Saab ei pysy käynnissä
Re: Saan ei pysy käynnissä
Ilmamassamittarin johdon kyljestä erkanee samanlainen johdon liittämätön liitin kuin mikä menee kaasuläpän asentotunnistimeen. On suoraan kaasuläpän tunnistimen alla siis liittymättä mihinkään. Osaako joku sanoa mikä se on? Sen tyyppistä liitintä on vaikea vahingossa irrottaa.
Re: Saan ei pysy käynnissä
Tarkennellaas hiukkasen. Kun puhut nakutuksesta, niin tarkoitat varmaankin sellaista naputtavaa tahi kolisevaa ääntä, etkä moottoriteknistä nakutusta, jossa seos syttyy itsestään ja ylimääräinen palorintama nostaa sylinteripaineen taivaisiin?
Kuuluuko tuo ääni jo startilla vai vasta kun auto lähtee käyntiin?
Onko koettamasi oravafilsu öljyttävää mallia ja öljysitkö sen? Valutitko/pyyhitkö ylimääräiset öljyt pois?
Oletko koettanut käynnistää vikatilassa ilmamassamittarin johto irti?
Se, että tulpat on märät ja/tai nokiset viittaa minusta siihen, että seos on vahvasti paksulla ja/tai kipinä hukassa. Imupuolen vuoto toimii käytännössä aina niin päin, että ilma kulkee vuodosta kohti alempaa ilmanpainetta, joten tyhjiksellä kun ei ahtoa ole, vie jokainen ilmavuoto MAF:n jälkeen moottorin laihalle eikä rikkaalle, kun ilmaa tulee moottoriin MAF:n ohi. Ahtovuodossa mennään sitten rikkaalle, kun mitattua ilmaa karkaa ennen moottoria.
Kun vika on saatu aikaan oravafiltteriasennuksessa, niin oma veikkaukseni on öljymallinen oravafiltteri, siitä öljyt MAF:lle, MAF sekaisin/paskaksi ja sen myötä seos rikkaalle.
Edit: jaa niin, toinen potentiaalinen ehdokas on bensapaineensäädin tai sille menevä alipaineletku. Säädin tukossa on paineet pumpun tapissa ja letku irti/halki on paineet säätimen tapissa, kuin imusarjassa olisi jatkuvasti ulkona vallitseva ilmanpaine.
Kuuluuko tuo ääni jo startilla vai vasta kun auto lähtee käyntiin?
Onko koettamasi oravafilsu öljyttävää mallia ja öljysitkö sen? Valutitko/pyyhitkö ylimääräiset öljyt pois?
Oletko koettanut käynnistää vikatilassa ilmamassamittarin johto irti?
Se, että tulpat on märät ja/tai nokiset viittaa minusta siihen, että seos on vahvasti paksulla ja/tai kipinä hukassa. Imupuolen vuoto toimii käytännössä aina niin päin, että ilma kulkee vuodosta kohti alempaa ilmanpainetta, joten tyhjiksellä kun ei ahtoa ole, vie jokainen ilmavuoto MAF:n jälkeen moottorin laihalle eikä rikkaalle, kun ilmaa tulee moottoriin MAF:n ohi. Ahtovuodossa mennään sitten rikkaalle, kun mitattua ilmaa karkaa ennen moottoria.
Kun vika on saatu aikaan oravafiltteriasennuksessa, niin oma veikkaukseni on öljymallinen oravafiltteri, siitä öljyt MAF:lle, MAF sekaisin/paskaksi ja sen myötä seos rikkaalle.
Edit: jaa niin, toinen potentiaalinen ehdokas on bensapaineensäädin tai sille menevä alipaineletku. Säädin tukossa on paineet pumpun tapissa ja letku irti/halki on paineet säätimen tapissa, kuin imusarjassa olisi jatkuvasti ulkona vallitseva ilmanpaine.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab ei pysy käynnissä
Se on juurikin oikein kolisevat nakutus eikä kuulu mielestäni startatessa.
En tiedä oliko öljyttävä versio. En ainakaan itse öljynnyt eikä mun mielestä ollut öljyinen.
Olen yrittänyt startata vikatilassa ja silloin moottorivalo palaa ja nakutus on silloinkin sama.
En tiedä oliko öljyttävä versio. En ainakaan itse öljynnyt eikä mun mielestä ollut öljyinen.
Olen yrittänyt startata vikatilassa ja silloin moottorivalo palaa ja nakutus on silloinkin sama.
Re: Saan ei pysy käynnissä
Tulpanjohdot varmasti uudessa kopassa on oikein?
