Ongelmana on moottorin sisälle syntyvä alipaine. Koneen ollessa käynnissä, öljytikkua ei meinaa saada vedettyä ulos. Irrotin huohottimenkin venttiilikopasta ja silti moottori tekee alipainetta sisälleen. Moottori on 320000 ajettu ja kansipokan siihen tein, pytyissä oli vielä hoonijäljet näkyvissä ja männät ainakin päältäpäin ok. Ennen remonttia auto ei ole ollut mulla ajossa joten en tiedä sen aikaisemmasta toiminnasta.
Jos jollain on ollut samoja ongelmia/tietoa asiasta olisin vinkeistä kiitollinen.
Miksi pitäisi saada tikku irti autosta joka on käynnissä
Sehän sammuu sitten samalla tai ainakin käy todella huonosti kun kone saa ylimääräistä ilmaa IMM:n ohi.
Monta "käyntioireista" konetta on korjattu laittamalla öljytikku kunnolla kiinni.
Onko autossa joku muu toiminnallinen vika, miksi rupesit asiaa tutkimaan. Ikinä en ole ajatellutkaan kokeilla öljytikun irroittamista käyvästä moottorista.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Toiminnallinen vika on ettei moottori käy tyhjäkäyntiä kuin vähän aikaa ja sammuu. Mikähän sinne koneeseen muka alipainetta tuottaisi jos otan huohottimen irti? Väljyyteen en usko sillä hoonijäljet vielä pytyissä, ja vaikka motti olisi kuinka väljä niin kyllähän se painetta ennemminkin tuottaisi työtahdin palopaineiden ollessa jonkun verran rankemmat kuin imutahdin aiheuttaman alipaineen. Ainoa mikä on käynyt mielessä olisi, että männänrenkaiden yläpuolelta puuttuisi pala joka aiheuttaisi renkaiden toimimisen takaiskuventtiilin tapaan. Enkä nyt valittele mistään pikku alipaineesta vaan motti muistuttaa pölynimuria.
Kannataaa nyt tarkistaa kuitenkin tyhjäkäyntimoottorin toiminta.
Imusarjassa pitää tietysti alipainetta ollakkin, en tiedä minkälaista suuruusluokkaa tarkoitat.
Vaikea tietysti arvoida tilannetta täältä näppiksen takaa autoa näkemättä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.