Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Potilaana siis og satku vm. -93 ja 2,1 koneella. Jos auto seisoo esim. yli tunnin, nii ei välttämättä lähde käyntiin. Vika johtuu siitä ettei saa bensaa. Startattaessa jännite pumpun liittimelle n. 10 volttia. Eikös tuo ole aika vähän? Akusta suoraan antaa virtaa pumpulle, niin saa bensaa ja lähtee käyntiin. Olen siis ottanut suutintukilta tulopuolen letkun irti ja startannut ---> ei tule bensaa. Akusta kun antaa virtaa, niin bensaa alkaa ruutaamaan. Kertokaapas viisaammat, mistä alkaisin vikaa paikallistamaan.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
En tosiaankaan väitä olevani expertti, mutta tuli vastaan mystinen ratkaisu samanlaiseen ongelmaan toiselta foorumilta. Pumpun vanha sulake ”kulunut” vaikka siis ehjän näköinen. Vaihtamalla alkoi toimia.
Juuri nyt ei SAABia
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Kuulostaa erikoiselta mutta kaikki pitää kokeilla. Kiitos vinkistä!maverick999 kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 20:29En tosiaankaan väitä olevani expertti, mutta tuli vastaan mystinen ratkaisu samanlaiseen ongelmaan toiselta foorumilta. Pumpun vanha sulake ”kulunut” vaikka siis ehjän näköinen. Vaihtamalla alkoi toimia.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
10V startatessa ei äkkiseltään kuulosta liian pieneltä, mutta kokeneemmat Saab-specialistit tietänevät paremmin.
Eihän se vain voisi jumittaa se pumppu? Niin ettei 10V jaksa liikuttaa mutta akulta suoraan 12V jaksaa. Ihan hakuammuntaa siis...
Eihän se vain voisi jumittaa se pumppu? Niin ettei 10V jaksa liikuttaa mutta akulta suoraan 12V jaksaa. Ihan hakuammuntaa siis...
Juuri nyt ei SAABia
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
10V startatessa ei toisaalta ole mitenkään ihmeellinen lukema vajaalla ja vanhalla akulla, startti kun hörppää melko vahvasti voimaa.
Annoitko sen lisävirran pumpulle auton omalta akulta vai irtoakulta? Mitä siellä akulla näyttää jännite startin aikana, jos pumpulla näyttää 10V?
Annoitko sen lisävirran pumpulle auton omalta akulta vai irtoakulta? Mitä siellä akulla näyttää jännite startin aikana, jos pumpulla näyttää 10V?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Auton omalla akulla annoin lisävirtaa. Kahdella eri akullakin olen koittanut startata... Pitääpä mitata jossain välissä mihin jännite tippuu akussa startattaessa.aero kirjoitti: ↑Ma Helmi 15, 2021 11:4510V startatessa ei toisaalta ole mitenkään ihmeellinen lukema vajaalla ja vanhalla akulla, startti kun hörppää melko vahvasti voimaa.
Annoitko sen lisävirran pumpulle auton omalta akulta vai irtoakulta? Mitä siellä akulla näyttää jännite startin aikana, jos pumpulla näyttää 10V?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Pumppu irroitettu toimivasta autosta suoraan tähän autoon.maverick999 kirjoitti: ↑Ma Helmi 15, 2021 08:1610V startatessa ei äkkiseltään kuulosta liian pieneltä, mutta kokeneemmat Saab-specialistit tietänevät paremmin.
Eihän se vain voisi jumittaa se pumppu? Niin ettei 10V jaksa liikuttaa mutta akulta suoraan 12V jaksaa. Ihan hakuammuntaa siis...
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Surahtaako pumppu kun käännät virrat päälle ? jos ei niin eikö voisi olla vaikka pa-pumpun rele joka on rikki .
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
En ole ihan varma että suriseeko pumppu. Mutta tulisko piuhan nokkaan jännitettäkään, jos rele olisi sökö?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Jos nyppäät piuhan irti pumpusta mitataksesi, ei jännitteen näkyminen kerro välttämättä paljoakaan. Jos se 10V löytyy vaikka piuha on kiinni pumpussa, on tilanne eri - se kuorma vaikuttaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Pitääpä tarkastaa jännite liitin paikallaan ja varmuudeksi vaihtaa se rele myös.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Ainakin vanhemmassa satkussa se johtonippu siitä sulake relehässäkästä menee isoon liittimeen johon pääsee käsiksi kuskin jalkatilasta, vasemmasta seinastä. Siellä liitin hapettuu ja aiheuttaa kaikenlaista. Kannatta nitkutella ja käyttää irti ja laittaa sopivat myrkyt. Samalla tarkistaa ettei pumpum johdin ole lämminnyt liittimessä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Ok. Tiedänkin mitä liittimiä tarkoitat. Laitetaan tarkastuslistalle nekin.petromies kirjoitti: ↑Ti Helmi 16, 2021 23:11Ainakin vanhemmassa satkussa se johtonippu siitä sulake relehässäkästä menee isoon liittimeen johon pääsee käsiksi kuskin jalkatilasta, vasemmasta seinastä. Siellä liitin hapettuu ja aiheuttaa kaikenlaista. Kannatta nitkutella ja käyttää irti ja laittaa sopivat myrkyt. Samalla tarkistaa ettei pumpum johdin ole lämminnyt liittimessä.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Nyt on vaihdettu pa-pumpun rele ja putsattu konehuoneen maadoituspiste. Äsken ainakin parin tunnin seisomisen jälkeen lähti käyntiin. Tosin aika kauan sai startata, että lähti käyntiin... Jotenkin alkaa ajatukset kallistumaan kuitenkin tuohon pumppuun, josko se olisi kuitenkin väsähtänyt? Ajossa auto pelaa moitteetta ja kulkee hyvin eikä ole nykimistä tms. Pumppu on otettu 2,0 moottorilla olevasta autosta mutta kait se sama pumppu on tässä 2,1 moottorisessakin?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Käynnistysongelmaa satkun kanssa.
Tuo minun esittämä liitin ei ole maadoituspiste vaan semmonen rimaliitin, kymmeniä johtoja
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99