OG 900 ja etanoli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

2t vehkeissä ei oikei passaa etanolia käyttää, ku saattaa viina huuhtoa öljyn pois kampiakselilta ja sen jälkee ei oo kovin pitkäikäne vehje. Onhan niitä toki etanoliin sekoittuvia öljyjä mutta maksavat enemmän kuin normibensa ja tavan 2t öljy. Jotenkin en jaksa uskoa että biltsun öljy sekoittuis Re85 tai edes voitelisi normibensankaan kanssa hyvin mutta äkkiäkös joku pellepeloton tuon koittaa sekoittamalla Re85 ja biltsun öljyä johonkin astiaan ja katsomalla seuraavana päivänä miltä näyttää.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy

CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

saisko 8venttiilisessä sille kylmäkäynnistyssuuttimelle jonkin pulssiohjauksen virranjakajalta ja miten se ois fiksuinta toteuttaa?

t
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3904
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt kun aikaa on mennyt ja etanoli tullu tutksi Saabisteille niin onkos joku jatkanut Re85 kokeiluja satkun kanssa?

Omaan 2.1 16v satkuun olisi suunnitteilla ahdin ja myös etanoli on ollut mielessä.
Kuinka hyvin -92 satku sietää letkujen jne osalta viunaa?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19428
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no tuo mun ostamani saab 99 jossa vuoden vuoden 92/93 t16 tekniikka ni tankissa oli etanolia. eli kyllä sillä on ajettu.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Uteip
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Aika pitkältihän satkun polttoainelinja on polyamidiputkea joten sen suhteen ei isoa ongelmaa pitäisi olla. Konehuoneessa ja mahdollisesti tankilta korin sisään menevistä letkuista löytyy perinteistä letkua jotka toki olisi hyvä vaihtaa varmasti etanolia sietäviin.

Satkun moottoriohjaukset ovat sen verta antiikkista ja suljettua järjestelmää, että ns. flexfuelia toteuttaessa on turvauduttava kolmannen osapuolen lisäpalikoihin tai perehdyttävä moottorinohjaukseen sen verta syvällisesti, että saa vaihdettua Trionicin tai vastaavan modernimman ohjausjärjestelmän koneeseen. Toki bensanpaineen nostolla saa jonkinmoisen täysetanolikoneen tehtyä, mutta varsinkin turbon kera kuulostaa aika riskialttiilta puuhalta, ihan jo sen takia, että e85 ei ole tasalaatuista ympäri vuoden.
Saab 90i -86, (Micra -99)

marvi
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja marvi »

viewtopic.php?f=11&t=97143

Tuossa topicissa on aihetta käsitelty myös, alkuperäisosat kestää etanolin. Hauskin satku on ollut ehdottomasti etanolikäyttöinen.
Taas mennään: 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3904
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Trionic 5.5 palikat jo suurimmilta osin hommattu. Joten softapuoli onnistuu helposti :D

Toi on hyvä uutinen että alkuperäisosat kestää pääosin hyvin etanolia, pari letkua nyt vaihtaa helposti.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

patse
"Saabisti"
Viestit: 1891
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja patse »

Turboon tehty muunnos ja vähän enemmänkin.

Saab 900S Turbon muunnos RE85-polttoaineellesopivaksi
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Pasi #1047
Utan SAAB Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Opel on pop él Astra 1.4T automatic

huttuded
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Saab.96 kirjoitti:
La Syys 21, 2019 17:32
Trionic 5.5 palikat jo suurimmilta osin hommattu. Joten softapuoli onnistuu helposti :D

Toi on hyvä uutinen että alkuperäisosat kestää pääosin hyvin etanolia, pari letkua nyt vaihtaa helposti.
Nostetaanpas tätä.

Vieläkö Trionic -konversioon löytyy helposti osia? DI-kasetteja näkyy olevan myynnissä vähän kaikkialla, mutta kuinkas muut osat, esim. johtosarjat? Yksi asia mikä mietityttää on tuo kampiakselin asentotunnistus, jonka Trionic tarvitsee. Joissakin satkuissa, kuten omassa allekirjoituksen vastaavassa, on kampiakselin asentotunnistin valmiiksi, jota EZK käyttää. Miksei se käy Trionicin kanssa?

Edit: typo
1991 900 2,1l

dappercom
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja dappercom »

huttuded kirjoitti:
Ke Helmi 12, 2020 18:34
...Yksi asia mikä mietityttää on tuo kampiakselin asentotunnistus, jonka Trionic tarvitsee. Joissakin satkuissa, kuten omassa allekirjoituksen vastaavassa, on kampiakselin asentotunnistin valmiiksi, jota EZK käyttää. Miksei se käy Trionicin kanssa?
EZK:n käyttämä liipaisinpyörä on 2-0 -mallinen, eli 2 hammasta/pulssia kierrokselle. EZK ei tiedä moottorin tarkkaa positiota vaan vain saa referenssipulsseja, jotka ovat tieto siitä koska pitää sytyttää. Näihin referenssipulsseihin sitten oletettavasti on säädetty jotain offsettiä (ennakkoa tms.) EZK ei tiedä millä kierroksella syklin sisällä ollaan, joten se toimii hukkakipinällä.

Trionic ja DI/APC taas käyttää 60-2 -mallista liipaisinpyörää, eli 60 hammasta, joista kaksi uupuu. Tiheän pulssijonon ja puuttuvien hampaiden avulla Trionic pystyy päättelemään moottorin kulloisenkin position kierroksen sisällä melko tarkasti. Lisäksi sytytyskasetilta saatava kunkin sylinterin ionisaatiomittaustieto auttaa päättelemään kummalla syklin kierroksella kulloinkin ollaan. Trionic ei siis suoraan käytä hampaita sytytyksen referenssipulsseina vaan päättelee niistä position ja sytytystä ajetaan position pohjalta.

Eli siis lyhyesti: Erilaiset liipaisinpyörät ovat syynä.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996

huttuded
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47

Re: OG 900 ja etanoli

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Pitää vielä tutkia olisiko tuo Trionic-konversio täysi itsemurha ja satkun pyhäinhäväistystä.
1991 900 2,1l

Vastaa Viestiin