Lämmöt nousee maantiellä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5702
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hietalahti kirjoitti:
Su Touko 10, 2020 09:46
Kiitos vastauksista.
Miten se kuuluisi tehdä oikeaoppisesti?
Ei kai tuossa muuta ihmeellistä ku mieluusti vähän keula ylämäkeen ja lämpötilat täysille ja tietty kone kuumaksi.

Tarvikeliikkeistä ei enää taida virallista turbon syylärii saada mutta ilmeisesti se vaparinki on nykyään niin hyvä et sillä pärjää.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän se moottorin tuottama lämpö matkavauhdissa on melkolailla sama turbossa ja vaparissa. Tuossa tekniikanvaihto 99 turbossani aikanaan tuli lämpöongelma niinikään maantieajossa ja syy löytyi: syylärin lamellit oli ihan murusina. Vaihto hyväkuntoiseen 90:stä otettuun käytettyyn syyläriin korjasi ongelman...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Predatori
"Aero"
Viestit: 423
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mulla on bilteman vaparin syyläri T16 ässässä. Ei mitään ongelmia lämpöjen kanssa, vaikka keulalla on iso cooleri edessä. Ei taida monessa turbo satkussa olla enää orkkis jäähdytintä. Motonetin motorad termaria vertasin orkkikseen. Hirveä ero. Motonet mallissa oli ihme reikiä ja rakoja joita ei orkkiksessa ollut. Ja ylläri, motonetin termarilla lämmöt seilasivat eivätkä nousseet riittävän ylös.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316

Mono
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja Mono »

Hietalahti kirjoitti:
Ti Touko 26, 2020 14:40
Summasummarum Motonetin termarit pitäisi laittaa käyttökieltoon!
Ai saatana, pitäisikö mennä repimään irti omasta autosta...
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 657
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Ainakin 99/90 syylärit on metalli päätyisiä kaikki. Jäähdytinkorjaamo tekee kuinka taajan syylärin tahansa. Omaan 99 teetin uuden kennotuksen vaikka ei edes vuotanut, mut halusin pois sulkea lämpö ongelmat. teki turbon kennolla eli taajemmalla.

satkuissa syylärit on muovipäätyisiä, mutta vanhemmat metallipäätyisiä. Näihin metallisiin kun teettää uuden kennotuksen niin :) väittäisin että pitkäikäisempi kun uusi muovipäätyinen....
kulkuvälineenä kuorma-auto, sprinter 313
kauniimpi osapuoli liikkuu: saab 9000CD T -88 (KA)
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
jääauto: 900i -87
tuleva rata-auto: 900i -92

kaneali
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Moi
Onko lämmöt nyt puolivälissä sekä ajossa että paikoillaan.Minun T 16 :ssakin lämpöongelmaa. Lämmöt nousee hitaassa ajossa ja paikoillaan käydessä puhallin päällä tämän tästä.Ei kuitenkaan punaisella,tuossa vaakatason ja punaisen puolivälissä.Termostaatti vaihdettu parikin kertaa. Lienee syytä vaihtaa jäähdytin.
Kipe_9000; Missä jäähdytinkorjaamossa käytit? Harvassa nuo korjaajat nykyään. Minullakin lienee vaparin metallipäätyinen
jäähdytin nyt.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1343
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja anv »

kaneali kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 22:10
Moi
Onko lämmöt nyt puolivälissä sekä ajossa että paikoillaan.Minun T 16 :ssakin lämpöongelmaa. Lämmöt nousee hitaassa ajossa ja paikoillaan käydessä puhallin päällä tämän tästä.Ei kuitenkaan punaisella,tuossa vaakatason ja punaisen puolivälissä.Termostaatti vaihdettu parikin kertaa. Lienee syytä vaihtaa jäähdytin.
Kipe_9000; Missä jäähdytinkorjaamossa käytit? Harvassa nuo korjaajat nykyään. Minullakin lienee vaparin metallipäätyinen
jäähdytin nyt.
Eikös tuo toimi silloin juuri niinkuin on tarkoitettu? Eli kun ei ole ajoviimajäähdytystä tarpeeksi, koneen lämmöt vähän nousevat ja flekti puuttuu pelin ja lämmön nousu pysähtyy siihen...
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sittenhän se on ihan kaput, jos lämmöt vaan nousee vaikka flekti pyörii kokoajan. Omissa autoissa mitä on ollut huonoja syyläristä, ne lamellilevyt irrotessaan pillien välistä kielii kyllä jäähdyttimen kunnon. Katso onko ne ihan muhjua?

Haljennut sylinterikansi teki myös lämpöongelmia yhdessävaiheessa. Ensin vähän ja eräänä päivänä kun kone keitti huolella, sieltä tuli kaikki vedet ulos syöksymällä niin, että tyhjäksi asti porisi parkkipaikalla. 8litraa meni vettä, kun lähdin lisäämään... 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 657
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

kaneali kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 22:10
Moi
Onko lämmöt nyt puolivälissä sekä ajossa että paikoillaan.Minun T 16 :ssakin lämpöongelmaa. Lämmöt nousee hitaassa ajossa ja paikoillaan käydessä puhallin päällä tämän tästä.Ei kuitenkaan punaisella,tuossa vaakatason ja punaisen puolivälissä.Termostaatti vaihdettu parikin kertaa. Lienee syytä vaihtaa jäähdytin.
Kipe_9000; Missä jäähdytinkorjaamossa käytit? Harvassa nuo korjaajat nykyään. Minullakin lienee vaparin metallipäätyinen
jäähdytin nyt.
Ihan Tässä Forssan sivussa oleva korjaamo mikä laittelee kaikennäköisiä koneita yms. en tiedä onko enää toiminnassakaan kun varmaan eläkeiän tuntumassa. Mut luulis näitä nyt vielä Suomesta löytyvän. Ite menisin kyl nyt ihan uudella vaparin jäähdyttimella + paremmilla flekteillä
kulkuvälineenä kuorma-auto, sprinter 313
kauniimpi osapuoli liikkuu: saab 9000CD T -88 (KA)
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
jääauto: 900i -87
tuleva rata-auto: 900i -92

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kesti ne muovipäätyiset 18 vuotta kuitenkin ihan heittämällä. Uutta vaan sinne...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 839
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Lämmöt nousee maantiellä

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Lämmöt pysyy kyllä kurissa orkkis kennolla mutaa taitaa olla kannen tiiviste vika jos vaan lämmöt nousee eikä muuten pysy kurissa

Vastaa Viestiin