Sattunu muinoin og900 uudessa motonetin kopassa jossa oli valmistusvirhe ja johdot meni kopan stanssinumeroinnilta yhden pykälän verran pieleen. Vuosi sitten toisen merkkisessä hukkakipinäjohot meni oman huolimattomuuden takia väärinpäin. Noi molemmat johot väärin teki kyllä kun jotenkin sai käyntiin liki moottorin hajoamisern viittaavaa paukuttelua, kolinaa, kilinää, putkesta mustaa savua jne.
Sattunu muinoin og900 uudessa motonetin kopassa jossa oli valmistusvirhe ja johdot meni kopan stanssinumeroinnilta yhden pykälän verran pieleen. Vuosi sitten toisen merkkisessä hukkakipinäjohot meni oman huolimattomuuden takia väärinpäin. Noi molemmat johot väärin teki kyllä kun jotenkin sai käyntiin liki moottorin hajoamisern viittaavaa paukuttelua, kolinaa, kilinää, putkesta mustaa savua jne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Saan ei pysy käynnissä
Hyvä huomio! Pitäneen tarkistaa. Se kopan vaihto oli seuraus syystä. Eli en olis vaihtanu sitä ilman ko ongelmaa. Mutta nyt kun snoit, niin nakutus/kolina oli pahempi sen jälkeen.
Re: Saan ei pysy käynnissä
Niin oireethan mitä luin oli lievemmät ennen kopan uusintaa, jos entisen yhden vian sijaan tuli jostain toinenkin päälle.
Joo tuo itsellä viimeksi oli niin selvä kun vain tulpat autoon vaihdoin. Kun sahaten sai kaasulla käyntiin tuntui ja äänikin kuin vähintään venttiilit olisi koneessa solmussa, 2 johtoa käänsi oikein ja alkoi taas käydä kunnolla.
Joo tuo itsellä viimeksi oli niin selvä kun vain tulpat autoon vaihdoin. Kun sahaten sai kaasulla käyntiin tuntui ja äänikin kuin vähintään venttiilit olisi koneessa solmussa, 2 johtoa käänsi oikein ja alkoi taas käydä kunnolla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Saan ei pysy käynnissä
Tyhmä kysymys.. voiko virranjakajan kansi olla 180 astetta väärinpäin? Johdot on kuitenkin samassa asennossa. Eli onko mahdollista, että johdot säilyttää nykyisen sijainnin mutta kansi pitäis kääntää 180 astetta? Eikö se ole identtinen kumminkin päin? Nyt mulla lukee boch ylhäällä oikein päin.
Viimeksi muokannut SameSaab, Ma Maalis 01, 2021 06:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24046
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saan ei pysy käynnissä
kyllä jos sen asentaa väärin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saan ei pysy käynnissä
Eli en käännä kantta johtojen kanssa vaan käännän pelkän kannen ympäri ja laitan johdot niin miten on nyt. Koska johdot on oikein oli kansi kummin päin vaan.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24046
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saan ei pysy käynnissä
kannattaa se sytytysjärjestys kuitenkin tarkastaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- maverick999
- "Turbo"
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ti Joulu 29, 2020 12:32
- Paikkakunta: Rauma
Re: Saan ei pysy käynnissä
Virranjakajan kansi väärinpäin ainakin (4 syl) kaasariautossa tekee kunnon takapotkuja, eikä käy.
nimim: ”ehkä joskus kokeillut”
nimim: ”ehkä joskus kokeillut”
Juuri nyt ei SAABia
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24046
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saan ei pysy käynnissä
ai voiko sen asentaa myös väärinpäin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saan ei pysy käynnissä
Mistä sen tietää kummin päin sen pitää olla? En usko että on väärinpäin kun laitoin samoin päin kun on aiemminkin ollut. Mutta noin muuten niin kannessa ei lue mitään. Johdot on oikein. Tietenkään kantta ei voi kääntää ympäri johtojen kanssa. Silloin menee tottakai pieleen.
Re: Saan ei pysy käynnissä
Virranjakajan kannen oikean asennon määrittää kolo virranjakajan reunassa ja vastaavasti kannen sisäpinnalla koloon sopiva pykälä. Nuo kaksi kuuluu olla kohdakkain. Lisäksi sama koloon sopiva muoto on pyörijän alla olevassa pölysuojakannessa, joka jää virranjakajan rungon ja kannen väliin. Pölysuoja voi vaikeuttaa kolon havaitsemista virranjakajan rungon reunasta, varsinkin jos on väärässä asennossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saan ei pysy käynnissä
Kiitos!