OG900 1986 sähköongelma
OG900 1986 sähköongelma
Nyt tarvitaan vertaistukea ja tietoa
Törmäsin tänään autotallissa ikuisuusprojektiani (900 CD 1986, T16, LH2.2, manuaali, ei katalysaattoria) kasatessani mielenkiintoiseen pikku ongelmaan: Moottorin johtosarjalta tulee LH 2.2 ECU:n luo 4-napainen musta liitin https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater.
Mittariston johtosarjalta tulee vastaavasti 2-napainen musta liitin: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Ihan tarkkaan en muista miten kytkennät kuuluisivat olla, sillä purin auton sähköt 18 vuotta sitten.
Jos nyt tulkitsen jenkkiversion kytkentäkaaviota https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... ible-86-94 sivulta 109 oikein, niin noiden liittimien pitäisi mennä yhteen ja muodostaa liitos 59, jolloin sinistä piuhaa pitkin kierroslukutieto saadaan sytytysvahvistimelta 147 ECU:lle napaan, 1 ja CE-valo ja diagnostiikkapistoke oikean pyöräkotelon päällä yhdistyvät ECU:n napaan 19 violetti-valkoisella johdolla.
Onko kellään vuosien 1984-86 korjaamokirjan osaa 3:2, josta voisin tarkistaa katalysaattorittoman Suomi-mallin todellisen kytkennän?
Myös hyvät valokuvat Suomimallista ko. alueelta auttavat, sillä ameriikoissa moottorin johtosarjalta tulee näköjään valkoinen kaksinapainen liitin, johon mittariston johtosarja kytkeytyy:
Kuva 1: https://s354.photobucket.com/user/tuner ... k.jpg.html
Kuva 2: https://s354.photobucket.com/user/tuner ... w.jpg.html
Tällä hetkellä oudon yhteensopimattomuuden syyksi epäilen joko:
1)Johtojen ei kuulu olla tässä vuosimallissa kytkettyinä
2) Autoon on eksynyt väärä moottorin johtosarja
3) Kanada
Törmäsin tänään autotallissa ikuisuusprojektiani (900 CD 1986, T16, LH2.2, manuaali, ei katalysaattoria) kasatessani mielenkiintoiseen pikku ongelmaan: Moottorin johtosarjalta tulee LH 2.2 ECU:n luo 4-napainen musta liitin https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater.
Mittariston johtosarjalta tulee vastaavasti 2-napainen musta liitin: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Ihan tarkkaan en muista miten kytkennät kuuluisivat olla, sillä purin auton sähköt 18 vuotta sitten.
Jos nyt tulkitsen jenkkiversion kytkentäkaaviota https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... ible-86-94 sivulta 109 oikein, niin noiden liittimien pitäisi mennä yhteen ja muodostaa liitos 59, jolloin sinistä piuhaa pitkin kierroslukutieto saadaan sytytysvahvistimelta 147 ECU:lle napaan, 1 ja CE-valo ja diagnostiikkapistoke oikean pyöräkotelon päällä yhdistyvät ECU:n napaan 19 violetti-valkoisella johdolla.
Onko kellään vuosien 1984-86 korjaamokirjan osaa 3:2, josta voisin tarkistaa katalysaattorittoman Suomi-mallin todellisen kytkennän?
Myös hyvät valokuvat Suomimallista ko. alueelta auttavat, sillä ameriikoissa moottorin johtosarjalta tulee näköjään valkoinen kaksinapainen liitin, johon mittariston johtosarja kytkeytyy:
Kuva 1: https://s354.photobucket.com/user/tuner ... k.jpg.html
Kuva 2: https://s354.photobucket.com/user/tuner ... w.jpg.html
Tällä hetkellä oudon yhteensopimattomuuden syyksi epäilen joko:
1)Johtojen ei kuulu olla tässä vuosimallissa kytkettyinä
2) Autoon on eksynyt väärä moottorin johtosarja
3) Kanada
Re: OG900 1986 sähköongelma
Onko tarkemmin tietoa mistä nuo johdot tulevat? Koko auton sähköjärjestelmää kuvaavasta piirroksesta pitäisi pystyä seuraamaan jokainen yksittäinen johtoveto, mutta auttaisi, jos tiedettäisiin missä on toinen pää.
Onko johdon kylkeen printattuna numeroita liittimen lähelle?
Saab 900 3:2 Sähköjärjestelmä, kytkentäkaaviot M1984 - 86 sivu 66:
Onko johdon kylkeen printattuna numeroita liittimen lähelle?
Saab 900 3:2 Sähköjärjestelmä, kytkentäkaaviot M1984 - 86 sivu 66:
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: OG900 1986 sähköongelma
no jos funtsitaan että itse on purkanut ne 18v sitten niin millä todennäköisyydellä sinne olisi eksynyt jonkun toisen johtosarja tilalle? eiköhän lähtökohta ole se että se on siitä autosta ellei ole painavaa syytä epäillä muuta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: OG900 1986 sähköongelma
Kiitokset jus:lle sähkökaaviosta. Tuon perusteella liittimien pitäisi liittyä toisiinsa.
Täytyy käydä illalla piippaamassa johdot vielä läpi, jotta voin varmistaa niiden alkupäät.
Tuo johtosarjan vaihtuminen on sinällään mahdollista, sillä auto on toimitettu osina kokeneelle Saab -maalarille, joka loppuhitsauksien ja maalauksen jälkeen myös kasasi auton. - Pitääkin olla häneen yhteydessä ja kysellä, voisiko olla mahdollista, että johtosarja on sekoittunut maalauksen aikana toisen auton johtosarjan kanssa...
Täytyy käydä illalla piippaamassa johdot vielä läpi, jotta voin varmistaa niiden alkupäät.
Tuo johtosarjan vaihtuminen on sinällään mahdollista, sillä auto on toimitettu osina kokeneelle Saab -maalarille, joka loppuhitsauksien ja maalauksen jälkeen myös kasasi auton. - Pitääkin olla häneen yhteydessä ja kysellä, voisiko olla mahdollista, että johtosarja on sekoittunut maalauksen aikana toisen auton johtosarjan kanssa...
Re: OG900 1986 sähköongelma
Eilen kävin autotallissa piippailemassa johtosarjaa, mutta en ruvennut käymään johtojen päitä johto kerrallaan läpi. - Syykin on selkeä, sillä otin ECU:n 25 -napaisen liittimen auki ja vertasin liittimen johdotuksia sähkökaavioihin. Sieltä paljastui, että johdotus vastaa 100% vuosimallien -89 ja -90 i16 automaatin johdotuksia:
Pinnit 1-13: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Pinnit 14-25: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
I16 kaavio 1989 - 1990: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Seuraavaksi aloin etsimään aikanaan "perunalla" ottamiani valokuvia konehuoneen puolelta:
- Vanha kuva vasemmalta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
- Vanha kuva oikealta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Kun noita kuvia (vaatii ison ja hyvälaatuisen näytön) vertaa nykyiseen asennukseen, näyttää johtosarja erilaiselta: Nykyinen johtosarja on siistimpi, vähemmän teipattu, siihen on ilmestynyt vaalea teippi (ilmeisesti tehdasasennus, mutta merkintöjä ei ole näkyvissä) 4-pytyn suuttimen tienoille. Myös suuttimien johdot lähtevät nykyisessä asennuksessa ylöspäin, kun alkuperäisessä ne eivät ole näkyvissä.
- Uusi kuva vasemmalta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Vielä kun liitin 59 (2-napainen) ECU:n yläpuolella on vaihtunut liittimeksi 123 (4-napainen) ja liittimen 67 (konetilassa oikealla sisäilmanoton vieressä) johdotuksien väritys eroaa tulevan ja lähtevän johdotuksen osalta, uskallan sanoa 99% varmasti että autoon on asennettu väärä moottorin johtosarja.
- Liitin 67, johdot ECU:lta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
- Liitin 67, johdot korin johtosarjalta (sulakerasialta): https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Huom! Johtojen paikkat liittimessä eivät välttämättä vastaa alkuperäistä, sillä niitä on käpistelty.
Nythän näyttää siltä, että tässä on kaksikin helppoa ja nopeaa vaihtoehtoa:
1) Hankkia alkuperäinen -86 T16 +ilmastointi -johtosarja ja asentaa se paikoilleen
2) Muokata paikoillaan oleva -89/-90 i16 Automaatti + ilmastointi -johtosarja autoon sopivaksi
Pinnit 1-13: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Pinnit 14-25: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
I16 kaavio 1989 - 1990: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Seuraavaksi aloin etsimään aikanaan "perunalla" ottamiani valokuvia konehuoneen puolelta:
- Vanha kuva vasemmalta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
- Vanha kuva oikealta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Kun noita kuvia (vaatii ison ja hyvälaatuisen näytön) vertaa nykyiseen asennukseen, näyttää johtosarja erilaiselta: Nykyinen johtosarja on siistimpi, vähemmän teipattu, siihen on ilmestynyt vaalea teippi (ilmeisesti tehdasasennus, mutta merkintöjä ei ole näkyvissä) 4-pytyn suuttimen tienoille. Myös suuttimien johdot lähtevät nykyisessä asennuksessa ylöspäin, kun alkuperäisessä ne eivät ole näkyvissä.
- Uusi kuva vasemmalta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Vielä kun liitin 59 (2-napainen) ECU:n yläpuolella on vaihtunut liittimeksi 123 (4-napainen) ja liittimen 67 (konetilassa oikealla sisäilmanoton vieressä) johdotuksien väritys eroaa tulevan ja lähtevän johdotuksen osalta, uskallan sanoa 99% varmasti että autoon on asennettu väärä moottorin johtosarja.
- Liitin 67, johdot ECU:lta: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
- Liitin 67, johdot korin johtosarjalta (sulakerasialta): https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Huom! Johtojen paikkat liittimessä eivät välttämättä vastaa alkuperäistä, sillä niitä on käpistelty.
Nythän näyttää siltä, että tässä on kaksikin helppoa ja nopeaa vaihtoehtoa:
1) Hankkia alkuperäinen -86 T16 +ilmastointi -johtosarja ja asentaa se paikoilleen
2) Muokata paikoillaan oleva -89/-90 i16 Automaatti + ilmastointi -johtosarja autoon sopivaksi
Re: OG900 1986 sähköongelma
Tänään kävin piippailemassa yleismittarilla ECU:lta moottorille menevän johtosarjan kaikki johdot läpi ja kirjoittelin paperille ylös tarvittavat muutokset johtosarjan muokkaamiseksi 1986 T16 manuaali sopivaksi.
Käsin täytennetty ECU:n liittimen johdotus kuvassa: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Käytännössä näyttäisi siltä, että helpoimmalla pääsen, kun lisään autossa nyt olevaan tuoreempaan johtosarjaan kaksi johtoa ilmastoinnille.
1) Lisätään sininen johto ja kytketään se ECU:n liittimessä napaan 12 nykyisen vihreäpunaisen johton rinnalle. Sinisen johdon toinen pää kytketään ECU:n johtosarjan 6-napaiseen liittimeen "67" samaan napaan, kuin vastinkappaleessa 1986 sulakerasialta tulevan johtosarjan sininen johto.
2) Lisätään puna-valkoinen johto ja kytketään se ECU:n liittimessä tyhjänä olevaan napaan 16. Toinen pää kytketään ECU:n johtosarjan 6-napaiseen liittimeen "67" samaan napaan, kuin vastinkappaleessa 1986 sulakerasialta tulevan johtosarjan puna-valkoinen johto.
Tämän lisäksi joudun vaihtamaan ECU:n johtosarjan liittimen "123" liittimeksi "59", eli CE-valolta konetilan vikapistokkeelle tuleva ECU:n johtosarjan nelinapainen liitin vaihtuu kaksinapaiseksi.
Tämän jälkeen autoon jää sisäilmanoton viereen yksi ylimääräinen 3-napainen liitin irtaalleen: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Vuosimallissa 1989 tuohon kytkeytyisi EZK -sytytyksen johtoja.
Ei siis vaikuta tekemättömältä hommalta, jos sattuu niin ikävästi ettei alkuperräistä tai sitä vastaavaa johtosarjaa tule jossain vastaan.
