99:n startti jää päälle
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
99:n startti jää päälle
Jo toisen kerran teki 99 Gls76 sen, että startti jäi päälle eikä lopeta millään. Ensimmäinen kerta oli marraskuussa. Tänään oli pakkasta reilu 20 astetta ja lämppärinjohto oli irronnut, joten se ei hörähtänytkään ensimmäisellä kerralla ja samalla jätti startin pyörimään tyhjää. Akku on hyvä, mutta minkäs teet. Se vain pyörii ja pyörii, eikä sitä saa lopettamaan. Eka kerralla ehdin irrottamaan akun, nyt en ehtinyt paikalla, kuin vasta sitten, kun akku oli jo tyhjä (starttaajana siis vaimoni).
Mistä moinen voi johtua? Ilmeisesti startista kuitenkin, mutta mitä sille voi tehdä?
Mistä moinen voi johtua? Ilmeisesti startista kuitenkin, mutta mitä sille voi tehdä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Sainpahan motivaation vaihtaa pakosarjan tiivisteet ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli pakosarja laskettu alas ja startti aivan mustan mönjän peitossa. Irrotin startin liittimet ja putsasin ne. Pitäiskö mun tehdä vielä perusteellisempaa työtä?
PS. Pakosarjan pörinöihinkin löytyi syy. Tässä kun on kaksihaarainen lähtö, joista toisen haaran mutterit olivat tyystin kadonneet. Eli siitä, mistä pakosarja yhtyy etuputkeen. Tiivisteet vaikuttivat kaikilta osin vast'ikään vaihdetuilta, jos niistä mitään voi päätellä...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli pakosarja laskettu alas ja startti aivan mustan mönjän peitossa. Irrotin startin liittimet ja putsasin ne. Pitäiskö mun tehdä vielä perusteellisempaa työtä?
PS. Pakosarjan pörinöihinkin löytyi syy. Tässä kun on kaksihaarainen lähtö, joista toisen haaran mutterit olivat tyystin kadonneet. Eli siitä, mistä pakosarja yhtyy etuputkeen. Tiivisteet vaikuttivat kaikilta osin vast'ikään vaihdetuilta, jos niistä mitään voi päätellä...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kiinnitin pakosarjan ja kun kiinnitin ladatun akun, startti oli edelleen päällä
. Vaihekin oli päällä, joten vähäsen se säikäytti. No, vaihe vapaalle, rämppäsin virta-avaimesta, vasaroin vielä starttia ja yritin uudestaan. Nyt kaikki toimi normaalisti. Pörinätkin oli kurissa
. Mutta vikapiste on vielä paikallistamatta...
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
En purkanut, vaan puhdistin päältä päin. Minulla on tuolla pari vara-starttia, joista pyrin "rakentamaan" yhden toimivan. Mikäli se vika nyt starttiin paikantuu...mikkoimp kirjoitti:puritko sen startin? en tiedä miten 99:ssä tapahtuu mutta eiköhän se jotenkin aukene. ensin kaikkien osien putsaus, sitten kevyt rasvaus.
Sikäli mielenkiintoista yhteensattumaa, mutta viime talvenkin ainoat harmit (siis sellaiset harmit, jotka estävät autolla ajamasta) kohdistuivat starttiin, tosin tuon vihreän starttiin, jonka silloin vaihdoin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
suapin starttausonkkelma...
Mulla kävi samoin 90:n kanssa kun hölmö menin lainaan sen vaimolle. Tosin lopputuloksena on hajonnut startti, ei tyhjä akku. Iski vaimolle paniikki kun auto puski eteenpäin vaikka sen sammuttikin:)
Mutta sen aiheuttaja ei ole startti vaan virtalukon pohja, joka sullakin siis rikki. Motonetistä saat halvimmalla 24,90 (ainakin 90: ja 900:n...)...
että tällassia...
Mutta sen aiheuttaja ei ole startti vaan virtalukon pohja, joka sullakin siis rikki. Motonetistä saat halvimmalla 24,90 (ainakin 90: ja 900:n...)...
että tällassia...
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: suapin starttausonkkelma...
Kiitos uskonvahvistuksesta. Sanoin kyllä heti tapahtuman jälkeen vaimolle, että seuraavalla kerralla rämppäät reilusti virta-avaimesta...jpetke kirjoitti:Mutta sen aiheuttaja ei ole startti vaan virtalukon pohja, joka sullakin siis rikki. Motonetistä saat halvimmalla 24,90 (ainakin 90: ja 900:n...)...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Useimmiten syy löytyy juuri virtalukon pohjasta. Pahimmissa tapauksissa on palanut koko auto, mutta harvemmin. Virtalukon pohja on suhteellisen helppo vaihtaa ensimmäisenä ja jos oireilu jatkuu, niin startin vaihto seuraavaksi.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Se saattaa myöskin olla vaihdelaatikosta tulevan maadoituskaapelin korinkiinnityksessä. Jos on ruosteessa niin ei maadoitu siinä.
Oli ainakin meidän vanhassa -83 900:ssa. Häviää kuin otta pultin irti ja viilaa tuoretta peltiä näkyviin, ja ruuvaa takaisin paikalleen.
____________________
900i -84 (kohta t8 ic)
9000 cse 2.0t -95
Oli ainakin meidän vanhassa -83 900:ssa. Häviää kuin otta pultin irti ja viilaa tuoretta peltiä näkyviin, ja ruuvaa takaisin paikalleen.
____________________
900i -84 (kohta t8 ic)
9000 cse 2.0t -95
Muutaman tommosen tapauksen olen nähnyt. Ne startille menevät kaapelit syttyy tuleen ja sittenpä siitä puuttuukin enää vähän huonoa tuuria, kun auto palaa ilmiliekeissä. Olenkin miettinyt, että miten tuollaisessa tilanteessa pelastaisi autonsa parhaiten? Olisiko vanhaan autoon päävirtakytkin hyvä lisävaruste?rr kirjoitti:Useimmiten syy löytyy juuri virtalukon pohjasta. Pahimmissa tapauksissa on palanut koko auto, mutta harvemmin. Virtalukon pohja on suhteellisen helppo vaihtaa ensimmäisenä ja jos oireilu jatkuu, niin startin vaihto seuraavaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Akkukaapeli irti ja aika äkisti. Tosin navat ja kengät lämpenevät kunnon oikosulussa niin paljon, että ilman suojakäsineitä tai työkaluja niihin ei ole koskemista.
Olikohan about 20 vuotta sitten, kun poikasena vaihdoin pihalla 96:een etuputkistoa ja onnistuin vahingossa kääntämään toisen puolen 'sarven' jumiin startin pluskaapelia vasten. Muutamassa sekunnissa pluskaapeli sulatti kuorensa ja syttyi palamaan. Akku keitti ja navat sulivat. Ehdin kuitenkin napata papukaijapihdeillä maakaapelin irti sulaneesta navasta ennen totaalista tuhoa. Aikaa ehti kulua ehkä 10 sekuntia, vaikka se tuntui ikuisuudelta.
Vahingot: Akku sökö, pluskaapeli sulanut, samoin muut sen lähellä olleet muoviosat. Todellinen vaaratilanne oli se, että akku olisi saattanut hyvinkin räjähtää silmille, mikä ei ole lainkaan harvinaista oikosulussa. Opetus oli kova mutta tehokas: Ei niin pientä remppaa, etteikö akkukaapelia voisi irrottaa. Myös suojavarusteita tulee nykyään käytettyä usein. Suojalasit eivät montaa euroa maksa, toisin kuin silmäleikkaus.
Olikohan about 20 vuotta sitten, kun poikasena vaihdoin pihalla 96:een etuputkistoa ja onnistuin vahingossa kääntämään toisen puolen 'sarven' jumiin startin pluskaapelia vasten. Muutamassa sekunnissa pluskaapeli sulatti kuorensa ja syttyi palamaan. Akku keitti ja navat sulivat. Ehdin kuitenkin napata papukaijapihdeillä maakaapelin irti sulaneesta navasta ennen totaalista tuhoa. Aikaa ehti kulua ehkä 10 sekuntia, vaikka se tuntui ikuisuudelta.
Vahingot: Akku sökö, pluskaapeli sulanut, samoin muut sen lähellä olleet muoviosat. Todellinen vaaratilanne oli se, että akku olisi saattanut hyvinkin räjähtää silmille, mikä ei ole lainkaan harvinaista oikosulussa. Opetus oli kova mutta tehokas: Ei niin pientä remppaa, etteikö akkukaapelia voisi irrottaa. Myös suojavarusteita tulee nykyään käytettyä usein. Suojalasit eivät montaa euroa maksa, toisin kuin silmäleikkaus.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD