peltikotjauksen kestoikä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

peltikotjauksen kestoikä?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hitsautin punaista ysiysiä hyvämaineisessa alan peltikorjaamossa, lähinnä helmoista. kysyin minkä on korjauksen ikä. sain vastaukseksi 3-4 vuotta. mitä raati sanoo? itse olisin toivonut vastaukseksi 5 vuotta.

olisiko kuitenkin niin että panostavat korjauksen pitkäikäisyyteen vähän auton perusteella, mullakin oli kyseessä myyntiarvoltaan max. 500 euron auto, ei harrasteauton näköinen vaan täysin alkuperäisen käyttöauton näköinen, ei mikään priima, niin eivät tee siihen ihan viimeisen päälle, esim. ilmeisesti vanhoja jämiä ei poisettu ennen paikkojen laittoa, ainakin takakontin paikan perusteella (oli helppo tarkistaa sisäpuolelta).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tota kestoikäähän voi itse pidentää.

Suorituttaa/suorittaa korjauksen kesällä.

Putsaa pellit liuottimella. Sikaflexillä/muulla saumaus-aineella vetää kaikki saumat yli. Maalaa muutaman kerran yli. Tiivistemassankin yli vaan maalaa. Kotelot maalaa mahdollisuuksien mukaan ja ruittii sitten vapaavalintaisesti öljyä tai jottai muuta.

Suoritetut toimenpiteet tietysti kannattaa mitoittaa sen mukaan, mikä on korin yleinen ruostetilanne. Pientä ruostetta paljon siellä täällä ja vähän isompaa parissa kohtaa tietää korille ~5 vuodessa paalia. Tästä ei ole kokemuksia, veikkaan. Entisöijät on sitten erikseen.

Omassa käyttöpirssissäni on molemmat vetarintunnelit vedelty parin vuoden sisällä uusiksi, takapyöräkotelot lähinnä tukittu ettei sada vettä takaloosteriin. Ovet kukkivat kanttauksista, kuskin ovi alkaa kukkia jo etureunasta, kaikkea pientä kivaa. Vuodet käy vähiin. :(

Mm. toisen etu-vetarintunnelin korjasin ja en suojannut mitenkään. Menee sen 3 vuotta mikä riittää mulle.

T. Pasi
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on kuskin helma ja oven/takalokarin välin "näkyvähelma" korjattu kesällä 2000. Katselin tässä katsastuksessa, kun auto oli nosturilla niin siitä oli hieman massaa lähtenyt, mutta ei kuitenkaan ollut vielä massa puhki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kun autolla ajaa paljon ja kovaa, ei se kerkee ruostuun ;)
VW transporter 2.5tdi vm.99
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Niin, kuin Passi tuossa totesi että kyllä se on pitkältä auton omistajasta kiinni kuinka kauan nuo paikkaukset kestää.

Esim, vahaamalla saa hyvin estettyä noista kiven iskuista tulevia naarmuja.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toki auton omistajan yritän pitää huolta siitä, että paikattu kohta pysyy päältäpäin pinnoitettuna. kysymykseni ajatuksena oli kuitenkin se, että jos korjauspaikat on lyöty mädän pellin päälle, verrattuna siihen että mätä pelti olisi vaivauduttu leikkaamaan alta pois, mikä vaikutus kestoikään? jälkihoito ei maksa vaivaa jos syöpyminen jatkuu kääntöpuolella, eihän?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

himmee kirjoitti:Kun autolla ajaa paljon ja kovaa, ei se kerkee ruostuun ;)
:lol: pidetään mielessä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi homma toki hidastaa aina sitä uudelleen ruostumista, eli jos saadaan öljyä, ruostesuoja-ainetta tai vaikkapa ihan veden mukana liukenematonta vaseliinia sinnekin paikatun kohteen takapuolelle.

Ite olen ruostesuojannut monia ongelmallisia ruosteen alkuja SKF:n laakerivaseliinilla, joka ei häviä kokemusteni mukaan kovinkaan herkkään veden mukana. Parhaimmillaan esim. combicoupen takaluukun alareunan ruostuminen on ollut pysähdyksissä neljä vuotta tuon vaseliinin ansiosta. Se alkoi irvistää, ja sipaisin sormella vaseliinia. Irvistys ei ole lisäytynyt. 8)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

lucaf kirjoitti:toki auton omistajan yritän pitää huolta siitä, että paikattu kohta pysyy päältäpäin pinnoitettuna. kysymykseni ajatuksena oli kuitenkin se, että jos korjauspaikat on lyöty mädän pellin päälle, verrattuna siihen että mätä pelti olisi vaivauduttu leikkaamaan alta pois, mikä vaikutus kestoikään? jälkihoito ei maksa vaivaa jos syöpyminen jatkuu kääntöpuolella, eihän?
Jos tälläisiä kerrosrakenteita jää, niin ne kyllä mätänevät nopeasti. Taskuun tulee lisää maantieltä tavaraa ja siellä pysyy. Jos taskuun pääsee käsiksi, niin voihan sinne öljyt laittaa.

T. Pasi
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ja toinen ajatus mitä kysymykselläni ajoin takaa, jos peltikorjaamo sanoo korjauksen iäksi 3-4 vuotta, niin mitä se teissä herättää? minussa se herättää ajatuksen että "tehtiin tollanen pikapaikkaus kun ei sun biilikään näytä kovin pitkäikäiseltä". kyse on kuitenkin kohtuu "helposta" alueesta, helman alueella, lähes suoraa peltiä, ei kai luulisi olevan kohtuuttoman vaikeata tehdä korjaus jonka kestoikä on pitempi? no, olis tietysti pitänyt sieltä lypsää parempaa tietoa, oma vikani kun kiireessä hoidin asiat enkä paneutunut siihen että auto sais priimakäsittelyn (tai ehkä se saikin, ja mä panikoin turhaan).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kai siellä edes kotelosuojat ruiskuteltiin korjattuihin paikkoihin?!!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

en tiedä. asia kun on niin että tuo on aika hyvämaineinen paikka, ja musta tuntuis epäluottamuslauseelta alkaa kyselemään niiltä "miten paikkasitte, teittekö niin ja niin". no, mä valitsen elää epätietoisuudessa. kyllä kai ne kotelosuojan sinne laitto :) oikeastaan ainoa mikä mut yllätti oli just se takapaksin sisäpuoli että vanha mätä pelti paistoi paikatussa kohdassa (tosin pohjamaalattuna). no jaa, sekin jäi kyllä kaivelemaan että helmoihin oli ruiskutettu massa siten että toinen takaovi oli vielä auki, jouduin jarrunpuhdistusnesteellä puhdistamaan paksun massakerroksen takaoven sisäverhoilusta, luojan kiitos että tulin huomanneeksi sen ajoissa että oli vielä pehmeää!!!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

lucaf kirjoitti:en tiedä. asia kun on niin että tuo on aika hyvämaineinen paikka, ja musta tuntuis epäluottamuslauseelta alkaa kyselemään niiltä "miten paikkasitte, teittekö niin ja niin". no, mä valitsen elää epätietoisuudessa. kyllä kai ne kotelosuojan sinne laitto :) oikeastaan ainoa mikä mut yllätti oli just se takapaksin sisäpuoli että vanha mätä pelti paistoi paikatussa kohdassa (tosin pohjamaalattuna). no jaa, sekin jäi kyllä kaivelemaan että helmoihin oli ruiskutettu massa siten että toinen takaovi oli vielä auki, jouduin jarrunpuhdistusnesteellä puhdistamaan paksun massakerroksen takaoven sisäverhoilusta, luojan kiitos että tulin huomanneeksi sen ajoissa että oli vielä pehmeää!!!
Hyvämainen paikka, mutta huonosti tehty? Kaikki vaan ei niin kovasti välitä mitenkä on tehty, kehuu vaan kun on saatu ruosteet piiloon hetkeksi. Ja miksi ihmeessä et voisi soittaa ja kysyä mitä on tehty? Tuo epäluottamuslause ei ollu tarpeeks hyvä selitys 8O

Ja tosiaan sitä vielä, et kyllä ne huonot pellit pitäis sieltä pois ottaa...?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin