Ostin jokunen aika sitten -87 satkuuni GB:n tykkivanteet toiselta saabistilta. Ei tullut mieleen koesovittaa niitä vaan ne lähti hiakkapuhallukseen ja siitä maalarille. Nyt sitten sovitin vanteita paikoileen ja aloin ihmettelemään kun vaarnapultit jää kovin vanteen sisään, eivät siis tule "pultin" rei'istä ulos.
Olin etukäteen hommannut Bilteman 33-3303 mutterisarjan ja sitä ei saa kuin kierroksen jos sitäkään kierteille eli ei tule pysymään kiinni.
Kun olin ostanut nämä nyt entisöidyt vanteet, huomasin että naapurikylässä oli myös GB tykit tarjolla, kävin ne ostaan pois. Nyt kun vertasin näitä kahta sarjaa toisiinsa, huomasin että niissä on erilaiset pultin reiät.
Entisöidyissä on reikien halkaisija isompi ja reiän kartio alkaa vanteen pinnasta, siksi vaarnaruuvit jää lähekke vanteen pintaa.
Taas tässä toisessa sarjassa reikien halkaisija on pienempi ja kartio sijaitsee syvemmällä vanteessa, näitä myös koesovitin ja tuntuivat menevän ihan peltivanteen mutterilla hyvin paikoileen.
Kysymys siis kuuluu että saanko nyt näitä entisöityjä tykkejä millään kunnolla kiinni vai joudunko ne myymään pois ja entisöimään sitten nuo toiset.
Lisään tähän muutaman kuvan niin siitä selkiää mistä on kyse.
![Kuva](https://jaatiedostosi.com/GeneralLee/185269506_10222352956946654_544753528822007330_n.jpg)
Tässä näkyy kuinka syvälle vaarna jää.
![Kuva](https://jaatiedostosi.com/GeneralLee/185391587_10222352958586695_7614665324028034700_n.jpg)
Tässä kuvassa on vasemmalla normaali peltivanteiden mutteri, keskellä Bilteman ja oikealla miljoonalaatikosta löytämäni holkkimutteri joka olisi varmasti muuten sopiva mutta se on jollain muulla kierteellä joten sitä ei voi Saabissa käyttää.
![Kuva](https://jaatiedostosi.com/GeneralLee/185598467_10222352963106808_5358462274656059689_n.jpg)
Tässä näkee kuinka syvällä entisöimättömässä sarjassa tuo kartio on.