Käsin täytennetty ECU:n liittimen johdotus kuvassa: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Käytännössä näyttäisi siltä, että helpoimmalla pääsen, kun lisään autossa nyt olevaan tuoreempaan johtosarjaan kaksi johtoa ilmastoinnille.
1) Lisätään sininen johto ja kytketään se ECU:n liittimessä napaan 12 nykyisen vihreäpunaisen johton rinnalle. Sinisen johdon toinen pää kytketään ECU:n johtosarjan 6-napaiseen liittimeen "67" samaan napaan, kuin vastinkappaleessa 1986 sulakerasialta tulevan johtosarjan sininen johto.
2) Lisätään puna-valkoinen johto ja kytketään se ECU:n liittimessä tyhjänä olevaan napaan 16. Toinen pää kytketään ECU:n johtosarjan 6-napaiseen liittimeen "67" samaan napaan, kuin vastinkappaleessa 1986 sulakerasialta tulevan johtosarjan puna-valkoinen johto.
Tämän lisäksi joudun vaihtamaan ECU:n johtosarjan liittimen "123" liittimeksi "59", eli CE-valolta konetilan vikapistokkeelle tuleva ECU:n johtosarjan nelinapainen liitin vaihtuu kaksinapaiseksi.
Tämän jälkeen autoon jää sisäilmanoton viereen yksi ylimääräinen 3-napainen liitin irtaalleen: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Vuosimallissa 1989 tuohon kytkeytyisi EZK -sytytyksen johtoja.
Ei siis vaikuta tekemättömältä hommalta, jos sattuu niin ikävästi ettei alkuperräistä tai sitä vastaavaa johtosarjaa tule jossain vastaan.
Re: OG900 1986 sähköongelma
Korjaan itse itseäni johtomuutoksen osalta: Mittasin vuosimallin 1986 sulakerasialta liittimeen "67" tulevien sinisen ja puna-valkoisen johdon alkupäät: Molempien alkupää löytyy sulakerasialta AC:n releen pohjasta linkin kuvan mukaisesti: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Koska releen pohjassa ei ole kytkentänastoja kyseisiin liittimiin, ei kyseisiä johtoja tarvitse myöskään lisätä ECU:n johtosarjan liittimeen "67".
Näin ollen ainoaksi johtosarjamuutokseksi näyttää jäävän jonkinmoisen adapterin luominen ECU:n johtosarjan liittimen 123 ja mittaristolta tulevan johtosarjan liittimen "59" väliin.
Jännityksellä odotan, tarvitseeko tuotakaan loppujen lopuksi tehdä, kun oikein johtosarjoja mittailee ja kaavioita tavaa...
Koska releen pohjassa ei ole kytkentänastoja kyseisiin liittimiin, ei kyseisiä johtoja tarvitse myöskään lisätä ECU:n johtosarjan liittimeen "67".
Näin ollen ainoaksi johtosarjamuutokseksi näyttää jäävän jonkinmoisen adapterin luominen ECU:n johtosarjan liittimen 123 ja mittaristolta tulevan johtosarjan liittimen "59" väliin.
Jännityksellä odotan, tarvitseeko tuotakaan loppujen lopuksi tehdä, kun oikein johtosarjoja mittailee ja kaavioita tavaa...
Re: OG900 1986 sähköongelma
Tänään sain CD:n viimein käyntiin, mutta todettakoon että autossa nyt paikallaan olevan johtosarjan IMM:lle menevien johtojen järjestys vastaa vuosimallia 1989. Vuosimallissa 1986 IMM johtojen järjestys on tokikin erilainen.
Tuon seurauksena auto ei käynyt lainkaan tyhjäkäyntiä IMM piuha paikoillaan. Johto irroitettuna tyhjäkäynti oli siedettävä: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1424094724
Täytyy huomenna muuttaa IMM liittimen johtojärjestys oikeaksi ja toivoa, ettei ECU ja IMM ole vaurioituneet...
Tuon seurauksena auto ei käynyt lainkaan tyhjäkäyntiä IMM piuha paikoillaan. Johto irroitettuna tyhjäkäynti oli siedettävä: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1424094724
Täytyy huomenna muuttaa IMM liittimen johtojärjestys oikeaksi ja toivoa, ettei ECU ja IMM ole vaurioituneet...
