900 2,1 käynnistys kestää?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
christian80
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
Paikkakunta: Porvoo

900 2,1 käynnistys kestää?

Viesti Kirjoittaja christian80 »

Eli tällainen juttu että saabini haluaa aina 5-6 kierrosta ennekun lähtee käyntiin jos on seissyt vähän aikaa. Jos just on ollut käynnissä niin vähemmällä starttaa. Olen kuulut samanlaisia starttaavan heti eli kaikki ei luultavasti ole kuin pitäis? Muuten siinä ei tunnu olevan mitään vikaa... ottaa vaan päähän kun pitää pyörittää sitä niin kauan :( . Viehän se enemmän virtaakin, talvella tuntuu kyllä akussa. Moottori 2.1i 16V mallia -92, ajettu noin 340.

Tietääkö kukaan missä vika tai onko kellään ollut sama ongelma?
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se on vissiin ominaisuus! omassani 900i16 sama vika kylmänä sahaa aika kauan ennen kuin starttaa lämpimänä heti.........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kokeileppas että pyörität kierroksen pari, sen jälkeen heti perään uusi starttaus. mulla lähtee sillain ilman pitkää sahaamista, tai usein jo sillon kun päästä starttaus asennosta. ja lämpimänä lähtee heti.... koneena kyllä 2,0 i16.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
christian80
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja christian80 »

mikkoimp kirjoitti:kokeileppas että pyörität kierroksen pari, sen jälkeen heti perään uusi starttaus. mulla lähtee sillain ilman pitkää sahaamista, tai usein jo sillon kun päästä starttaus asennosta. ja lämpimänä lähtee heti.... koneena kyllä 2,0 i16.
jep, niin toimii paremmin. kiitti. ennen omistamani kaasari satku (mallia -87) oli kyllä paras käynnistymään. ei tarvinnut kuin näyttää avaimen niin auto kävi :D . yks talvi akku veti viimeiset henkäykset ja piti hankkii uusi. no, kun uusi akku oli kiinni niin ei mennyt kuin puoli kierrosta... ja vrooom. ja pakkasta oli 25+ 8) . ei edes uudet autot käynnisty niin hyvin ... että semmosta. se auto muuten starttas paremmin kylmänä kuin kuumana :)
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

hyvä että "autto". oli muuten varmaan eka kiitti jonka sain :D! että kiitti myös! otti vaan jotenkin silmään..


juu, tuntuu kaasari satkuis olevan niin päin että kylmänä starttaa heti ja lämpösenä piti parikin kierrosta startata. sekin silti parani huomattavasti säätämällä kaasarin ja vaihtamalla kalvon.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

minkä kokosia akkuja teillä on ? itse olen ajatellut voisiko tuo johtua liian pienestä heikosta akusta. tuntuu muutenkin että on nää vain ja ainoastaan harvasen i16 ongelmia et ei T16:ssa ? vai... T16:han on yleensä (vakionakin) jo isompi akku ?

enpä tiedä tuota mutta pitääpi omassa tapauksessa kokeilla lainata kaverin uutta 72ah varta silveriä.

Kohta saa kyllä vanha akku sabasta muutenki kyytiä ei riitä enää lisääntyneelle elektroniikalle :wink: varmaan laturikin saa kyytiä..
9-5 Aero -00 Wagon
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Viltzu kirjoitti:minkä kokosia akkuja teillä on ? itse olen ajatellut voisiko tuo johtua liian pienestä heikosta akusta. tuntuu muutenkin että on nää vain ja ainoastaan harvasen i16 ongelmia et ei T16:ssa ? vai... T16:han on yleensä (vakionakin) jo isompi akku ?

enpä tiedä tuota mutta pitääpi omassa tapauksessa kokeilla lainata kaverin uutta 72ah varta silveriä.

Kohta saa kyllä vanha akku sabasta muutenki kyytiä ei riitä enää lisääntyneelle elektroniikalle :wink: varmaan laturikin saa kyytiä..
65Ah on, hyvin jaksaa pyörittää. selvästi se on joku "vika" jossain kun tuolla ensimmäisen vastaukseni taktiikalla lähtee hyvin.
ei juu ole missään muussa kuin tuossa i16 koneessa ollut tuo, T16 lähtee melkein heti.
ei tuohon T16 ainakaan isompaa akkua mahdu! kyllä on niin tiukka että on ongelmia sen pois otossa ja asennuksessa kun on 65Ah. On meinaan vain parin millin asbesti ja pelti down pipen ja akun välissä. Kai se pian täytyy muuttaa tuonne takaluukkuun, saa coolerin putkille tilaa ja kunnon down pipen....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Taitaa olla tuo käynnistyvyys ominaisuus eikä vika. Omalla huomannu saman asian ja etenkin kun isän kaasariin vertaa niin tuntuu, että saa sahata ikuisuuden...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Moottorin kulumista se on

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

Moottorin mekaaniset välykset ovat 340 km jälkeen suuremmat tästä syystä käynnistys kylmänä kestää. Kuluminen vaikuttaa mm. moottorin suorituskykyyn kehittää puristuspainetta.
Tein vanhaan vm -68 autonmoottorin kanteen ja lohkoon peruskorjauksen, jonka jälkeen starttaus muuttui. Enää ei tarvinnut sahata.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Mitkä mekaaniset välykset?
T16: puristukset ennen täys remonttia 9-10,5bar. remontin jälkeen 10,5-11bar. lähtee yhtä hyvin käyntiin nyt kuin ennenkin. ajettu ~400 000km.
i16: puristukset ennen kansi remonttia 12-16bar, pahvi sökö. jälkeen 15,5-16bar yhtä lailla joutuu sahaamaan. mittarissa 320 000km.
kaikki mitattu samalla mittarilla. hooni jäljet näkyy molemmissa.

laitetaan vielä yksi:
lepO kadett 1,2 puristukset 5-9bar, lähti silti viimetalvena aina käyntiin kun tarvi, tietysti ilman mitään lämmitystä! ajettu 230 000km, ehkä, mittari vain 100 000km.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Kaasari

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Starttaa kyllä tosi hyvin kylmänä ja kuumanakin.Ei tarvi sahata.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

aina ennen starttia odotan sen pari sekuntia että mittaristosta sammuu ylimääräiset valot ja pumppukin ehtii pysähtymään siinä ajassa. paineet pitää hyvin järjestelmässä, kun tuo kansi rempan tein, vein auton illalla talliin lämpeämään/sulamaan ja seuraavana päivänä töiden jälkeen aloin purkamaan, iloisesti vielä bensat ruiskui pitkin tallia kun bensatukin banjon avasin...
sytytys puolessa se varmaan on tai sitten ruisku boksissa ettei suuttimet ruuttaa heti. joskus voisi kokeilla ottaa tulpat irti ja katsoa tuleeko kipinä heti. kampiakselin asentotunnistinta voisin ehkä eniten epäillä jos sinne vaikka on öljyä päässyt eikä heti saa tietoa moottorin asennosta.

mutta lue tuo ensimmäinen vastaukseni. mikä sen selittäisi? itseäni tuo ominaisuus ei kumminkaan haittaa niin kauan kun vain lähtee käyntiin. Aina on lähtenyt, muutaman kerran ilman lämmitystäkin jouduin laittamaan -25 pakkasestakin


edit: niin ja olen kokeillut silloinkin startata kun bensapumppu vielä pyörii.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kuten dimebak totesi tuossa lähettämässäni linkissä
dimebak kirjoitti:Tämä tuli Saab-asentajan suusta, "16-venttiilisissä Saabeissa on pitkä-startti". Pakko oli kysyä, että ei kai se starttimoottori ole normaalia pidempi Onneksi sain selventävän vastauksen asiaan, starttiaika oli siis pidempi. Ja on ihan toimivissa autoissakin. Tämä selvisi, kun alettiin tutkimaan veljen "Kuularuiskun" pitkää starttia. Verrattiin tosin minun "Anniin", joka lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin ku palmun alta (~1-2 sek.).
Eli josko sytkällä vaan kestää hetki, ennekuin asentoanturi antaa sille tietoa.

Jos aamulla starttaan tallista, käynnistyminen kestää useamman sekunnin. Jos käy vaikka tankkaamassa ja auto on seissyt semmosen pari minuuttia, niin auto käynnistyy huomattavasti nopeammin.

En ole asialla jaksanut päätäni vaivata. Ehkä se on vaan ominaisuus ei suinkaan vika
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ajattelin että annoit tuota bensa puolta "viaksi" että esim starttaa liian aikaisin ettei ole paineita.
eikä tuo minuakaan mitenkään haittaa, kunhan vaan kirjoittelen ja mietin tässä työpäivän ratoksi... palkkahan tästäkin maksetaan :roll:

eli sullakin ilmeisesti on tuo "vika".
isoveljen GT corollassa sama ongelma oli, siinä vaan ei startti kovin kauaa sitä kestänyt. Saabi kestää 8) !
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin