleen, koska niitä oli kai ministereilläkin jossain vaiheessa useita ja tonnari oli itsestäänselvästi valtiomiestasoinen auto (toisin kuin ehkä pitkä tuplis).