Morjestas! Nyt meinaa mennä sormi suuhun joten aloitan ihan uuden topicin. Kesäautomme -84 99 GL, eli ihan karvalakkimallin kaasarisaapin häkäarvo oli jossain 8% hujakoilla, eli kävi hyvin rikkaalla, muutenkin oli tukkoisuutta hieman.
Autoon vaihdettiin kaasuttimen huoltosarja (neulaventtiili ja tiivistet ja perusteellinen puhdistus liuottimella).Suoritettiin kohon säätö (n. 17 mm kohokammion "katosta" kaasutin ylösalaisin käännetynä ja lämpötilakompensaattorin säätö korjaamokäsikirjan arvoihin. Neula ja suutin tarkistettiin, sekä suuttimen perussäätö kaasuttimen kurkun pohjasta (2,5 mm). Myös kylmäkäynnistyslaite purettiin ja puhdistettiin perusteellisesti.
Kasaamisen jälkeen auto ei tahdo millään lähteä käyntiin ja jos lähtee, käy vajailla sylintereillä pätkien ja yskii polttoainetta "väärään suuntaan" imusarjaan. Mahdollisesti bensaa myös palaa imusarjassa. Kaasutin otettiin irti ja avattiin ja tarkistettiin, kaikki kunnossa. Myös imuvuodot tarkastettiin ja kaasutimen ja imusarjan väliset tiivisteet uusittiin varmuuden vuoksi vielä toisen kerran. Luonnollisesti ennen starttia polttoainelinjat ja kohokammio tankattiin uudella polttoaineella.
Alipaineletkut ja sytytys tarkistettiin. Jokaiseen tulppaan tulee kipinä kun testasi lampulla. Ennen kaasuttimen irrotusta sytytysennakko on säädetty ohjekirjan arvoon ajoituslampulla, joten sytytyspuolen ongelmasta tuskin on kyse. Jakajan kansi ja pyörijä silmämääräisesti kunnossa ja johdot kunnossa ja menee oikeisiin pyttyihin.
Uskoisin, että kyse on polttoainesyötön/imupuolen ongelmasta. Olisiko kanssasaabisteilla jotain hyvä arvauksia ja viisasteluita mitä vielä kokeilin ennen kuin vien Pakokaasuanalyysin sedille Hatanpäälle
99 GL käyntiongelma
99 GL käyntiongelma
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99 GL käyntiongelma
Testaisin vielä että tuo kohokammion neulaventtiili varmasti sulkeutuu ja on tiivis. Sen säätöjä en enää muista, mutta mainitsit että se on säädetty. Toisena kandidaattina tietysti tuo imu voi aiheuttaa tuon, sulkeutuuhan varmasti kun imukahvan kääntää pois päältä. Lämpötilakompensointi tuskin aiheuttaa noin rajuja ongelmia.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 99 GL käyntiongelma
Mihin korkeuteen kohon säätö tehty. Muistaakseni kaasutin ylösalaisin ja oliko se sitte kohon pohjasta tiivistepintaan 17mm
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 99 GL käyntiongelma
Juu neulaventtiili tarkistettiin (ja tietty myös uusittiin kokonaan) ja tuntuisi toimivan ja liikkuvan normaalisti.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99 GL käyntiongelma
Joo juuri noin. Näin opastaa Scan-Auton korjaamokäsikirja.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99 GL käyntiongelma
olisko kokeilla jollakin kaasarilla toimiiko paremmin
eihän se kannen keskellä oleva kumitutti ole pasahtanut mihin ehostimelta letkukin tulee
eihän se kannen keskellä oleva kumitutti ole pasahtanut mihin ehostimelta letkukin tulee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,