99 GL -83 herättelyä unilta
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
99 GL -83 herättelyä unilta
Terve
Kai tästä voisi oman lirpakkeen, eikä vaan kirjoitella pieniin kysymyksiin.
Eli on kysessä tollainen 99GL -83 mikä on jokusen vuoden seissyt, mitä koitan saada viimemään liikkeelle.
Eli nyt se yrittää parhaansa sammuakseen tyhjäkäynnillä, ravistaa, melkein kuolee ja sitten törähtää taas käyntiin. Käy ihan kunnolla kun kierroksia on +1200.
Muistelen että se kävi parisen vuotta sitten ihan hyvin tyhjäkäynnilläkin ja vaihdoin 2v takaperin siihen tulpat, bensansuodattimen, puolan ja virranjakajan kannen ainakin. Tulpan johdot on myös ok.
Vanhaa bensaa vai, vai pistänkö tulpat vielä uusiksi tai sytytyksen säätöä?
Kai tästä voisi oman lirpakkeen, eikä vaan kirjoitella pieniin kysymyksiin.
Eli on kysessä tollainen 99GL -83 mikä on jokusen vuoden seissyt, mitä koitan saada viimemään liikkeelle.
Eli nyt se yrittää parhaansa sammuakseen tyhjäkäynnillä, ravistaa, melkein kuolee ja sitten törähtää taas käyntiin. Käy ihan kunnolla kun kierroksia on +1200.
Muistelen että se kävi parisen vuotta sitten ihan hyvin tyhjäkäynnilläkin ja vaihdoin 2v takaperin siihen tulpat, bensansuodattimen, puolan ja virranjakajan kannen ainakin. Tulpan johdot on myös ok.
Vanhaa bensaa vai, vai pistänkö tulpat vielä uusiksi tai sytytyksen säätöä?
Viimeksi muokannut Kapt.Kosmos, Ti Elo 11, 2020 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Onhan kaasarissa öljyä? Onko kärjellinen sytkä? Jos on nii konkka ja kärjet vaihtoon.
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Onko joku joskus saanut tarvikemallisen puolan toimimaan tyydyttävästi Saabissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Oli ainakin, pitäisi katsoa se öljy tilanne uusiksi nyt.
Sytkä on kärjetön, ilmeisesti jostain 900sesta numeron perusteella.
Parempi olisi toimia koska se on Bilteman SUURTEHOPUOLA .
95ssani on muuten Bilteman suurtehopuola myös, eri mallinen kyllä ja se toimi paremmin kun edellinen tarvike puola. Se olikin kärjelliselle tehty.
Fordin moottori kyllä
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Tuoretta bensaa nyt ainaki vois kokeilla. Jos on oikeasti vuosia jo ikää sielä tankissa olevalla niin ei ainakaan auta. Mitenkä siinä kohtaa ku meinaa kyykätä, haiseeko siltä että olis liian rikkaalla? Ja jos se alkuperänen puola vielä jostain löytyy ja on ehjä niin nakkaa paikoilleen. Eihän se aivan tavatonta ole että puola menee oikkariin mutta eipä itselle tule yhtäkkiä tapauksia mieleen omalla tai lähipiirin kohalla.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Puolassa oli bakeliitti/muovi rikki, johdot ja liittimet vain roikkuivat ilmassa, se hajosi lopullisesti tarkastellessa sitä.Henri S kirjoitti: ↑Ti Elo 11, 2020 17:40Tuoretta bensaa nyt ainaki vois kokeilla. Jos on oikeasti vuosia jo ikää sielä tankissa olevalla niin ei ainakaan auta. Mitenkä siinä kohtaa ku meinaa kyykätä, haiseeko siltä että olis liian rikkaalla? Ja jos se alkuperänen puola vielä jostain löytyy ja on ehjä niin nakkaa paikoilleen. Eihän se aivan tavatonta ole että puola menee oikkariin mutta eipä itselle tule yhtäkkiä tapauksia mieleen omalla tai lähipiirin kohalla.
Askartelin joskus ulkoiseen tankin, niin voisi sillä kokeilla miten käy tuoreella. Ei ole tällä hetkellä mitään mihin valuttaa sen puoli tankkia vanhaa bensaa.
On tarkoitus tyhjentää se viimeistään ennen katsastusta, kun tuskin se vanha bensaa ainakaan parantaa päästöarvoja.
Voin huomenna ottaa videon törinöistä jos ei lähde käymään kunnolla uusilla tulpilla/suodattimella/bensalla.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 81
- Liittynyt: Pe Elo 03, 2012 18:11
- Paikkakunta: Salo
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Valitettavasti en osaa auttaa ongelmasi kanssa, mutta iso hatunnosto siitä, että väännät vähän isompaakin projektia ennakkoluulottomasti kerrostaloalueen parkkiksella!
Saab 900i -88
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Saab 900S -90
Saab 900S -95
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Kyseinen suurtehopuola mullakin käytössä, ainakin kymppitonnin verran nyt ollut täysin ongelmaton tuttavuus.Kapt.Kosmos kirjoitti: ↑Ti Elo 11, 2020 10:45Parempi olisi toimia koska se on Bilteman SUURTEHOPUOLA .
95ssani on muuten Bilteman suurtehopuola myös, eri mallinen kyllä ja se toimi paremmin kun edellinen tarvike puola. Se olikin kärjelliselle tehty.
Fordin moottori kyllä
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
poissulje vanhan bensan mahdollisuus pulloruokinnalla eli mehukatti purkki siihen bensaa ja letku siitä pumpulle ennen muita turhia aikaavieviä manöövereitä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
On siellä myös vaihdettu satulat, levyt, vedetty jattuputkea, sisällä askarreltua kaikenlaista pientä ja 95n pitäisi vaihtaa kannet kuhan saan uuden vesiletkun hankittua, se on kyllä parkkihallissa piilossa.JussiH 900 kirjoitti: ↑Ti Elo 11, 2020 20:14Valitettavasti en osaa auttaa ongelmasi kanssa, mutta iso hatunnosto siitä, että väännät vähän isompaakin projektia ennakkoluulottomasti kerrostaloalueen parkkiksella!
Siellä saa tehdä pieniä korjauksia, katotaan mitä menee liian pitkälle pihapoliisien mielestä.
Kuhan sen saa katsastettua niin voi touhuta töissä, sinne kun ei voi jättää autoa seisomaan, niin pitää tehdä tälläiset hommat kotona.
.
Jeps, kyselin tällä vaan mitä se voisi olla, että osaa vähän varautua.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Siinä on vähän Saabin rupinoita, tulipa yllättävän huono video otettua ja Saab käy paremmin kuin aikaisemmin. Videossa käy vanhalla bensalla, uudella ei ollut oikeastaan eroa, mutta silloin kone oli viileämpi.
Alko vihlomaan selkää sen verran etten jaksanut hirveesti askarrella. Kattoo jos huomenna saisi lämpimällä ja uudella bensalla testattua.
Tulpat vaihdoin, suodattimen ja koitin sytystä säätää. Sytytystä hieromalla käyntiä sai parannettua muttei merkittävästi.
Mulla on se krominen vastuksella oleva 95ssa ollut aika pitkään, eikä sen kanssa ole kyllä ollut ongelmia. Tossa on se vähän hillitympi sininen.
muoks: Ai juu, öljyä on kaasarissa kai hyvin. Eikö se ollut että vähän ennen kuin korkki menee paikoilleen tuntuu vastusta?
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Kaivoin ajoitusvalon esiin ja laitoin ajoituksen siihen mikä se pitäisi olla, putsailin kaasaria mitä nyt irroittamatta pystyy putsaamaan ja laitoin vähän hylomaria noihin imusarjan liitoksiin kun ovat vähän rupisia. ja käynti tasoittui, mutta ei ole vieläkään tasainen.
Ehkä se kaipaa vaan rääkkiä. Pitäs laittaa jarrut loppuun niin pääsisi edes parkkiksella pyörittämään vähän.
Ehkä se kaipaa vaan rääkkiä. Pitäs laittaa jarrut loppuun niin pääsisi edes parkkiksella pyörittämään vähän.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Kävin vielä kattomassa niin taitaa saada ilmaa kaasarin ja imusarjan välistä alareunasta.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Videosta ei selvinny mut onko tiiviste kunnossa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 GL -83 herättelyä unilta
Kyllähän tuo kovasti samalta kuulostaa kuin mun satku vuosikaudet, kunnes lopulta muutama viikko sitten jaksoin uusia imusarjan tiivisteen. Imuilman vihellyskin minusta kuuluu videolla rytinän seasta.
Mun satku kävi ihan ok ton vuotavan tiivisteen kanssa, kunhan oli imu pikkasen auki, ja sillä tavoin se meni vuosikausia päästöistäkin läpi - liikkeellä ollessa vuodolla ei ollut juuri havaittavaa merkitystä. Vaan onpa nyt ihan erilainen ajettava, ei enää sammu ilman imua liikennevaloissakaan, kun päästää tyhjäkäynnille...
Suosittelen kyllä lämpimästi tiivisteen vaihtohommaa, ei ollut edes kovin vaikea suoritus, vaikka etukäteen sitä itse turhaan pelkäsin. Jäähdytysnestettä kannattaa ennen imusarjan irrotusta hieman vähentää, niin ei valu pitkin pihoja, ja muistaa sitten tietysti myös ilmata systeemi, kun homma on valmis.
--Tuomas
p.s. satku kyllä hiukan rytisee edelleen tyhjäkäynnillä, varsinkin ennen kuin on kunnolla lämminnyt, imuvuodon korjauksen jälkeenkin, vaan tuo ajoituksen tarkistus ja venttiilivälysten tsekkaus on vielä tekemättä, luultavasti niistä löytyy siihen ratkaisu...
Mun satku kävi ihan ok ton vuotavan tiivisteen kanssa, kunhan oli imu pikkasen auki, ja sillä tavoin se meni vuosikausia päästöistäkin läpi - liikkeellä ollessa vuodolla ei ollut juuri havaittavaa merkitystä. Vaan onpa nyt ihan erilainen ajettava, ei enää sammu ilman imua liikennevaloissakaan, kun päästää tyhjäkäynnille...
Suosittelen kyllä lämpimästi tiivisteen vaihtohommaa, ei ollut edes kovin vaikea suoritus, vaikka etukäteen sitä itse turhaan pelkäsin. Jäähdytysnestettä kannattaa ennen imusarjan irrotusta hieman vähentää, niin ei valu pitkin pihoja, ja muistaa sitten tietysti myös ilmata systeemi, kun homma on valmis.
--Tuomas
p.s. satku kyllä hiukan rytisee edelleen tyhjäkäynnillä, varsinkin ennen kuin on kunnolla lämminnyt, imuvuodon korjauksen jälkeenkin, vaan tuo ajoituksen tarkistus ja venttiilivälysten tsekkaus on vielä tekemättä, luultavasti niistä löytyy siihen ratkaisu...