Re: OG900 1986 sähköongelma
Kumpikos autosta hajoaa ensin: Ilmamäärämittari vai ECU, kun ilmamäärämittarin johtojärjestys oli väärin?
Nyt nimittäin Check Engine -valo ei suostu sammumaan, vaikka johtojärjestys on korjattu.
Korjattu johtojärjestys: https://www.facebook.com/photo?fbid=358 ... 6087280860
Auto "limb home" -tilassa: https://www.facebook.com/kari.vanttinen ... 8011658633
Nyt nimittäin Check Engine -valo ei suostu sammumaan, vaikka johtojärjestys on korjattu.
Korjattu johtojärjestys: https://www.facebook.com/photo?fbid=358 ... 6087280860
Auto "limb home" -tilassa: https://www.facebook.com/kari.vanttinen ... 8011658633
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: OG900 1986 sähköongelma
Olikos LH2.2 joku mahdollisuus saada vilkkukoodi että näkee mitä herjaa. Tosiaan siellä on voinut myös käydä vahinkoa kun näkyy olevan että LH2.4 menee virta ja maa eri nastoihin, mittaa tuleeko sinne virta ja maa ihan normaalisti (2 ja 4) jos se on kunnossa niin voi epäillä että IMM on saanut kipeää kun signaalilinjaan on parhaassa tapauksessa saatu oikosulku aikaan.
Re: OG900 1986 sähköongelma
Valitettavasti LH 2.2 ei osaa kertoa itsestään.
Jostain ulkomaan sivustolta tavailin, että väärän ilmamassamittarin (metalli- ja muovirunkoisen) asentaminen särkee ilmamassamittarin.
Laitoin jo bildelsbasenin kautta yhden IMM:n tilaukseen.
Jostain ulkomaan sivustolta tavailin, että väärän ilmamassamittarin (metalli- ja muovirunkoisen) asentaminen särkee ilmamassamittarin.
Laitoin jo bildelsbasenin kautta yhden IMM:n tilaukseen.
Re: OG900 1986 sähköongelma
Palataan taas aiheeseen: Käytin auton CO-säädöissä ja sain kyllä päästölapun. Ongelmana tosin on, että lämmettyä moottori ei tahdo kiertää kuin 3000rpm. - Sen jälkeen alkaa rötääminen ja putkeen paukuttelu.
Testasin sytytyksen kolmella eri boksilla, joista yksi oli suoraan Motonetista: Käytös oli kaikilla bokseilla samanlaista.
Seuraavaksi irroitin ilmamassamittarin johdon, jonka jälkeen auto ottikin kierroksia normaalisti.
Lisäksi tarkistin vielä kertaalleen IMM:n johdotukset, jotka olivat oikein kytketty.
Noiden pohjalta päättelin, että joko Ruotsista tilaamani IMM (käytetty osa) on valmiiksi viallinen, tai sitten LH2.2 ohjausboksi on ottanut itseensä aikaisemmin väärin kytketyn ilmamassamittarin johdotuksien takia.
Arvoisat valan tehneet Saabistit: yhdyttekö yllä mainittuun päätelmään, vai löytyykö kristallipallojen utuisista kuvista vielä muita vaihtoehtoja?
Testasin sytytyksen kolmella eri boksilla, joista yksi oli suoraan Motonetista: Käytös oli kaikilla bokseilla samanlaista.
Seuraavaksi irroitin ilmamassamittarin johdon, jonka jälkeen auto ottikin kierroksia normaalisti.
Lisäksi tarkistin vielä kertaalleen IMM:n johdotukset, jotka olivat oikein kytketty.
Noiden pohjalta päättelin, että joko Ruotsista tilaamani IMM (käytetty osa) on valmiiksi viallinen, tai sitten LH2.2 ohjausboksi on ottanut itseensä aikaisemmin väärin kytketyn ilmamassamittarin johdotuksien takia.
Arvoisat valan tehneet Saabistit: yhdyttekö yllä mainittuun päätelmään, vai löytyykö kristallipallojen utuisista kuvista vielä muita vaihtoehtoja?