Pakkasukko kävi kylässä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Pakkasukko kävi kylässä...

Viesti Kirjoittaja jariha »

... Jäätävällä sormellaan hän kosketti Saabiamme ja ikiroutaan sen vaivutti. Ei auta leuto keli, ei lämppäri jne jne...

Että se näistä talviautoista. Vaimon pikkujoulureissulle jäänyt auto ei enää suostunutkaan starttaamaan. Ei edes apuvirralla. Pakkasta kyllä oli melkein kymmenen. Viikontakaisesta ei sitten opittu yhtään. Niin, kyse on tuosta 900i:stä, joka kyllä 99L:n voimin vedettiin pihaan, mutta nyt kun kone olisi lämmin, niin ei se yritä enää edes startata.

Tuntuu ihan pohjattomalta kaivolta tai lopun alulta, kun sitä on kuitenkin tällekin syksylle huollettu, korjattu ja katsastettu kohta arvonsa edestä*(katso alla), eikä vieläkään se riitä. Lämppäristä lähtee aamuisin vaivatta, mutta kylmiltään ei sitten millään.

Onneksi ei ole pahemmin reissua vaimolla tulevalla viikolla.


*) Siis olemme lähellä sitä leikkauspistettä, kun auton arvo toisessa käyrässä laskee ja korjauskustannukset toisessa käyrässä nousee, niin jossain kohti ne leikkaa. Onko se se kohta, jossa pitäisi ymmärtää luovuttaa?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Se on se kohta, kun ajoneuvo siirtyy käyttöauto-statuksesta harrasteauto-statukseen ja käyrä päättyy. Harrastukseen menneitä rahoja kun ei lasketa.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Sinäpä sen sanoit. Tätä minä olen vähän pelännytkin ja alkanut rahojani laskemaan, että joko sitä uutta autoa alettais miettimään. Ihan vielä ei ole sen aika, mutta kovin montaa kertaa tuo ei enää saa jättää...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

jariha kirjoitti:Sinäpä sen sanoit. Tätä minä olen vähän pelännytkin ja alkanut rahojani laskemaan, että joko sitä uutta autoa alettais miettimään. Ihan vielä ei ole sen aika, mutta kovin montaa kertaa tuo ei enää saa jättää...
Haaveiletko siitä 9-2X: stä? :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

93t sport kirjoitti:Haaveiletko siitä 9-2X: stä? :wink:
No, ihan uutta en ole uskaltanut vielä ajatella, mutta jos ne sen 9-2X:n nyt suostuvat tänne tuomaan ja järkevästi vielä hinnoittelevat, niin kylläpä se aika lähellä alkais olla, ettenkö tilausta tekisi. Mutta odotellaan...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tarkentaisitko tuota vikaa vähän?
Ei starttaa, siis ei käynnisty vai ei pyöritäkkään?

Mutta lämmitysjohdon päästä lähtee normaalisti?
Oletko kokeillu painaa kaasua käynnistäessä, jos olis vaikka toi lisäilmasuutin jumis...

Jos tuon k-jetillinen, niin ohjauspaineventtiili voi oireilla tuollain.
Mutta tarkenna hieman oireita, niin ihmetellään rohtoja enempi....

Teemu
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

jos ei starttaa mutta virrat tulee , voi kokeilla käynnistystä suoraan startin päästä (ruuvarilla tai johdon pätkällä pari napaa yhteen)
jos starttaa vois vikaa olla virtalukossa.

jos ei starttaa noin niin vikaa voi olla solenoidissa , mutta jos solenoidi menee päälle , niin vikaa vois olla vaikka startin hiilissä , tekohengityksenä vasaralla kopautus startin kylkeen ja samalla joku starttaa .. näistä mä lähtisin .( näitä paikkoja ei okeestaan tarvii "huoltaa" ne toimii ja sitten on tullut aika täyteen vaihtaa esim. startin hiilet, syys huolto ei siis riitä )
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ok, päivällä se yritti startata, mutta tuntuu olevan vain niin jäässä, ettei jaksa käyntiin asti. Tänään ei kuitenkaan ollut kuin muutama aste pakkasta ja lämmitin kiinni useamman tunnin. Nyt illalla kun pakastui hieman, niin kuului vaan *nap-nap*, aivan kuten eilenkin. Nyt kun pakkanen tuntuu vain nousevan, niin luovutan ja hinaan huomenna enoni korjaamolle. Saa siellä seuraavan yön lämpimässä sulaa ja katsotaan sitten uudelleen.

Olishan tuossa omakin talli, mutta kun on sopiva ylämäki, ettei tuota kukaan sinne työnnä.

Vanhuus se on tullut ja todennäköisesti tämä on useamman osatekijän summa. Viime talvena vielä pidin 15-asteen pakkasrajaa, mutta nyt se on laskenut jo reilusti alle kymmeneen. Mitähän sitten, kun ne pakkaset oikein kunnolla alkaa paukkumaan...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No tuskimpa tuossa starttimoottoria kummempaa vikaa ole ja taitaa sun kulkupelis olla sen verta uudempi että se on siedettävässä paikassakin huoltoa aatellen.
Toi on nyt ihan normaalia kulutustavaraa, ettei pidä vielä saabisi luotettavuudesta. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin, satku on taas ajossa. Yö lämpimässä hallissa ja sitten aamupäiväksi ladatulla akulla ulos odottamaan, että pääsin sen hakemaan. No, tämä neljän tunnin odotus reilun kymmenen asteen pakkasessa oli liikaa eikä enää lähtenytkään käyntiin, vaikka startti pyöritti ihan hyvin. Syy: tulpat kastuivat, kun ei heti lähtenyt. Tulppien kuivaus, uudelleen yritys ja niinhän se hörähti käyntiin, alkuun tosin kolmella pytyllä.

Eli korjaukseksi pikainen tulppien vaihtoa, sillä nämä ovat jo varmasti vioittuneet, kun kastuneetkin jo muutaman kerran. Ei ne edes vanhat ole, joten miksi ne yleensäkin kastuvat noin helposti? Samalla tuo akku alkaa olla sellainen, ettei se enää pakkasia kestä, vaikka muuten kelvosti toiminutkin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin