Saab 900 og vaihteistosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Hietalahti
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Auto on Saab 900 turbo 16 vm 1991, ajettu 300tkm. Vaihteisto vaatisi jollain aikavälillä huoltoa, 5v man.

Kylmänä vaihteet menee tahmeasti päälle, rusahtaen. Lämpöisenä laatikko toimii kohtuu hyvin, kun sitä käyttää varoen, eikä äännä.

Kaasua päästäessä, tuntuu välys ja samoin kun painetaan kaasua, aivan kuin jokin ketju olisi löysällä.

Vaihdelaatikkoöljyt on oikeat ja ne on vaihdettu. Kytkin on myös kunnossa.

Nämä ovat varmasti tyyppivikoja, mistä aloittaa huoltotoimenpiteet?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

välys voi olla myös vetonivelissä tai moottorintuennassa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900i 2,1 -93 3d (ka) 9-3sc 1.8t Biopower -08 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Hietalahti
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Kiitos vinkistä, pitää tarkistaa. Voiko ensiöketju olla löysällä, joka aiheuttaisi välystä?
Hietalahti
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Moottorin tukikumit näyttää hyväkuntoisilta, mutta miten todetaan, onko ne hyvät vai huonot?

Olisiko RVP käsittelystä apua vaihteiston tahmeisiin liikkeisiin vaihdettaessa vaihteita?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5766
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja mestari »

olisko niin jotta toinen tarkkailee tukikumeja ja toinen jarru pohjassa kikottelee ykkösellä ja pakilla ja stekataan miten mosa heiluu pesässään :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
Avatar
PM99
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Ensiöketju menee erittäin harvoin, veikkaan vetoniveliä tai maljoja. tahmeuteen varmasti RVS auttaa mutta Rusahtelu voi pahentua, itselläni oli synkrot lopussa ja laitoin 2 kertaa rvs aineet ja vaihteet menivät liian liukkaiksi, en suosittele rvs OG 99 tai satkuun, Uudempiin esim Femmoihin se on hyvä aine. Vaihdoin Laatikon sitten tuohon mun i8 ehjään T16 malliin. Tiedätkö Laatikon numeroa onko alkuperäinen Laatikko?
Viimeksi muokannut PM99, Su Touko 09, 2021 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 21050
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

veikkaan etummaista moottorin tukea..

mitkä öljyt laatikossa ??
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Hietalahti
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

Etummaiseen tukikumiin liittyy tarina. Auto on alunperin 900i16v -92, jossa on pyöreä etummainen tukikumi. Kun vaihdoin moottoria, niin siinä oli erilainen ensiövetokoppa, jossa oli toisenmallinen tukikumi, moottori on 900t16 -91. Vaihdoin kopan vaparista, jotta sain moottorin kiinni, voisiko tuo olla juurisyy, eli moottori olisi hieman eri asennossa?

Nykyinen tukikumi on auton alkuperäinen, se olisi ehkä syytä vaihtaa?
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 21050
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se pyöreä on käytössä 84-85 og900 16 venases
"tappi" malli 86-93
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Avatar
PM99
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Eikös T16 ole Hydrauliset tukikumit alunperin -87 alkaen
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
juntti
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja juntti »

Missä kunnossa ja säädöissä kytkin on?
Avatar
PM99
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Ottaako muuten kytkin lähellä lattiaa, se kytkimen pääsylinterin tapin reikä voi olla kulunut, Vaarin Ässässä vaihdeongelmat katosi kun korjasi kytkinpolkimen välyksen. Muutenhan en usko että kytkin olisi huono.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
skipper
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja skipper »

Moro.
Onko laatikossa oikeaa öljyä? GL4, väärä GL5.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10020
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei kannata lähteä tuohon öljykeskusteluun lainkaan. Tärkeintä on että siellä on öljyä. Tästä asiasta on väännetty peistä vuosikaudet, mikä on oikea öljy...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
Avatar
PM99
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 og vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Mertmi kirjoitti:
Ma Touko 17, 2021 20:49
Ei kannata lähteä tuohon öljykeskusteluun lainkaan. Tärkeintä on että siellä on öljyä. Tästä asiasta on väännetty peistä vuosikaudet, mikä on oikea öljy...
Niinpä, Laatikko kun on kunnossa toimii sama mitä työntää testattu on, eri asia mitenkä kauan ja miltä tuntuu käytössä. Öljy ei tässä ole se vika. Itse tietenkin käytän sitä mitä suositellaan. Nyt vain muihin asioihin keskittymään :)
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa jo 70 luvulta lähtien, Perhepiirissä (Säilössä) kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja ei tuunata tai särkeä.
Vastaa Viestiin