Vinkkejä tiivistejämien poistoon
Vinkkejä tiivistejämien poistoon
Käynnissä on B-moottorin osittainen kunnostus. Lohko on irroitettu laatikosta, molemmat päädyt ja kansi irroitettuna.
Varsinkin jakopäänkopan tiivisteen jämät olivat erityisen tiukasti kiinni. Tiiviste ilmeisesti on liimattu jo tehtaalla paikalleen. Siihen vielä 39:n vuoden jähmettymisaika on todellakin tehnyt tehtävänsä. Parisen tuntia jaksoin muovisilla partaterillä ja bräkleenillä jämiä hinkata, kunnes kyllästyin ja kävin ostamassa porakoneen päähän nailon-harjan. Sillä lähti tiivistejämät hienosti. Sotkua toki tulee.
Lohkon dekkipinnassa on vielä jonkinkokoisia kannentiivisteen jämiä, joihin muovisen partaterät eivät tuntuneet tepsivän yhtään. Kysymys kuuluukin: uskaltaako dekkipintaan näyttää nylonharjaa? Jos ei, niin muita vinkkejä tiivistepintojen puhdistamiseen otetaan vastaan.
Varsinkin jakopäänkopan tiivisteen jämät olivat erityisen tiukasti kiinni. Tiiviste ilmeisesti on liimattu jo tehtaalla paikalleen. Siihen vielä 39:n vuoden jähmettymisaika on todellakin tehnyt tehtävänsä. Parisen tuntia jaksoin muovisilla partaterillä ja bräkleenillä jämiä hinkata, kunnes kyllästyin ja kävin ostamassa porakoneen päähän nailon-harjan. Sillä lähti tiivistejämät hienosti. Sotkua toki tulee.
Lohkon dekkipinnassa on vielä jonkinkokoisia kannentiivisteen jämiä, joihin muovisen partaterät eivät tuntuneet tepsivän yhtään. Kysymys kuuluukin: uskaltaako dekkipintaan näyttää nylonharjaa? Jos ei, niin muita vinkkejä tiivistepintojen puhdistamiseen otetaan vastaan.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Vinkkejä tiivistejämien poistoon
Valurauta yms. pintoja voi melko järein keinoin putsailla, alumiini hellemmällä kädellä, aina jotakin pehmittävää ja sitten sikliä perään
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vinkkejä tiivistejämien poistoon
rälläkän teräsharjalla uskaltaaa melkein ajella..
onhan niitä oikeitakin aineita tiivisteiden poistoon
onhan niitä oikeitakin aineita tiivisteiden poistoon
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vinkkejä tiivistejämien poistoon
Noita kevytmetalliseoksiakin on monella kovuudella. Itse olisin kaikkia keveitä metalleja putsatessa aika varovainen sen porakoneen teräsharjan kanssa. Ainakaan kuplavolkkarin koneen magnesiumseos ei kauhean kovaa käsittelyä kestä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vinkkejä tiivistejämien poistoon
Tuo nailonharja on varmasti hellempi kuin teräsharja. Ainakin päätyjen kanssa metalliin osuessaan lähinnä kiillotti pintaa. Ei ainakaan silmillä nähtäviä syviä naarmuja. Ohuet naarmut noissa päädyissä peittää anaerobinen liima.
Onko vinkkejä miten säästyn laakerien täystuholta? Olen suojannut kampuraa ja aukinaisia reikiä suojamuovilla, teipillä ja räteillä. Netissä kun pelotellaan että kaikki mahdollinen mikroskooppinen hiomajäte menee pelkästään öljynkiertoon ja laakereista on ensimmäisen sadan kilometrin jälkeen jäljellä vain muisto.
Onko vinkkejä miten säästyn laakerien täystuholta? Olen suojannut kampuraa ja aukinaisia reikiä suojamuovilla, teipillä ja räteillä. Netissä kun pelotellaan että kaikki mahdollinen mikroskooppinen hiomajäte menee pelkästään öljynkiertoon ja laakereista on ensimmäisen sadan kilometrin jälkeen jäljellä vain muisto.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Vinkkejä tiivistejämien poistoon
sietäs jölykanavat hoonata piipunrassilla puhtoiseksi kun kone on auki
ei ole iso homma nostaa kampuraa pois ja putsailla tuiki tärkeät jölykanavat ja samalla tullaan tarkastaneeksi jölypumpun kunto. luonnollisesti huomataan laakereiden vaihtotarve samalla
viimeksi kun toista ruotsalaista moottoria aukoilin katsoin lohkossa menevään öljyporaukseen kun päätytuplat oli irki niin siellä paloi jo punainen valo valmiiksi kun taskulampulla antoi toisesta päästä valoa, eli joku tukki koko kanavan kuivunut öljykalvo tahi muu. kyllä sieltä rassilla hoonaamalla irtosi partikkelia toisen perään ja illalla kone oli jo koko perheen käytössä
ei ole iso homma nostaa kampuraa pois ja putsailla tuiki tärkeät jölykanavat ja samalla tullaan tarkastaneeksi jölypumpun kunto. luonnollisesti huomataan laakereiden vaihtotarve samalla
viimeksi kun toista ruotsalaista moottoria aukoilin katsoin lohkossa menevään öljyporaukseen kun päätytuplat oli irki niin siellä paloi jo punainen valo valmiiksi kun taskulampulla antoi toisesta päästä valoa, eli joku tukki koko kanavan kuivunut öljykalvo tahi muu. kyllä sieltä rassilla hoonaamalla irtosi partikkelia toisen perään ja illalla kone oli jo koko perheen käytössä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vinkkejä tiivistejämien poistoon
Yhdet laakerit katsoin ja olivat kuin uudet, joten jättäisin mielelläni ne rauhaan.
B-koneessahan öljypumppua pyörittää sivuakseli ja purettavissa kone paikallaankin. Se putsaillaan ja tutkitaan toki irrallaan.
B-koneessahan öljypumppua pyörittää sivuakseli ja purettavissa kone paikallaankin. Se putsaillaan ja tutkitaan toki irrallaan.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Vinkkejä tiivistejämien poistoon
Halpis öljyt sisään huuhteluöljyksi ja sitte vaihtaa ne parin lämpimän jälkee ja tietysti myös suodatin. Nuo koneet suunniteltu ja tehty ennenku mikromuovi ja syntöljyt keksitty ni kyllä se passaa ilman kanavahuuhtelujakin. Sille tielle kun lähtee ni pitää purkaa atomeiksi.
Öljypumpunkin aukasukaan tuskin tarpeellista mutta jos siihen päätyy niin kannattaa uusia se o-rengas ni pysyy pumppu ulospäin kuivana. Metallisella kalvaimella ja 240 kankaisella hiomanauhalla on rautapinnat aina tullu putsattua.
Jakopään kopan tiiviste voipi olla liimattu. Noihin kun vaihettiin noita jakopäitä ilman että sylinterikantta tai laatikkoa irrotettiin, jakokoppa vaan nyppästiin välistä pois, niin usein sitte lontrattiin liiman kans kasaan.
Öljypumpunkin aukasukaan tuskin tarpeellista mutta jos siihen päätyy niin kannattaa uusia se o-rengas ni pysyy pumppu ulospäin kuivana. Metallisella kalvaimella ja 240 kankaisella hiomanauhalla on rautapinnat aina tullu putsattua.
Jakopään kopan tiiviste voipi olla liimattu. Noihin kun vaihettiin noita jakopäitä ilman että sylinterikantta tai laatikkoa irrotettiin, jakokoppa vaan nyppästiin välistä pois, niin usein sitte lontrattiin liiman kans kasaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Vinkkejä tiivistejämien poistoon
Wurht Bristle