Finlandia-mallit
Re: Finlandia-mallit
Mun vm 77 AJN-504/XCC-333 oli ajanjakson 30.11.1976-5.10.1977 esittelyautona. Gummeruksen kustantaja-omistaja Pekka Salojärvi hankki sen yhtiöönsä työsuhdeautokseen. Puhuin Salojärven kanssa muutama vuosi sitten ja hän kertoi aina ajaneensa Saabeilla ja sai tämän Finkun ilmeisesti varsin kilpailukykyisellä hinnalla, kun auto oli ilmeisesti jäämässä myyjälle käsiin. Olen yrittänyt löytää jotain tietoja tuolta esittelyautoajalta, mutta mitään ei ole tullut vastaan. Auton myöhempi omistaja oli tunnistanut tuulilasissa "SAAB FINLANDIA"-tekstistä jääneet vanhojen tarrojen jäljet.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Re: Finlandia-mallit
Mielestäni auton historiatietojen selvittäminen ja varsinkin entisten omistajien kertomukset ovat tärkeä osa autoharrastusta ja auton historiaa.
Kun Klassikoissa ja Mobilistissa omistajat esittelevät vanhoja autojaan, niin monilla vastaus on että "historia on hämärän peitossa", vaikka kyse olisi normaalista 70-80-luvun mallista, joista saa kansallisarkistosta kaikki tiedot. En ymmärrä..
Esimerkiksi oma 23-vuotias V6 Omega ollut uutena Espoolaisen firman käytössä muutaman vuoden. Toimitusjohtaja edelleen sama kuin silloin. Laitoin herralle muutaman kuvan sähköpostilla ja tarinaa autosta. Sieltähän tuli viesti takaisin, että muistaa auton hyvin, oli kuulemma erittäin hyvä ajaa, ja kaikin puolin viaton yksilö. Ajoi 100tkm, ja vaihtoi Vantaan EK-Autossa uuden samanlaisen tilalle, kuvia lupasi laittaa noilta ajoilta jos vaan löytää. Voi juku että näitä on mukava selvitellä.
Kun Klassikoissa ja Mobilistissa omistajat esittelevät vanhoja autojaan, niin monilla vastaus on että "historia on hämärän peitossa", vaikka kyse olisi normaalista 70-80-luvun mallista, joista saa kansallisarkistosta kaikki tiedot. En ymmärrä..
Esimerkiksi oma 23-vuotias V6 Omega ollut uutena Espoolaisen firman käytössä muutaman vuoden. Toimitusjohtaja edelleen sama kuin silloin. Laitoin herralle muutaman kuvan sähköpostilla ja tarinaa autosta. Sieltähän tuli viesti takaisin, että muistaa auton hyvin, oli kuulemma erittäin hyvä ajaa, ja kaikin puolin viaton yksilö. Ajoi 100tkm, ja vaihtoi Vantaan EK-Autossa uuden samanlaisen tilalle, kuvia lupasi laittaa noilta ajoilta jos vaan löytää. Voi juku että näitä on mukava selvitellä.
Re: Finlandia-mallit
Ei taida Omega olla automaattivaihteinen. Nimittäin 80-luvulla isäni oli autoa vaihtamassa ja menimme ko. liikkeeseen, jossa oli useita Senatoreja vaihtoautorivissä. Pihalla oli myyjä tupakalla ja ajoimme hänen viereensä ja kysyimme millaista vaihtohyvitystä Talbot Solara SX 1,6 automaatista saisi. Myyjä puhalsi tupakansavut ikkunasta sisälle ja tokaisi, että eipä noilla inva-autoilla ole pahemmin kysyntää. Ajoimme siitä suoraan Autokeskukseen ja sieltä lähdimme Buick Electralla kotiin.
Re: Finlandia-mallit
^ehkä se inva-lisänimi ei kuitenkaan tullut siitä vaihdelaatikosta
Vakavammin puhuen taisi olla aika harvinainen laitos tuollainen automaatti-Talbot?
Vakavammin puhuen taisi olla aika harvinainen laitos tuollainen automaatti-Talbot?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Finlandia-mallit
^ Se oli entinen Englannin lähetystön auto, varusteina mm. sähköikkunat, ohjaustehostin, ajotietokone, vakionopeudensäädin, keskuslukitus ym. pientä kivaa, mitä suomi-Talbotteihin ei ollut tarjolla.
Tuli lisänimi sitten mistä hyvänsä, niin ostohousut oli jalassa, joten myyjä olisi saanut helpon kaupan, ellei olisi ollut idiootti. Autokeskus myi Solaran samalla viikolla pitkäaikaiselle omistajalle Pieksämäelle, missä auton pari kertaa luentoreissuillani bongasin.
Tuli lisänimi sitten mistä hyvänsä, niin ostohousut oli jalassa, joten myyjä olisi saanut helpon kaupan, ellei olisi ollut idiootti. Autokeskus myi Solaran samalla viikolla pitkäaikaiselle omistajalle Pieksämäelle, missä auton pari kertaa luentoreissuillani bongasin.
Re: Finlandia-mallit
No sepä olikin sitten tosiharvinaisuus: ei-Suomi-Talbot Suomessa ja vielä varustein
Menee jo offtopiciksi, mutta Talboteihin liittyen nostalgisointia: https://www.is.fi/autot/art-2000006422193.html
Menee jo offtopiciksi, mutta Talboteihin liittyen nostalgisointia: https://www.is.fi/autot/art-2000006422193.html
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K